Jeg har ikke født ennå denne gangen. Er 40+0 i dag og er 3. fødsel for meg. Med første, var det ingen tegn. Jeg reiste meg opp når jeg var 37+0, og kjente det rant masse væske nedover. Tenkte med en gang at det var vannet som gikk, men så fort at det var blod som rant. Ringte føden, og ble hentet med ambulanse (fikk beskjed om å legge meg ned), så ble noe dramatisk. Men, jeg hadde ingen smerter, så var redd det var noe med barnet.
De bestemte kjapt på sykehuset akutt keisersnitt da det fortsatte å blø mye, så første ble født den natten. (Jeg hadde ikke lest en ting om KS, så ble litt traumatisk i ettertid, men ellers hadde barnet set bra-noe som var det viktigste.)
Med nr. 2, startet det også med væske ut, men denne gangen reell vannavgang heldigvis. Satt i sofaen, reiste meg opp, og det rant masse. Hadde før dette ingen tegn (litt kynnere, men ikke mer enn jeg hadde hatt den siste mnd). Riene startet 45 minutter senere, men de kom med 6-8 minutters mellomrom. De var såpass vonde og hyppige nok til at jeg ikke fikk sove, men ikke effektive i det hele tatt. Var på sykehuset frem og tilbake 3 ganger ila det neste døgnet (fordi de må følge opp når vannet går pga infeksjonsfare osv. og man blir satt igang innen 48 timer om ikke noe skjer.
Vannet gikk tirsdag ettermiddag og torsdagen fikk jeg modningpiller ettersom riene fortsatt ikke var effektive (hadde 1-2 cm åpning bare etter 2 døgn med rier) og ble lagt inn. Det tok seg opp, men så fikk jeg epidural fordi jeg ikke hadde sovet på 2 døgn og var utslitt av søvnmangel om smerte. Det var fantastisk, og jeg hadde ikke hatt krefter om jeg ikke hadde fått den «pausen». Alt drøyde med denne fødselen. Til og med pressriene tok lang tid, men hun kom ut til slutt, litt over kl. 23 torsdag kveld.
Uken før vannet gikk begynte jeg med bringebærbladte, og dagen før (mandagen), gjorde jeg omtrent alle kjerringråd: gikk i trapper, fødepizza, sex og vasket vinduer/verandaen.
Vet derfor ikke hva som eventuelt «hjalp», om noe, og siden det ble lange og smertefulle døgn før hun kom ut, så var det ikke akkurat ideell fødsel.
Håper denne gangen på litt raskere prosess. Tenker at det må da gå bedre enn de to forrige ?!