Fødselsbrev

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Jeg har lurt litt på hvordan man skriver det og hva som er viktig å få med. Så fant jeg en "mal" på nettet. Er det sånn man skal gjøre det?
Hva er deres tidligere erfaringer med dette brevet? Noe dere skulle ønske dere hadde tatt med eller ikke?ImageUploadedByBV Forum1445338097.707601.jpg

Jeg kommer til å bruke det sykehuset sendte denne gangen. Det ble aldeles ikke fulgt sist. Så skal ha mange kopier osv av det også

Har aldri skrevet slikt brev! Har ikke fått noe fra sykehuset heller. Nå er det jo ikke så aktuelt uansett ettersom det er keisersnitt.

Jeg har heller ikke fått noe fra sykehuset... Men skal på omvisning på føden etterhvert, så kan kanskje spørre om de har noe skjema de følger da?:-)
Usikker på om jeg skal skrive noe fødebrev egentlig, men kan jo være greit med noen stikkord om noen av ønskene jeg har (f.eks ingen epidural, livredd sprøyter etc):-)

Jeg skreiv bare noen få tanker/ønsker for fødselen for hånd på vanlig ark, men tror ikke de rakk å lese det uansett :) Skreiv f.eks at vi ikke hadde behov for å se morkaka. Den blei likevel vist nøye fram :p Så veit ikke om jeg skriver noe denne gangen..

Jeg har ikke tenkt å skrive noe. Har ingen spesifikke ønsker eller krav, har bestemt meg for å ta det som det kommer.
Nå skal det sies at jeg ikke har sprøyteskrekk el. og jeg gruer meg heller ikke til fødsel, men kan hende jeg har et annet syn nærmere termin:p

Her fikk jeg beskjed om at man ikke trengte å skrive fødebrev med mindre det var noe veldig spesielt. Da nevnte jordmor ting som: historikk om overgrep som kan gjøre det vanskelig med underlivsundersøkelser/utrygghet generelt og dårlige opplevelser med tidligere fødsel. Hun sa at ting som sen avnavling, far klipper navlestrengen, ønske om fødestillinger, vannfødsel, få underlivsundersøkelser, etc er ting som de tar som en selvfølge og diskuterer underveis og dermed var det ikke behov for brev om dette.

Men så har jeg inntrykk av at praksis varierer fra sykehus til sykehus og mellom jordmødre. Denne jordmoren jobber på KK (Bergen), men en annen jordmor fra samme sykehus har sagt til meg for et par år siden at hun var fan av detaljerte fødebrev, så ikke vet jeg :) Tror ikke jeg skal skrive fødebrev, men heller instruere samboeren og kanskje gi ham en sjekkliste :)

Kommer ikke til å skrive noe. Gjorde ikke det med nr. 1 heller. Tenker kommunikasjon underveis er en fin ting .. :)

Kommer ikke til å skrive noe, men heller ts det underveis. Samboeren har fått noen instruksjoner om hva jeg ønsker.

Jeg skrev ikke noe sist, men angret litt på det etterpå. Jeg hadde ikke ønske om å ligge i badekar, men når riene sto på som verst og jordmor var veeldig fan av badekar så ente jeg oppi der likevel :P gidder mest sannsynlig ikke skrive noe denne gangen heller, men kommer til å informere mannen min om hva jeg ikke ønsker i tilfelle jeg blir helt lost i riene sånn som sist.

Samme dama overtalte meg også til å ta av meg Bh-en (for det var jo så mye bedre uten mente hun), men jeg føler meg ikke vel uten og merker ikke at jeg har den på. Greit nok rett før baby kommer ut. Det skal jeg nok gå med på ;)

Egentlig ønsker jeg bare å være mest mulig i beveglse, ønsker ikke badekar og lystgass ble jeg bare stresset av.

Antall underlivsundersøkelser gjør meg ingenting. Hadde med studenter sist og da måtte alle få prøve seg på måling av åpningen :P tenkte ikke over det en gang.

Men alt dette burde vi kunne klare å kommunisere underveis tenker jeg :)

Tar det som det kommer. De fleste ting klarer jeg vel å kommunisere underveis men sikkert greit å prate med kjæresten om hva jeg vil av smertestillende osv.

Aldri skrevet, og ikke planer om det denne gangen heller, men snakke med mannen så han vet hva jeg synes er viktig. Det ordner seg.

Kommer ikke til å skrive noe denne gangen heller. Jeg tar det litt som det kommer. Vet fra forrige gang at ting endrer seg fort :)

fødselsbrev?! *Ugh* måtte faktisk google det..... enda en ting jeg ikke viste om ,men så lenge man lever så er det bra at man lærer noe nytt.....

Kanskje bare prate med gubben om det, eller..... må innrømme at vi egenlig ikke har tenkt på selve fødselen, eneste jeg har krevd at gubben ikke forlater meg på sykehuset.... aldri likt å være på sykehus...... siden jeg ikke har så mye erfaring med sykehus...

Jeg hat skrivd ned at jeg IKKE skal ligge på rygg med beina oppi den greie. Eller tortur kammeret for min del. Fikk så vondt sist at jeg nesten ikke greide å tenke på noe annet. Hat enda vondt i den ene hofta så aldri mer. Jeg er født med hofte dysplasi og de presset beina mine fra hverandre til tross for at det knaket så fælt i hofta mi at det hørtes ut som om den gikk ut av ledd. Jeg måtte ligge der i kun 20 min og enda så var det så forferdelig. Jeg hat kjempe vondt i den hofta enkelte dager i graviditeten nå så da måtte jeg nesten skrive det opp. Vil ikke ende opp som mamma som er 49 år og omtrent ikke kommer opp av gulvet.

Jeg har tenkt å skrive en kort og konkret fødselsbrev. Skal be jordmor om å hjelpe meg skrive det på neste kontroll. Tenker det kan være greit å skrive ned tanker/bekymringer/ønsker, slik at kommunikasjonen og samspillet mellom oss blir best mulig under fødselen :)

Back
Topp