Fødselsangst

HanneBlomst

Flørter med forumet
Første svangerskapet var jeg så rolig om absolutt alt. Ingenting bekymret meg. Ikke fødselen, var aldri redd for at fosteret skulle ha noe sykdom, ingenting. Nå er jeg bekymret for alt, og da særlig fødselen. Hadde ikke en veldig god opplevelse sist, og vet godt hvorfor, så det burde jo ikke bekymre meg, da det bare er å skrive ned ting i fødebrevet og passe på at ting blir bedre neste gang. Men jeg er så stressa over det at jeg ofte tar til tårene eller har vanskelig med å sove. Noen andre som opplever lignende, eller som har det tidligere og kan komme med noen gode historier?

Kjære deg:Heartpink hørtes ikke noe godt ut å ha det sånn. Veldig fint at du klarer å sette ord på bekymringene dine og at du allerede gjør deg noen refleksjoner rundt hva som skal til for å forebygge det. Har ingen erfaringer å dele selv, men har flere venninner som har hatt tøffe førstegangsfødsler, men opplevd fine fødsler senere. Kanskje det kan være godt for deg å dele bekymringene med jordmor på helsestasjonen? Kanskje du kan få noe ekstra oppfølging i form av samtaler om forventninger rundt fødsel og hva som skal til for at det blir en bedre opplevelse for deg neste gang.

Ja, jeg er veldig spent på første time hos jordmor, og tenker denne svangerskapsoppfølgingen kommer til å være helt annerledes enn sist, da jeg trenger å snakke mye om dette. Håper på ekstra samtale på sykehuset også.

Har de psykolog på helsestasjonen din? På helsestasjonen i min kommune har de ehen psykolog for gravide og barnefamiliene, og de bruker hennes raust. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått tilbud om å bli kontakta av ho. Ikke fordi jeg har så mye jeg sliter med, med rett og slett fordi de er veldig på tilbudssida og tar tak i ting før det blir store problemer. Både da jeg var gravid og hadde noen issues mtp gamle minner som dukka opp, i ettertid ifb at jeg har fortalt helsesøster at jeg har mista så mange ganger og forskjellig annet. Noen ganger har jeg takka ja, andre ganger nei. Veldig fint å vite at tilbudet står der når man evt måtte trenge det, uten å måtte gå til fastlege eller dtå i lang kø.
Håper de har noe lignende hos dere ❤

Her vi bor har føde/barsel en egen poliklinikk for folk med fødselstraume. Jeg skal bli fulgt opp der denne gangen

Jeg hadde fødselsangst sist gang, etter en traumatisk førstefødsel. Jeg tok det ganske tidlig opp med jordmor og hadde flere fine samtaler med henne om det. Etterhvert henviste hun meg til sykehuset hvor jeg fikk en samtale med overlegen på føden hvor vi gikk igjennom journalen min og hvordan jeg opplevde fødselen. Det opplevde jeg også som en fin samtale hvor jeg ble tatt på alvor. Det endte med at jeg ble satt i gang før termin og hadde en kjempefin andre fødsel, så enormt mye bedre enn den første! Det var helt tydelig at alle som var på jobb var klar over situasjonen min og behandlet meg som som jeg ønsket. :)

På ett tidspunkt hadde noen faktisk tatt mannen min på gangen og spurt om jordmoren fra første fødsel skulle komme inn for å si unnskyld til meg. Heldigvis kjenner han meg så godt at han takket nei, så jeg fikk ikke høre om det før lenge etterpå :p

Back
Topp