Fødselbrev

SnoopyGirl

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Noen her som skal skrive det eller har skrevet?
Eg er blitt anbefalt av jordmor å gjøre.
Og trenger litt tips å råd.

Jeg skrev ikke første gang, ante ikke hva jeg skulle skrive. Men har skrevet denne gang, basert på erfaringer fra sist. Mest informasjon om sist fødsel, hva jeg ønsker ifht informasjon underveis, tanker om smertelindring etc. Det ligger en artikkel med tips på babyverden og sikkert andre steder og [emoji4]

Har gått fra å tenke at jeg ikke skal skrive, til at jeg skal skrive og nå til at jeg kanskje ikke skal gjøre det :wacky: Har ingen spesielle ting jeg tenker at er viktig, og er førstegangs, så vet jo ikke hvordan ting blir heller. Tenker at det blir til at vi bare snakker om ting underveis. Skal ta en prat med samboeren før fødsel så vi kan dele generelle tanker og han eventuelt kan snakke for meg hvis jeg ikke orker :hilarious:

Denne gangen skal eg skrive, men mest pga min psykiske helse og at eg trenger å bli svart og sett når det er noe jeg lurer på for at eg ikke skal få panikk, noe eg fikk flere ganger sist, men da hadde eg mamma som klarte å roe meg ned, denne gangen er ikke hun med og mannen vet liksom ikke de rette skrønene å fortelle meg når eg trenger en god forklaring på noe. Skal også skrive med store bokstaver at de ikke trenger å sette meg i "for høy bmi" båsen som sist, for eg vet nå at min bmi er eller var ikke for høy til å komme på den fødestuen eg ville. Ble rett å slett behandla som risikofødende uten å egentlig være det.. jm eg har nå som eg går til har også sakt at det var helt feil av de.

Skriver hva jeg helst vil eller ikke vil mht navelstreng, fødestilling, smertestillende og slikt. I tillegg til hvordan jeg/vi reagerer under stress og generelt vår dynamikk, og hvordan jeg/vi fungerer best mtp tilsnakk, informasjon og berøring.

For min del er fødebrevet veldig viktig. Finnes flere "maler" eller tips til innhold i fødebrev på nett. Men man må ha i bakhodet at dette skal være et verktøy for jordmor for hvordan hun skal best mulig imøtekomme våre behov, og da er det nok viktig å være kort og på sak.

Jeg har med kort om hva jeg opplevde i forrige fødsel som er årsaken til min angst. Hva jeg er redd for. Videre, hvilke behov jeg har, som f.eks mye informasjon. Hvordan trygge meg. Hvordan jeg ønsker at miljøet skal være, som egen musikk og dempet belysning. Hva jeg tenker om smertelindring. Ønske om å føde i badekar. Avnavling. Og "bagasje" jeg har som er relevant for en fødsel. Alt er skrevet i punkter og på en måte som er lettleselig.

Denne gangen har jeg også en del som er skrevet for oppholdet på barsel. Hele brevet er skrevet på oppfordring fra jordmor på sykehuset og hun har hjulpet meg å finpusse det.

Det gir jo veldig mening å skrive fødebrev hvis man har tidligere erfaringer eller spesielle behov. Men jeg vet ikke om det er vits for alle? Jeg er også førstegangs så i utgangspunktet tenker jeg ikke skrive noe brev, fordi jeg aner ikke hva jeg vil, eller hvordan jeg vil reagere eller noe.

Jeg tenker at kanskje det jeg føler er riktig nå blir feil når jeg skal føde? For eksempel tenker jeg nå at jeg vil jeg helst gå rundt mye når jeg skal føde, fordi det pleier å hjelpe å gå når jeg har vondt. Men tenk om jeg er helt utslitt og det hjelper mer å ligge i en god stilling, også begynner jordmor å mase om at jeg skal gå fordi jeg har skrevet det i brevet. Haha, jeg vet ikke, men redd for å skrive noe jeg angrer på liksom. Tenker at at heller snakker med samboer så får han være min tolk og masekråke!

