fødsels tanker

snart3barnsmor16

Gift med forumet
Ja, det er tidlig, men likevel svirrer de rundt.
Grunnet "protein s mangelen" kan det føre til dødsfødsel, så sit ble jeg satt igang på termin. Lå 5 dager på sykehus med alle modnings-piller og alt de kunne gjøre, og fikk ikke mer enn 3 cm åpning, etter 13 timer med drypp på full styrke. Så ble ks. Ble komplikasjoner så pappan satt med gutten på fanget og de trodde jeg skulle dø.
Fødselen min var et helvette!(heldigvis er smertene glemt)
klarte ikke gå på et par dager, klarte meg ikke alene hjemme føre etter 3 uker.

Nå går tankene, prøve igjen å føde vanlig, eller planlagt ks..

Hva slangs tanker har dere andre?

Da skjønner jeg at du begynner å tenke de baner allerede nå... Igangsettinger har jeg hørt ikke alltid er like vellykkede. Spesielt ikke på førstegangsfødende. Det jeg kan trøste deg med er at søsteren min gikk gjennom det samme. En uke på sykehus uten særlig fremgang.
Da hun fikk nr to fødte hun på en time..
Det samme gjelder en venninne av meg.. Fødsel nr to går som regel lettere og hvis du velger å bli igangsatt igjen, har du nok bedre forutsetninger denne gangen her
Jeg fødte normalt.. med epidural etter ca 10 timer. Hun kom etter 15 timer.. Håper å klare uten epidural neste gang... Tenkte jeg skulle gå på svangerskapskurs denne gangen her.

Godt å høre. ja det kan gå mye lettere nå..(sist, gledet jeg meg virkelig til å føde normalt:) men såklart, velger jeg føde vanlig, blir jeg igangssatt. Etter som faren for dødfødsel er stor med protein s mangelen.

uten epidural ja, tøff du! :)

Kjenner jeg gruer meg skikkelig allerde, med tanke på forrige fødsel.

Lå i 20 timer med latens rier, og 2 cm åpning.. Og det skjedde ikke en dritt med åpninga de timene heller, og når jeg først fikk beskjed om å presse han ut på riene så hadde jeg ikke en eneste press rie, og måtte bare presse for å få han ut selvfølgelig.

Vil ikke ha ks, men håper at dette blir en lettere fødsel en sist.

Hermansinmamma skrev:
Kjenner jeg gruer meg skikkelig allerde, med tanke på forrige fødsel.

Lå i 20 timer med latens rier, og 2 cm åpning.. Og det skjedde ikke en dritt med åpninga de timene heller, og når jeg først fikk beskjed om å presse han ut på riene så hadde jeg ikke en eneste press rie, og måtte bare presse for å få han ut selvfølgelig.

Vil ikke ha ks, men håper at dette blir en lettere fødsel en sist.

uff... ikke ålreit! De sier det jo bruker å gå lettere 2 gangen da..
i min situasjon kan det og være for bekkene er for smalt.. er er litta flis bare;)

Du får snakke mye om det med jordmor osv, ikke greit visst du skal grue deg da <3

Huff, unner ingen at fødselen skal være en fæl opplevelse!
Håper dere får føde slik dere selv ønsker denne gang og som nevnt over her så går som regel fødsel nr. to både raskere og bedre enn første gang. Ingen garanti selvfølgelig, men statistikken viser tall i flergangsfødendes favør :)

Jeg har tenkt en del på fødsel allerede. Jeg har ingen dårlige minner fra når jeg fødte sønnen min og synes i utgangspunktet det hele var en flott opplevelse :)

Derimot var tiden etterpå var tøff. Han ble innlagt på nyfødtintensiven etter knapt et døgn, ble veldig fort syk, men veldig fort frisk igjen og var der totalt en uke. Jeg var ikke forberedt på det i det hele tatt og det hele satte meg ut av spill. Siden vi ikke fikk den starten jeg hadde forestilt meg ble de første 3 mnd. triste og veldig tunge. Vet ikke helt hvorfor eller hvordan det ble sånn, men tror rett og slett at jeg fikk en form for fødselsdepresjon.
Heldigvis har alt vært fryd og gammen etter de 3 første mnd., men jeg synes det er litt dumt at jeg "gikk glipp av" den første tiden med han.

I og med at jeg ikke klarte å nyte den første tiden forrige gang, så er jeg veldig bevisst på at det skal jeg gjøre denne gang og det er noe jeg tenker mye over nå.

Det er ikke bare i svangerskapet, før og under fødsel at ting kan gå skeis, men også etterpå. Det hadde jeg ikke tenkt over som førstegangsfødende.

