Fødselsangsten kommer snikende

Pompom

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Juligull2021
Jeg er ikke gravid enda engang, men jeg har begynt å grue meg veldig til fødsel.

Hadde første (og eneste) fødsel for snart to år siden, og det var ganske traumatisk for meg. Kjente knapt åpningsrier som en svak murring fra 10-12, men siden det kom så regelmessig (ett min hvert fjerde min), så ville de ha meg inn på kontroll. I bilen på vei til sykehuset fikk jeg første ri, og det gjorde ganske vondt. Fikk på magebelte på sykehuset kl 13:30 og jordmor gikk ut. Første ri gikk til 70%, neste og resten 100% og sånn satt jeg i 40 min til jordmor kom tilbake og sa at jeg utvilsomt var i aktiv fødsel. Da hun skulle sjekke åpning gikk vannet ut over hele henne og vi hastet inn på fødestua. Jeg husker det bare som at hele kroppen min trykket og jeg kunne ikke gjøre noe for å holde igjen, det føltes som om underlivet mitt kastet opp og jeg fikk ingen pauser. Jeg rakk ingen smertelindring og ungen var ute før klokka ble 15.

I utgangspunktet hadde jeg bare en andregradsrift som ble sydd, og jeg kunne knipe og hadde kontroll. En uke etterpå gikk enten stingene opp eller noe revnet, og siden det har jeg ikke kunnet knipe. Jeg lekker urin og luft, men heldigvis ikke mer enn det. Jeg har fått opptrening av spesialfysioterapaut i et år, men vi ser ingen bedring, så nå venter jeg på time for ultralyd for å se hvor ille skaden faktisk er.

Det jeg er redd for, er at skaden skal bli mye verre med en ny styrtfødsel. Jeg ønsker i utgangspunktet vaginal fødsel, men jeg er livredd for å måtte gå med bleie resten av livet. Sånn som skadene er nå kan jeg leve tilnærmet som normalt så lenge jeg alltid vet hvor toalettet er, men jeg er så redd for at det blir verre.

Jeg er ikke gravid engang, men vi prøver, så potensielt kan jeg måtte ta stilling til dette ganske snart.

Jeg kommer til å få tett oppfølgning av jordmor før en eventuell fødsel, har fått beskjed om at jeg får innvilget keisersnitt uansett om jeg ønsker, og skal også til samtaler med morgenrøden. Jeg bare kjenner veldig på disse tankene allerede nå.

Er det noen her som har lignende fødselshistorie, eller skader, eller bare erfaringer på området?

Eg har ikkje akkurat liknende historie, har hatt lange fødsler med komplikasjoner, og har hatt ei lita runde med mykje vonde tanker på grensa til angst no i sommer. Eg kjenner meg igjen i å være redd før eg i det heile tatt er gravid. Vi har ikkje begynt å prøve ein gong, men begge har lyst på fleire. Eg er redd for å få angstanfall under fødselen, og føler det hindrer meg frå i det heile tatt ha lyst til å bli gravid igjen.

Det som har hjulpe meg er samtaler med fastlegen min, og løfte om svært tett oppfølging om eg skulle bli gravid igjen.

Eg vil med andre ord anbefale deg å kontakte fastlege eller jordmor allerede nå for ein samtale. Dei kan hjelpe deg med å få sortert tankene og de kan komme fram til sei tiltaka som kan hjelpe deg! Masse lykke til :Heartred

Hadde styrtfødsel med første og fikk 3 gradsrift. Og hadde problemer med underlivet frem til neste fødsel (1,5 år etterpå). Følte eg sku revne bare eg nøys, har problemer med både luft og tiss. Om nr 2 og kommer brått på så må eg komme meg til do. Va ekstra følsomt under svangerskapet i underlivet. Fikk ikke ks med nr 2 for de mente jeg ikke hadde god nok grunn for å få det, og fordi sjukehuset eg hører til er kjent for å være strenge med å gi dette. Eg er nå gravid med nr 3 og kjenner eg har ikkje lyst å føde, har på ingen måte lyst å få babyen ut. Siden sjukehuset ikkje har behandlet meg særlig bra noen av fødslene vurdere eg å bytte sjukehus, men det nærmeste sjukehuset (utenom det eg hører til) utføre ikkje keisersnitt eller igangsettelse. Fødselsangsten er en stor del av kvardagen.
Bare til info eg skal snakke med jordmor på sjukehuset som e spesialisert innenfor fødselsangst

Tusen takk for svar alle sammen. Nå fikk jeg positiv test i dag, og det ble plutselig enda mer aktuelt. Skal ta kontakt med fastlegen for samtale og henvisning til morgenrøden.

