Fødselsattest

Atims

Blir kjent med forumet
Hva skjer hvis jeg ikke skriver far på fødselsattest? Jeg vil jo ha så lite med han å gjøre som overhode mulig.. Hvis jeg da skriver far ukjent på attesten, kan han likevel kreve forskjellige ting, fordi jeg vet det er han som er faren? Må jeg ha en spesiell grunn til å ikke skrive han opp? Og hvis jeg ikke skriver han opp, må han få vite det?
Faren til barnet vil ha så mye med barnet å gjøre som mulig, men jeg vil ikke vite av han. Jeg vil ha barnet for meg selv, uten å måtte blande inn hele verden på utsiden! Han ville i første omgang at jeg skulle ta det vekk, men jeg nekta.. Nå har han plutselig begynt å glede seg veldig. Jeg kasta ut han fordi jeg ikke vil ha han, å fordi han viste psykiske tendenser..
What to do??

Du kan velge å ikke skrive opp far i fødselsattesten.
MEN: Han kan komme i ettertid å kreve farskap. Da vil det bli DNA-prøver og utredning om han er far til barnet. Hvis det viser seg at han er biologisk far til barnet, vil han få farskap. Han kan da kreve meglinger og evt gå rettens vei osv for å prøve å få gjennom det han vil. Hvis han er psykisk ustabil er det ikke sikkert han vil få medhold, men prosessen mens dette pågår kan være krevende nok for deg som mor til et lite barn.

I tillegg har barnet krav på å ha en far (ikke en pappa, men en biologisk far, altså), som det har krav på bidrag og ikke minst arv fra en gang i fremtiden.

Jeg har jo sagt det hele tiden at hvis barnet ønsker kontakt med den biologiske faren i fremtiden, så får den jo selvsagt det. Men så lenge barnet er så lite, å ikke kan bestemme selv, så vil jeg ha alt jeg kan få av rett og omsorg.
Men uansett hvis jeg skriver opp han som far, hvor mye kan han kreve? Har fedre like mye rett på delt foreldreansvar og daglig omsorg som mor?

Atims skrev:
Jeg har jo sagt det hele tiden at hvis barnet ønsker kontakt med den biologiske faren i fremtiden, så får den jo selvsagt det. Men så lenge barnet er så lite, å ikke kan bestemme selv, så vil jeg ha alt jeg kan få av rett og omsorg.
Men uansett hvis jeg skriver opp han som far, hvor mye kan han kreve? Har fedre like mye rett på delt foreldreansvar og daglig omsorg som mor?

Om dere ikke bor sammen ved barnets fødsel, er det ingen som kan kreve at barnet skal bo feks 50 % hos far fra starten av. En 50/50-deling er kanskje ikke aktuelt før barnet er 5 år.

Du kan jo føre opp faren som barnefar, men det vil ikke gå noen automatikk i at han får omsorg eller foreldreansvar likevel.

Men etter å ha lest hovedinnlegget ditt og dette, tenker jeg du gjør lurt i å se for deg hva som er barnets behov og rett, og ikke bare hva du ønsker. Og om det er slik at faren er psykisk ustabil, kan det være en ide at han får hjelp?

Du må skille mellom dine behov og barnets behov. I denne sammenheng er det fullstendig irrelevant hva DU vil. Hva er barnets beste? 

Med mindre far er svært lite skikket til å være far, så er det beste for barnet å få bli kjent med faren. 

Når det gjelder fødselsattesten så kan du la være å føre opp far. Men, han kan når som helst kreve en DNA-test. Med mindre han er fullstendig ubrukelig vil han da også få samvær. 

Husk at barnet høyst sannsynlig vil stille spørsmål senere, og at det da kanskje vil føles veldig greit å kunne svare at man har gjort det man kunne for at avkommet skulle få bli kjent med opphavet sitt, og ikke at man frarøvet noen en pappa som gledet seg til å få barn fordi man ikke ville dele. Et barn er i full stand til å elske begge to.

Det første som slår meg ved å lese dette innlegget, er at du har en utrolig egoistisk tankegang. Det er du som har valgt å få barn med denne mannen. Selvom du ikke vil ha han og han "viser psykiske tendenser" så er ikke det god nok grunn til å la være å skrive han opp..
Jeg synes det skal være en selvfølge at far skal føres opp på papiret. På lik måte som det er en selvfølge at du føres opp som mor.. En kan ikke bare velge vekk en forelder av egne interesser.
Dessuten er det staten som ender opp med å betale bidrag, noe jeg mener er feil om det finnes en far som kan betale istede.

Han kan kreve å få tatt dna test slik at han kan bekrefte farskap. Du får automatisk full foreldreansvar så lenge dere ikke er registert på samme adresse. Men han kan søke om delt foreldreansvar. Men siden ansvar ikke har noe med omsorg å gjøre, så ser jeg ikke grunn for at han skal krangle på det om du vil ha det alene.

Det som er "vanlig" i en slik setting, er jo at mor har full foreldreomsorg til barnet fyller 3 år. Da kan far begynne å ha barnet annenhver helg. Når barnet er 5 år, er det vanlig at far har barnet annenhver helg + en dag i uka. (Dette er slik jeg har forstått det)

Da jeg holdt på å gå fra min samboer da sønnen vår var ett drøyt år, så ikke jeg på det som noe problem overhode! Jeg ville heller ha inngått en privat avtale om at far skulle hatt ham annenhver helg helt fra starten. Jeg mener at alle barn har rett på å kjenne sin biologiske far. Tenk bare på konsekvensene det KAN ha på barnet ditt i etterkant.

Anbefaller at du leser denne

Brosjyre om foreldreansvar og samværsrett

Det offentlige har en plikt til å fastsette farskapet, så du vil nok bli innkalt til NAV om du velger å unnlate å oppgi hvem som er faren, og faren vil også kunne forlange at det tas DNA test for å bevise at han er faren. I den sammenheng vil han kanskje forlange å få delt foreldreansvar, og det skal MYE til at han nektes dette.

Om du ønsker å ha foreldreansvaret alene, vil jeg tro du har større mulighet for det om du oppgir han som far og ikke nevner noe om foreldreansvar for han. Da må han finne ut av det selv og det minker nok muligheten for at han ber om det.

Når det gjelder samvær med så små barn anbefalles det heller korte og hyppige besøk enn lengre samvær med overnatting, og ingen domstol her i landet ville støtte en løsning med delt bosted til et så lite barn. Om ting er rimelig innenfor normalen hos deg kan du føle deg trygg på at fast bosted blir hos deg.

Back
Topp