Fødselsangst

Guest
Gravid i nød!

Jeg er gravid i 13. uke med vårt andre barn og kjenner en gryende fødselsangst krype innover meg uke for uke. Jeg gruer meg til fødselen og velger å ikke tenke så mye på det, men det blir bare verre. Vil bare gråte over tastaturet mens jeg skriver om det! I tillegg er jeg redd for å ikke bli trodd, at jeg ikke skal bli tatt på alvor.

Første fødsel varte i to døgn og endte med akutt keisersnitt pga flere komplikasjoner, og ble etterfulgt av smertefulle ammeproblemer i 12 uker. Jeg ga meg aldri og er sliten enda..

Har dere noen gode råd, oppmutrende ord eller noe å si som kan hjelpe?
 
Hei!
Du er ikke alene om å få en tidligere fødselsopplevelse og barseltid i "bakhodet". Slike opplevelser har en tendens til å trigges, når en blir gravid på nytt!Jeg skjønner godt at du blir fortvilet og lei deg, det er vondt å ha det sånn!
Jeg ville absolutt ha tatt kontakt med en god jordmor, fått tilsendt alle papirene rundt fødselen, gå igjennom forløpet med henne - for på en måte å få plassert de faktiske forhold, å få ryddet vekk det som ikke stemmer.
Hun kan så henvise deg til fødepoliklinkken der du skal føde, til en samtale, der dere sammen kan finne ut hvordan denne fødselen kan gjøres bedre for deg.
Det kan være lurt å finne ut akkurat hva du bekymrer deg mest for, og hva du selv kan se for deg kunne gjøre neste fødsel lettere for deg.
Sammen kan en kanskje finne gode kompromisser, som gjør at du kan senke skuldrene og tørre og se framover mot en ny fødsel.
Det samme gjelder også ammeproblemene; hva var det som skar seg, hva kan en gjøre bedre denne gang.

Finn deg en lydhør jordmor snarest mulig, slik at du allerede nå kan starte prosessen!


Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp