Fødselen, og tang og sånt...

jc

Gift med forumet
Satt å tenkte på min forrige fødsel, gutten vår ble tatt med tang.
Han ville ikke ta puppen, bare grein når jeg prøvde å legge han til. Når han sov hørtes det ikke så avslappet ut på en måte.
Han var en rolig gutt, gav aldri uttrykk for å ha vondt noen steder :-)

Men så hadde jeg hørt at tangforløsning er jo ikke så bra, isteden for å bli trykt ut så blir de dratt ut..
Når han var 6 uker var hodet blitt litt skjevt, favorittside. Så vi tok kontakt med kiropraktor, også pga. sovingen var urolig. Han hadde da låsning i nakke og bekken, typisk kiss/kidd.
Etter 3-4 behandlinger ble sovingen mye roligere :-)

Jeg vet nå at om lillebror må ha hjelp får å komme ut (tang/vakum/keisersnitt), så skal han rett til manuellterapaut eller kiropraktor!!!

Så om noen av dere damer her inne må ha hjelp til å få ut babyen, så være så snill å ta kontakt med en manuellterapaut eller en kiropraktor.
De tregnger ikke ha kolikk for at manuellterapaut/kiropraktor er god hjelp.

Ble langt dette, men måtte bare fortelle min erfaring :-)

Jeg har lignende erfaring, men av motsatt årsak.
Hadde styrtfødsel med sistemann, han kom 1,5 minutter etter at jeg begynte å presse, noe som førte til at han fikk en altfor rask vridning i nakken på vei ut. Han var veldig trengende som baby, lå å puppet 22 timer i døgnet, og ingenting annet hjalp. Når han var 4 uker, begynte jeg å reagere på måten han brukte meg som smokk, og på kroppsbevegelser/favorittside osv. Fikk han raskt til fysioterapeut, som han gikk til hver uke til han var 1 år. Han hadde en kraftig vridning i nakken, og brukte meg som trøst.
Barnelegen på føden la han på magen på første legesjekk, og sa at han var SÅ STERK som kunne holde hodet så høyt hevet i en alder av 1 dag, og at han måtte jeg passe godt på når han lå på stellebordet. Gutten hadde jo bare en kjempelåsning i nakken, og var jo spent som en banan hele tiden han :/

Jeg er veldig obs på slike ting, da jeg også merket antydninger hos mitt første barn. Hun var 1 time til fysio hvor vi fikk litt råd til hva vi selv kan gjøre. Det skal gjerne ikke så mye til, annet enn litt stimulering. Lillebror trengte naturlig nok litt mer enn det, men for en nytte han har hatt av den treningen. Finner ikke mange på hans alder med slik kroppsbeherskelse.
Så jeg blir nok å følge alle bevegelser nøye denne gangen også.

Vi opplevde samme her, og gikk til kiropraktor, men vi var ikke så fornøyde. Etter første behandling så ble det mye bedre, men kiropraktoren overbehandlet babyen og ting ble myye verre.
Fikk etterhvert kontakt med manuellterpapeut og føler absolutt de er mer til å stole på. Så vær obs på dette!! Manuellterapeuter og kiropraktorer praktiserer denne behandlingen litt forskjellig, særlig med tanke på hyppigheten av behandlingene.

Det viktigste uansett hvem man tar kontakt med er det viktig å sjekke at de kan noe om spedbarn. Hør litt rundt med andre om hvilke behandlere de var fornøyd med.

Men kjempeflott at du skriver om dette, det er viktig å være oppmerksom på fordi det kan ha enorm innvirkning på den første tiden ifht gråting og smerter hos babyen.

Tuppa mi be tatt med tang (meget ubehagelig opplevelse siden hun satt fat langt oppe), men jeg var heldig. Hun hadde ingen låsninger, smerter eller kolikk. Så det kan gå begge veier, men jeg er helt enig. Har man en fødsel utenom det "vanlige" så følg godt med og ingen spm er dumme og det går ikke ann å spørre for mye. Følg morsinstingtet!!!!

Ja Tova, jeg har hørt at styrtfødsel også kan gjøre at de får låsninger.

Skulle ønske alle barn som ble tatt med tang/vakum/ks/styrtfødsel kunne blitt undersøkt av en fysioterapaut/manuellterapaut på sykehuset!

Pappan til en i barnehagen til guttungen er manuellterapaut her, så jeg har snakket med han. Så om det samme skjer igjen så skulle jeg få lov å ringe selv om han hadde ferie :-)

Manuellterapauter er nok de beste for små babyer, men det er jo så få av dem i landet vårt. Og de har som regel lang ventetid.
Vi ringte til manuellterapauten her før kiropraktoren, men han ringte tilbake etter flere måneder...da hadde vi allerede vært hos kiroptaktoren.

Husker ene kontrollen på helsestajonen (tror det var 6uker...)så fikk jeg "kjeft" av legen for at gutten min ikke løfta hodet noe særlig. Trente med han på gulvet, men det hjalp jo ikke.
Men det var jo ikke rart at han ikke klarte når han hadde vondt i nakken.

Så ved en senere kontroll hvor legen var, kjefta jeg tilbake!!! Syns legene bør være obs på slike ting!

Back
Topp