fødsel

bertelure

Forelsket i forumet
hei. er det flere som gruer seg til fødsel? har dere tenkt no på smertestillende dere ønsker? epidural, lystgass osv...

har litt angst for fødselen ja. jeg SKAL ha epidural...

men gleder meg til å få se lille sara[:)]

hi hi...slik hadde jeg med den første også[;)]Enebarn her i gården ja...tror tilogmed at jeg spurte 10 min etter fødselen om de ikke kunne bare sterilisere meg med en gang mens jeg nå var der inne

Tok 26 timer første fødsel,mens denne(som også ble til i et svakt øyeblikk[;)])tok 4 timer! Hadde 1 time med litt vondt før supersnuppen kom ut[:D][:D]Hadde ingen form for bedøvelse eller smertelindring i det hele tatt!!!Satt kun i badekaret og kosa meg og drakk saft[;)]Piece of cake spør du meg!2 pressrier så var gullet ute-ikke revna jeg eller noe og bekkenløsningen var som BLÅST bort! Nøt å gå i korridorene fort som f... etterpå!

Jeg skal ha ALT av smertestillende som det går ann å få!!! Er livredd for å føde!!!!

Jeg gruer meg ikke så mye til fødselen, må bare ta det som det kommer. Men har bestemt at jeg skal ha all den bedøvelsen jeg over hodet kan få, har ikke tenkt å lide mer enn nødvendig! Bare gleder meg til å få dem ut jeg nå, og få igjen kroppen min!

Hei,jeg har fått 3 barn og jeg fikk lystgass på den første fødselen,da ble jeg så stressa att jeg konsentrerte meg bare om å få til å bruke den riktig,på de 2 andre brukte jeg ingenting og de fødslene gikk mye bedre,jeg tror nok att det beste er å ikke bruke noe for mange av smertestillende du får går over i fosteret.jeg skal ikke ha noen ting denne gangen heller,det er nå en liten seier også å slippe å bruke noe,og masse historier er veldig overdrevet.men,men lykke til alle sammen[:)]

Blir det som da jeg fødte sønnen min, har jeg ingen ting å grue meg til.  Husker jeg sa den gangen, at jeg godt kunne føde igjen dagen etterpå.. [:D]

æ grua mæ ikkje d spor. bynne faktisk å glede mæ æ.
har nettopp føtt brev fra føden om korsen stertelindring å andre tilbud di har. å trur æ ska prøve lystgass. nåkka mamma anbefalte. har ikkje nåkka løst t å ta epudural eller morfint å sånt om d ikkje bi alt før ille.

Jeg har tenkt litt på det, men ikke med skrekk. men det er selvsagt fordi jeg er så tidlig i svangerskapet. Har tenkt litt på å søke ABC-klinikken på Ullevål, men fant ut i dag at de ike bruker smertestillende i det hele tatt. Eller de bruker mer narurlige metoder for smertedemping. Og da blir det nok en diskusjon i hjemmet om vi skal tørre å gå for den løsningen!

Hmmmm...tenke, tenke!

Klem, M

ORIGINAL: monicabebe

Jeg har tenkt litt på det, men ikke med skrekk. men det er selvsagt fordi jeg er så tidlig i svangerskapet. Har tenkt litt på å søke ABC-klinikken på Ullevål, men fant ut i dag at de ike bruker smertestillende i det hele tatt. Eller de bruker mer narurlige metoder for smertedemping. Og da blir det nok en diskusjon i hjemmet om vi skal tørre å gå for den løsningen!

Hmmmm...tenke, tenke!

Klem, M

hvis det er noe du kunne tenke deg er det å anbefale. Jeg har fått alle mine tre uten noen form for smerte lindring. Og det er faktisk en utrolig opplevelse. Ja det gjør litt vondt... men ikke så ille som man skulle tro. Kroppen produserer sine egne smertelindrende stoffer og de virker godt. Dessuten føles det som en stor prestasjon i seg selv å vite at dette gikk du igjenom uten smertelindring og klarte det.
lykke til[;)]

Gruer meg masse, hver dag har jeg et lite øyeblikk jeg blir grepet av "panikk"..
Har tenkt en del på smertelindring. Hvis jeg får muligheten til å være i badekar tror jeg at jeg vil det ellers blir det vel lystgass... har veldig nåleskrekk, men blir det for ille tror jeg nok jeg skal bite det i meg å ha epidural...

Godt å høre at mange har hatt posetiv fødsels erfaring.. Hjelper godt å høre om[:D]

Grua mæ litt første gang, men da gikk det så fort. Ho kom 15 daga før tida. Så det ble ikke smertestillende på mæ. (Fikk en paralgin major 4 -5 tima før ho va født)
Gikk egentlig greit, det va jo selvfølgelig ont. Men det gikk bra. Grue mæ ikke dennan gangen.

