Fødselsangst

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
Hei!
Jeg fødte min nydelige datter for 3 år siden. Hun kom 5 uker for tidlig etter et tøft svangerskap. Ingen komplikasjoner med henne. Frisk og fin. Fødselen vet jeg egentlig ikke hvordan var, siden jeg ikke har noe å sammenligne med. Fra de første kraftige riene og til hun var ute gikk det ca 1 døgn. (Nokså normalt etter hva jeg har skjønt). Fikk desverre aldri noe samtale med de som tok i mot, så vet ikke hva de mener. Fødselen var ubeskrivelig vond, og jeg aner ikke hvordan jeg kom meg igjennom. De klippet meg, og sydde. 3 dager etter var det helt ubeskrivelig vondt, så fikk en jordmor til å sjekke meg. Det stinket under dynen min, så mistenkte at noe av galt. Stingene var løsnet, og 2 av dem spriket. Hun fortalte at det var helt normalt at det luktet stramt og ubehagelig den første tiden. Siden det var gått 3 dager ble vi enige om å ikke gjøre noe med stingene.

Var aldri på 6 ukers kontroll. Hadde så vondt nedentil, og ville ikke at noen skulle plukke meg der. 6 månder senere kunne jeg forsatt ikke stå mer en 2-3 min. stille eller gå veldig lenge om gangen. Om jeg gjorde det fikk jeg et vannvittig trykk nedentil, og det følte som at alt skulle dette ut.

2 år etter føltes ca alt som normalt. Fikk litt vondt her og der, men ikke noe unormalt.
Nå er jeg gravid igjen. Er ca 5 månder på vei. Jeg var litt hard i magen en dag, og måtte presse veldig for å få det til. Da kjente jeg noe som på en måte datt ut. Kjente forsiktig i vaginaåpningen, og kjente at det stemte. Tror det er veggen bak (mot endetarmen) som stikker litt ut. Dyttet den inn, men datt ut igjen. Nå 1 uke senere har jeg den inni igjen, men kommer ut så fort jeg presser bittelitt.

Er så ubeskrivelig redd for å føde igjen! Jeg klarer ikke å snakke med noen om det. Verken mannen eller jordmoren. Hver gang fødsel blir nevnt sier jeg noe som får det til å høres ut som om det ikke er noe stress. Bare for å bytte tema. HAr flere ganger bestemt meg for å si det, men tørr ikke. Er så redd.

Kan det være farlig for meg å føde vanlig igjen. Jeg er veldig redd for keisersnitt også.

Kjære, skjønne deg.

Så bra at du skriver til oss her på Babyverden! Det allerførste steget til å få hjelp er nemlig å fortelle noen at man ikke har det greit - så tusen takk for ditt innlegg. Det er helt sikkert mange, mange andre kvinner som kjenner seg igjen i mye av det du skriver om.

Allerførst så er det helt fullstendig trygt for deg å føde èn gang til - det er veldig viktig for deg å vite! Selv om et par av stingene gikk opp etter sist fødsel og selv om du kanskje har en ikke helt godt trent bekkenbunn, så er det trygt å føde igjen.
Bare for å si litt om det du kjenner i underlivet når du presser, så høres det ut som om det kan være et lite fremfall av bakre skjedevegg. Det i seg selv ikke farlig, men det kan jo være ubahagelig. Jeg vil anbefale deg å delta på et etterfødselskurs med fokus på bekkenbunnstrening etter du har født, for å trene opp muskulaturen igjen. Det er veldig ofte det som skal til for å unngå den typen plager.

Det du opplevde sist er ikke normalt. Det skal ikke være ubeskrivelig vondt flere døgn etter fødselen og etter seks måneder skal kroppen være godt restituert og det skal være fult mulig å gå turer med baby i vognen.
Det er veldig synd at du ikke fikk en sjekk noen uker etter fødselen. Jeg tenker at det er lurt, spesielt når man føler at ting ikke er helt som de skal være. For oss som jobber med kvinner og kvinners underliv er det helt normalt å sjekke kvinner etter fødselen. Vi skal ikke "plukke" og berøre noe særlig, blott se at det ser normalt ut og har grodd fint. Det foregår vanligvis veldig varsomt. Kanskje det kunne være en god idè for deg å finne en hyggelig kvinnelig gynekolog som du kan kjenne deg trygg hos....?

Det aller, allerbeste nå er å dele dine tanker med din mann og din jordmor. Det eneste som kan skje er at du kommer til å kjenne deg utrolig lettet. Og i forhold til den kommende fødsel, så er det faktisk også utrolig lurt. Jo mer info du har og jo tryggere du kan føle deg på at det kommer til å gå bra, jo større er sansynligheten for at du kommer til å få en god fødselsopplevelse denne gangen :-)
Tenk ut en god måte å snakke med mannen din. Hva med å la ham lese det du har skrevet til oss? Eller sende ham en sms om at du trenger å snakke med ham om fødselen...? Jordmoren har stor kompetanse i å snakke med kvinner som har hatt tøffe oppelvelser før og hun vil ta deg på alvor.

Håper dette kan være med til å gi deg trøst og mot!

Ønsker deg en riktig fin fødselsopplevelse :-)

Mange hilsner fra jordmor Ragna.

Back
Topp