Hei,
Jeg er sånn som deg. Har angst for sykehus, blod, nåler, kontrolltap osv. Må alltid ligge ved blodprøver og sitte i en seng "just in case of besvimelse" ved måling av blodtrykk.
Da jeg var gravid med mini var det bare en av veldig mange timer hos jordmor der jeg ikke holdt på å svime av pga angst. Jeg er sånn som blir dårlig bare av å snakke om typ smertelindring under fødsel
Men likevel hadde jeg i fjor en helt fantastisk fin fødselsopplevelse som jeg gjerne skulle opplevd igjen. Så det er definitivt mulig for deg og
Jeg var åpen med jordmor hele tiden om det jeg fikk angst av og det jeg gruet meg til. Vi la opp timene i forhold til det og ble enige om at det som trigget angsten kunne jeg heller lese om hjemme i stede for at hun skulle fortelle om det til en halvbevisst pasient.
I tillegg ble jeg henvist til en embla samtale på sykehuset noe som var gull verdt. Der fikk mannen min og jeg snakke med en jordmor og lage en fødselsplan, i tillegg fikk vi se fødestuen sånn at jeg visste litt hva jeg gikk til.
I tillegg var jeg på lamazekurs (pusteteknikk under fødselen) sammen med mannen hos en fantastisk flink dame som også visste hva jeg slet med. (Måtte riktignok legge meg ned to ganger under kurset for å ikke svime av, men det gikk så fint så.)
Med dette kurset hadde jeg en veldig klar metode for å beholde kontrollen under fødselen og redusere smerten- og det fungerte utrolig bra.
Jeg skrev også et fødebrev der jeg var veldig klar på hva jeg slet med og hva som var viktig for meg, og det tok alle som var inne i rommet veldig seriøst og fulgte til punkt og prikke.
Så, vær åpen om utfordringene dine med jordmor, sjekk mulighet for samtale på sykehuset, sjekk opp lamazekurs og tenk godt gjennom- og skriv et fødebrev
Jeg valgte forresten, til alles store overraskelse, å takke ja til epidural etter mange timer i fødsel. Med min angst for sprøyter var jeg veldig klar på at jeg ikke ønsket det, men er sjeleglad for at jeg likevel tok i mot. Det tok ikke lang tid å sette, og med bevisst pusteteknikk var det ikke så ubehagelig. Den fungerte superbra på meg og jeg hadde så og si ikke noe mer smerte til mini var ute 8t etter
Bare spørr om du lurer på noe