Hadde styrtfødsel med første og fikk 3 gradsrift. Og hadde problemer med underlivet frem til neste fødsel (1,5 år etterpå). Følte eg sku revne bare eg nøys, har problemer med både luft og tiss. Om nr 2 og kommer brått på så må eg komme meg til do. Va ekstra følsomt under svangerskapet i underlivet. Fikk ikke ks med nr 2 for de mente jeg ikke hadde god nok grunn for å få det, og fordi sjukehuset eg hører til er kjent for å være strenge med å gi dette. Eg er nå gravid med nr 3 og kjenner eg har ikkje lyst å føde, har på ingen måte lyst å få babyen ut. Siden sjukehuset ikkje har behandlet meg særlig bra noen av fødslene vurdere eg å bytte sjukehus, men det nærmeste sjukehuset (utenom det eg hører til) utføre ikkje keisersnitt eller igangsettelse. Fødselsangsten er en stor del av kvardagen.
Bare til info eg skal snakke med jordmor på sjukehuset som e spesialisert innenfor fødselsangst

Åh, hæ, hvordan kan de mene at du ikke kvalifiserer til KS med en sånn forhistorie? Huff. Hvordan gikk det med fødsel nummer to? Jeg hører til Kalnes, og der får man innvilget om man vil – visstnok. Har uansett skriftlig dokument fra spesialist om at de anbefaler meg KS liggende i pasientjournalen. Så da er det visst utelukkende opp til meg. Jeg kan ikke skjønne hvordan de mener du skal føde igjen når du har opplevd noe sånt og er så redd.

Åh, hæ, hvordan kan de mene at du ikke kvalifiserer til KS med en sånn forhistorie? Huff. Hvordan gikk det med fødsel nummer to? Jeg hører til Kalnes, og der får man innvilget om man vil – visstnok. Har uansett skriftlig dokument fra spesialist om at de anbefaler meg KS liggende i pasientjournalen. Så da er det visst utelukkende opp til meg. Jeg kan ikke skjønne hvordan de mener du skal føde igjen når du har opplevd noe sånt og er så redd.
Fødsel nr 2 gjekk fint for seg for dei hadde kontroll over hele situasjonen. Fikk kun pyntesting. Så eg får nok ikke ks med nr 3 siden fødsel nr 2 gikk så bra. Eg er glad for at de er strenge til en viss grad ang ks, men en bør jo se ann situasjonen. Grad 3b er jo total ruptur og i teorien skal en ikke måtte føde vaginalt etterpå om en ikke ønsker.
Er sikker på at eg ikke vil ringe sykehuset når fødsel eventuelt starter for de hører ikke etter uansett, og sånn skal det ikke være for noen. Så er veldig usikker på om eg ska spør om ks denne gangen eller om dei klare å legge opp til en plan som får meg trygg nok til å føde vaginalt.

Fødsel nr 2 gjekk fint for seg for dei hadde kontroll over hele situasjonen. Fikk kun pyntesting. Så eg får nok ikke ks med nr 3 siden fødsel nr 2 gikk så bra. Eg er glad for at de er strenge til en viss grad ang ks, men en bør jo se ann situasjonen. Grad 3b er jo total ruptur og i teorien skal en ikke måtte føde vaginalt etterpå om en ikke ønsker.
Er sikker på at eg ikke vil ringe sykehuset når fødsel eventuelt starter for de hører ikke etter uansett, og sånn skal det ikke være for noen. Så er veldig usikker på om eg ska spør om ks denne gangen eller om dei klare å legge opp til en plan som får meg trygg nok til å føde vaginalt.

Har du hatt møte på sykehuset for å prate om dette? Det må skrives i papirene før fødsel er igang.

Selv om fødsel nr.2 gikk greit, så betyr ikke det at din erfaring fra nr.1 ikke skal telle.
Sykehuset vil sikkert først forsøke å hjelpe deg med å legge en god plan for å unngå ks. Men om du vet at du ikke klarer det og er sikker, så ikke la de prøve å overtale deg. Få frem tidligere historie og stå på! Om du i første omgang får et nei, kan legen henvise deg igjen slik at du får prate med en annen person.

Har du hatt møte på sykehuset for å prate om dette? Det må skrives i papirene før fødsel er igang.

Selv om fødsel nr.2 gikk greit, så betyr ikke det at din erfaring fra nr.1 ikke skal telle.
Sykehuset vil sikkert først forsøke å hjelpe deg med å legge en god plan for å unngå ks. Men om du vet at du ikke klarer det og er sikker, så ikke la de prøve å overtale deg. Få frem tidligere historie og stå på! Om du i første omgang får et nei, kan legen henvise deg igjen slik at du får prate med en annen person.
Har ikke snakket med sykehuset enda. Ja eg håpe dei kan legge ein plan som gjør at eg vil forsøke vaginal fødsel men eg må føle meg trygg nok på at dei hørre på meg. Sist va det overlegen som sa nei til KS. Er det flere overleger ved et sykehus som kan vurdere saken? Hørre til Haugesund sjukehus om det har noe å sei

Har ikke snakket med sykehuset enda. Ja eg håpe dei kan legge ein plan som gjør at eg vil forsøke vaginal fødsel men eg må føle meg trygg nok på at dei hørre på meg. Sist va det overlegen som sa nei til KS. Er det flere overleger ved et sykehus som kan vurdere saken? Hørre til Haugesund sjukehus om det har noe å sei

Få legen til å sende inn en henvisning med en gang.
Så før jo bedre, så de forstår hvordan du føler det og kan gi deg den hjelpen du trenger.
Jeg vet ikke hvordan det er der, skal på Ahus selv. Men vet at det ikke bare er en person som tar den avgjørelsen der i allefall. Skulle tro det var minst 2 stk om den jobben. :)

Jeg har selv fødselsangst og fikk ks sist, da jeg insisterte på å få møte på sykehuset et par år før jeg ble gravid.

Back
Topp