Jeg var en av de som leste ALT jeg kom over sist, og trodde jeg var superforberedt. Hadde også en plan om å være forberedt på det verste, men håpe på det beste.
Så gikk vannet 6 uker før tiden, og jeg HUSKER ikke det første halve døgnet med rier en gang. Det kom så brått på, og jeg trodde egentlig ikke at jeg holdt på å føde engang, det skulle jo være så j... vondt. Haha. Det BLE vondt ja, men jeg tror egentlig aldri man kan forberede seg til noen fødsel på en "riktig" måte. Bare husk at vi er maaaange mennesker på jorda i dag, og ingen er klonet (så vidt jeg vet), så det er endel fødsler det.
Det viktigste for meg i smertene var å huske på at DETTE GÅR OVER TIL SLUTT! Det er litt annerledes-smerter liksom, fordi du vet hva de kommer av, at de faktisk hjelper deg, og at det vil gi seg til slutt. Det hjalp meg å takle vondtene. Så svaret mitt er nok det samme som de andre som har svart deg her..Hihi. :)
Grunnen for at jeg likevel ville skrive et svar er dette - husk at det kommer en tid ETTER fødselen også. Jeg jobber innen psykisk helse, og da ofte med deprimerte mødre. INGEN av disse er deprimerte på grunn av smertefull fødsel, men heller på grunn av den utilstrekkelighetsfølelsen som vi (nesten) alle går gjennom som helt nye mammaer. Amming og IKKE amming, zombiefølelse pga manglende søvn, evt. uventede komplikasjoner under fødsel (å ikke "få til" å føde vaginalt, evt. uten bedøvelse), plagsomme omgivelser som ikke gir den nye familien rom til å finne sine rutiner, osv, osv. Jeg anbefaler deg heller å lese disse historiene enn fødselshistorier, fordi det vil forberede deg på tiden etterpå også. Det KAN gå som smurt og livet KAN bli en dans på roser i en rosa sky (som noen førstegangsfødsler også, faktisk), men det kan også bli vanskelig. For min del hjalp det å vite på forhånd at det KAN bli vanskelig, og det beste rådet jeg fikk var fra lab-teknikeren hos fastlegen min. Hun sa; "er det første barnet?" "jepp" "det går nok fint. bare se på de 6 første ukene som unntakstilstand hvor du er diktatoren og alle må gjøre som du sier, og etterpå så har du diplomatisk immunitet". Haha. :) Den hjalp. :)
Puh, ble langt dette, men så fikk jeg "sagt" det og. :)