Fødsel.

ranveigl

Forelsket i forumet
Jeg er 7+3 og tenker allerede på fødselen. Har i all den tid jeg kan huske hatt angst for fødsel, og det virker uoverkommelig for meg. Jeg vet ikke hva jeg er redd for egentlig. Smertene, følelsen av å ikke ha kontroll, redsel for å revne, bli klippet, komplikasjoner, død under fødsel, at noe er galt med barnet osv osv. Er vel egentlig redd for alt. Jeg tenker selvfølgelig i verste casenario. Har noen av dere vurdert muligheten for keisersnitt/ prøvd å få dette innviglet? eventuelt gjennomgått keisersnitt og har noen erfaringer å komme med?

Jeg har selv angst for dette etter forrige fødsel, men tenker mye på at jeg vil klare dette. Vil ikke at angsten skal "vinne". Men det er jo tidlig ennå så vi får se når tiden nærmer seg.

Du får sikkert ks visst du ikke klarer å føde. Må nok ha samtaler med jordmor å sånt å så vurderer de det. Håper angsten din forsvinner og at du klarer å slappe av. Ikke noe kjekt å gå å tenke på sånn.

KLem[:)]

En del av meg vil veldig gjerne gjennomføre det, men samtidig vil jeg ha muligheten til en annen utvei dersom angsten blir for stor. Tror nok det er en veldig stor opplevelse.

jeg har også hatt angst for fødselen, men under prøveperioden har jeg fått bearbeidet denne med å lese fødselshistorier og se videoer, og nå føler jeg meg klar...

men skjønner deg, jeg.

Men på en annen side tror jeg ikke jeg og babyen hadde fått den beste starten om jeg hadde vært nyoperert og hatt det og ta hensyn til i tillegg til å nettopp ha blitt mor! [:)]

Uansett, snakk med jordmor om dette, så finner dere en løsning!

Jeg har alltid tenkt, før jeg ble gravid at jeg ville føde uten smerte stilende ol. mn nå når jeg er gravid er jeg usikker. 
Kvir meg mer nå, redd for alt, å spesielt stooore sprøyter:P
mn mn, tenker som så at de er jo ca 7-8 mnd til det skal skje:)

siste fødseln var tøff, veldig tøff. Men likevel en bra opplevelse i sin helhet. Gruer meg litt, men håper at det gå litt bedre (og raskere) denne gangen

ORIGINAL: ranveigl

En del av meg vil veldig gjerne gjennomføre det, men samtidig vil jeg ha muligheten til en annen utvei dersom angsten blir for stor. Tror nok det er en veldig stor opplevelse.

Jeg er bare 3 uker på vei og har også begynt å tenke på fødselen...hadde så innmari langvarig første
gangen og jeg har IKKE lysst til å gjøre det igjen...men nå er det altså ingen vei tilbake.
Jeg har snakka med gynekologen min og hun anbefalte meg at jeg skulle få legen min til å sende
henvisning til svangerskapspoliklinikken samtidig som til den første ultralyden.
Der får man være med på å planlegge fødselen, evt. se på papirer fra hvordan tidligere fødsel har
gått og ha samtaletimer om selve fødselen. Viktig å starte med dette i god tid mente hun, slik at det ikke
ble "på tampen" med slike timer, for da var det ingen vits.
Man må ha goooood tid til å roe seg hvis man er nervs og gruer seg.
Betryggende å vite at det er noen der som kan hjelpe meg iallefall med mine tanker...og at jeg får lov
til å være med på å planlegge mer rundt fødselen selv også [:)]

Tanta mi hadde keisersnitt ved første barn og vanlig fødsel ved nr 2.
Hun sier at hun aldri i verden ville valgt keisersnitt igjen, fordi det tok så SINNSSYKT mye lengre tid å
komme seg på igjen etter keisersnittet...å føde normalt var jo inni granskauen vondt det også,
som hun sier, men hadde ikke nølt ett sekund...heller ha vondt noen timer,
for så at det går over med en gang barnet er ute... [:)] Blir jo ett ikke så pent arr på magen også
ved keisersnittet...jeg skal gjennomføre vanlig fødsel igjen iallefall, selv om jeg VET hvor vondt det er,
så er det milliarder kvinner som har gjort det før meg og greid det fint [;)] 
Bestemora mi har 8 barn og DET fatter jeg bare ikke altså...ÅTTE fødsler skulle jeg ha hatt
BETALT i store summer for å ha gjennomgått... [&:]

KoS fra meg! Dette skal vi klare sammen vettu, godt vi er flere som gruer oss til fødselen!

Jeg er vel ikke akkurat av den typen med verst fødeangst... men jeg gleder meg ikke akkurat til fødsel heller... Det er jo noe skummelt og ukjent jeg skal gjennom der. Men jeg tror det vil gå greit egentlig... har sett på et par episoder av sånn jordmor serie på tv og sett et par fødsler der som gikk så bra som bare det og fikk se at det gikk jo bra selv om de hadde det vondt. Det hjelper veldig å se på at andre kvinner gjør det der selv om alle sier at det er så naturlig og fint. Det blir jo ikke naturlig for oss når det ikke er en ting vi ser ofte. Så jeg tror at det som vil hjelpe er å ha samtaler med jordmor og forberede seg så godt man kan der og se litt sånne ting som den jordmor serien der man får se kvinner som føder og overlever det fint. [;)]

Kvinnekroppen er beregnet på å føde og kroppen greier det fint selv om vi ikke helt vet hva vi skal gjøre når vi er i situasjonen. Stol på at kroppen fikser det og at de som er rundt hjelper deg fram. Det er nok det jeg kan gi av råd uten å selv ha vært gjennom en fødsel før. [;)] Er nok det jeg kommer til å si til meg selv når fødselen nærmer seg også. [8D]

Back
Topp