Mine to fødsler har vært nokså like, og tatt omtrent like lang tid. Brukte lystgass begge gangene. Andre gang trodde jeg at jeg visste hva jeg drev på med og annonnserte pressrier på et tidspunkt da junior enda ikke hadde sklidd skikkelig ned i posisjon.... Topp - da måtte mor opp på kne og presse gutten ned - snakker om nedtur.  Ellers slapp jeg å bli klippet gang nr to og jeg kom meg mye raskere. Nå er det noen som sier at tredje fødsel kan bli litt værre igjen, men jeg satser på at det er feil. Denne gangen lurer jeg på om jeg kanskje skal gå for epidural, for det hadde vært spennende å se om det faktisk tar unna noe av topp-smertene.

Det sies jo at andre en halvparten så lang som første og tredje er en joker. Minførste kom på vel 5 timer fra første ri til første blikk. Andre man ble styrt fødsel- men det hadde sykehuset og jordmor forberedt meg på siden første hadde gått forholdsvis fort. To leger har sagt jeg ikke får føde vaginalt igjen og tredje legen sa så kjekt: sy må du uansett så du kan bare velge hvor magen eller underlivet?!? Stor gutt på styrt ødela underlivet mitt men takket være kirurgi 9 mnd etter fødsel er jeg i dag som en "urørt blomst" ;) svært fornøyd med oppfølgingen. I utgangspunktet er ville jeg født- men det er nok ikke verdt risikoen.

Jeg har desverre ingen god opplevelse med fødselen til min sønn :-/
Det hele tok over 30 timer, og det gikk så seint på slutten at hjerte til lille begynte å slå veldig sakte og di måtte klippe meg opp for å få inn sugekopp fortest mulig. Gikk det ikke på første forsøk måtte det bli hastekeisersnitt (kom inn noen leger klar til å springe med meg...) Det gikk HELDIGVIS, men da sprakk det selvfølgelig nedentil og til en muskel, så blodet pumpa ut. Mistet mange liter blod og måtte få to poser blodoverføring! Var igrunn ikke ordentlig på bena igjen før 3 uker etter.

...Jeg husker fortsatt jordmords utsagn ved sengekanten dagen etter: "Hadde gutten vært større, måtte det ha blitt keisersnitt. Du har ett litt trangt og krunglete bekken" (han var ikke mer enn 3200 g) 

Så mine tanker er at jeg gjerne vil ha planlagt keisersnitt denne gangen...

Den første mi kom med planlagt ks pga seteleie. Så når vi ventet nr to var jeg veldig klar for å føde normalt. Hadde rier i 32 timer, det var egentlig ikke så ille... Men... Morkaken satt fast..... Jeg måtte ned på operasjon, lå der i to timer og min kjære visste ikke om jeg ville overleve. Jeg mistet nesten 4 liter blod!! Måtte få 8 poser med overføring. Og det var like før edel måtte fjerne hele livmoren min. Så jeg kan vell si at jeg ar tenkt på fødselen... Men bestemmer meg ikke for hv om skal skje før jeg får snakket med gynokologen på sykehuset der jeg vil føde.

Jeg hadde en tøff fødsel sist. 24 timer med modnings rier og fikk bare 3 cm åpning på de timene. Etter 24 timer tok de vannet mitt og de virkelig riene begynte. Etter 27 timer fikk jeg epidural, men det tålte ikke guttungen og hjerterytmen hans ble veldig lav. Etter 29 timer ble det bestemt haste KS, men i det øyeblikket fikk jeg pressrier - så ble bestemt at han skulle ut vaginalt og med vakuum. Ca 1 time med pressrier, måtte fødselslegen dra han ut og da brakk hun overarmen hans og han pustet knapt! Han ble liggende på nyfødt intensiv i 14 dager.

Ønsker ikke en slik fødsel eller barsel tid igjen og har et ønske om KS pr dags dato, men håper jeg endrer mening i løpet av svangerskapet..

Jeg har to veldig forskjellige fødsler bak meg men ingen av barna skrek da de ble født.. Begge ble født med navlestrengen rundt halsen.. 

Første startet med vannavgang, epidural etter 18 timer .. 25 timer etter vannet gikk kom hun ut.. Hun hadde puls på 200 og måtte ligges på oksygen..  født på termin..

Andre gang startet det med rier natt til onsdagen, gikk med rier hele onsdagen, torsdagen og på fredagen, 12 dager på overtid, ble han født.. På kvelden.. Han satt fast med skulderen men jeg klarte å presse han ut etter dobbel dose med riedrypp.. Ingen smertelindring.. 
Han hylte ikke med en gang, hadde blå fregner + blå i hele ansiktet og alle blodkarene på øynene var sprengt.. Han så ikke ut! :/
Blåmerker rundt øynene.. 

Så kan si jeg er veeeldig spent på neste.. De sier jo at nr 3 er en luring, så det kan bli artig! ;)

Jeg har ikke tenkt så mye på det annet enn at jeg kan ikke reise ut av byen i hvertfall de siste 2 ukene før termin...
Lillemora mi brukte 5 timer fra tegningsblødning, og 1,5 time fra vannavgang på å komme ut. Derfor tror jeg ikke vi får så veldig god tid på oss denne gangen med nr 2, nei... ;-)

Back
Topp