Jeg fikk brev fra sykehuset i dag med masse info om alt fra avnavling, amming, smertelindring etc. Og på skjema var det en rubrikk hvor man kunne skrive egne ønsker...eneste jeg har skrevet er at jeg gjerne ønsker å løfte babyen opp til brystet selv når hun kommer ut, dersom det lar seg gjøre. Det var faktisk jm min som nevnte at hun brukte å tilby sine fødende dette, hvorpå jeg svarte at det kunne jeg gjerne tenkt meg til...da skulle jeg bare skrive det på skjema[emoji7] Ellers har jeg ingen spesielle ønsker, gikk så bra sist at jeg vet ikke hva som skulle blitt gjort annerledes[emoji28]

Det gir jo veldig mening å skrive fødebrev hvis man har tidligere erfaringer eller spesielle behov. Men jeg vet ikke om det er vits for alle? Jeg er også førstegangs så i utgangspunktet tenker jeg ikke skrive noe brev, fordi jeg aner ikke hva jeg vil, eller hvordan jeg vil reagere eller noe.

Jeg tenker at kanskje det jeg føler er riktig nå blir feil når jeg skal føde? For eksempel tenker jeg nå at jeg vil jeg helst gå rundt mye når jeg skal føde, fordi det pleier å hjelpe å gå når jeg har vondt. Men tenk om jeg er helt utslitt og det hjelper mer å ligge i en god stilling, også begynner jordmor å mase om at jeg skal gå fordi jeg har skrevet det i brevet. Haha, jeg vet ikke, men redd for å skrive noe jeg angrer på liksom. Tenker at at heller snakker med samboer så får han være min tolk og masekråke!
Hvorfor ikke skrive ned noe slikt? Tanker du har gjort deg er jo gull verdt.
Førstegangs her også, men kommer til å skrive ned tanker jeg har uansett.

Gjorde det ikke sist gang. Men denne gangen har det dukket opp tanker som gjør at jeg vil skrive ned et par ting. Ang klipping av navlestreng, epidural og fødestilling :) blir ikke mange linjene, men vil få det med.

Hvorfor ikke skrive ned noe slikt? Tanker du har gjort deg er jo gull verdt.
Førstegangs her også, men kommer til å skrive ned tanker jeg har uansett.
Sånn jeg har lest så skal fødebrev være oversiktlig og ryddig, men klare punkter. Og det hadde jeg ønsket meg selv var det jeg som var jordmor. At jeg skal skrable ned masse tanker frem og tilbake og forvente at en stakkars overarbeida jordmor skal bruke tid på å lese det blir feil i mitt hode :) Men har man noen tanker man vil at jordmor skal vite om så er det jo fritt frem og dele!

Skal skrive ned noe, også får jeg heller se om jeg føler for å ha det med er planen

Kommer nok ikke til å skrive noe. Vet jo ikke hva jeg går til. Og uten særlige forventninger så er det vanskelig å bli skuffet :-) Tenker å ta ting som det kommer. Kan litt over snittet mye om fødsler da jeg vurderte å bli jordmor lenge, så føler meg ikke usikker eller utrygg for det som skal skje.
Så får vi se hvordan frøkna velger å komme ut.

Men er fint å ha muligheten til å kunne skrive et slikt brev mens man er ved sine "fulle fem" for de som har spesifikke tanker, ønsker eller behov før fødselen :-)

Sånn jeg har lest så skal fødebrev være oversiktlig og ryddig, men klare punkter. Og det hadde jeg ønsket meg selv var det jeg som var jordmor. At jeg skal skrable ned masse tanker frem og tilbake og forvente at en stakkars overarbeida jordmor skal bruke tid på å lese det blir feil i mitt hode :) Men har man noen tanker man vil at jordmor skal vite om så er det jo fritt frem og dele!
Nei men det du skriver er det jo fullt mulig å skrive i stikkord eller mer oversiktlig. Og du må jo kjenne deg selv så godt at du vet om du liker å bli pratet til med koselig og søt stemme eller litt mer streng og bestemt? Sånne små ting kan ha mye og si ;)

Back
Topp