Gruer meg til fødsel, men ikke pga fødselsmertene. Har for lengst bestemt meg for at blir det naturlig fødsel, så skal jeg ha epidural om jeg føler for det. Men har ingen angst i seg selv for smertene.

Det jeg derimot er redd for er å ha migrene samtidig, for da har jeg så enormt lite kontroll på hva som skjer. Jeg har stått å grini fordi jeg ikke klarer å krysse gata når det nesten ikke er biler... eller fordi jeg ikke klarer å lage en kopp te (Med te-koker og te-poser): og det ETTER at jeg har tatt medisiner, så smertene er borte!
Så jordmor sendte henvisining til Ahus i går ang samtale om forløsningsmetode, hvor hun understreket at jeg ønsker keisersnitt grunnet hyppig migrene. Jeg hadde jo håpet når jeg ble gravid at jeg skulle være blant de 80% som ble bedre av migrenen under svangerskap, men jeg var nok ikke så heldig... så nå er det anfall ca 4 dager i uken. Mao, sjansen for at fødselen havner på en "dårlig dag" er ganske stor...

Så vi får se hva de sier på Ahus. Jeg ønsker keisersnitt, så sant de ikke kan komme med noen alternative løsninger som gjør at jeg ikke ligger søvnløs de neste 4 1/2 mnd.... 

Ja jeg har allerede bestemt meg for epidural!!! Ingen fødsel uten[:D]
Mitt første barn ble født uten noen form for smertelindring, men det var en relativt rask fødsel.
Og med nr. 2 hadde jeg et ønske om å føde i badekar å bruke varmt vann som smertelindring, eller
få akkupunktur eller lystgass... men bor i utlandet... og her var ingen av de smertelindringene mulig.
Det var epidural eller ingenting de kunne tilby. Etter at jordmor anbefalte meg det, valgte jeg å få epidural. Var livredd for at fødselen skulle drøye ut, da de hadde satt igang fødselen. Var også glad for epiduralen fordi jeg hadde ekstrem bekkenløsning, og slet med å ligge på ryggen pga. mye smerter.
Men med epiduralen gikk det helt supert! Hadde fått anbefalt, fra Norge, flere stillinger som skulle gjøre det bedre for bekkenet mitt og redusere smertene der... men her er de svært gammeldagse, så det fikk jeg heller ikke lov til. Her skulle det fødes i en gynekologstol. Fikk til slutt kranglet meg til å føde i en vanlig seng, om ikke annet[:)]. Er bare sååå glad i ettertid at jeg valgte epiduralen jeg!
Men hadde jeg født i Norge, hadde jeg nok valgt anderledes.
Iallefall... denne gangen skal jeg også ha epidural!

Halloen.....
Jeg gruet meg noe SINNSYKT I begynnelsen, Men etterhver som Jeg har kommet lengre ut I svangerskapet har Jeg begynnt og venne meg til tanken på det.....
Har planer om og prøve og føde uten noe, Men alt av midler er et alternativ her.... [:D]

Tja...har ikke tenkt så mye på selve fødselen må jeg innrømme. Men man ser jo ikke akkurat fram til smertene... Mamma fødte meg på 6 timer, og brukte bare lystgass - satser på at det går likedan med meg da... [;)] Men blir det for ille, sier jeg sikkert ikke nei takk til smertelindring der og da... I utgangspunktet vil jeg gjerne ha det så naturlig som mulig, og så får vi se hva som skjer (føder på Haugesund sykehus, så de har vel det meste tilgjengelig regner jeg med - uten at jeg har sjekka det/blitt informert om det).

Hei hei alle sammen som gruer seg[:)][:)][:)]
Dette går helt fint. Jeg fikk en liten i oktober. jeg tenkte ikke noe på fødselen og det er jeg glad for. Når den dagen kom. Fikk han faktisk 9 dager før tiden så var jeg helt rolig. Jeg tok det bare som det kom. Så klart gjør en fødsel vondt. Det sier seg egentlig selv[:)][:)] Men vi er lagt for dette. Jeg brukte 15 timer. Jeg hadde lystgass og epidural. Det vil jeg bruke neste gang også for det hjalp meg masse. Men poenget var det at rett etter at jeg hadde født så sa jeg at jeg kunne ha gjort det igjen.
Dette kommer til å gå helt fint[:)][:)]

Gruer meg ikke faktisk!
Har en visjon om å føde uten epidural og morfin og sånne ting. Jeg føder på ahus, så jeg har jo muligheten der hvis det skulle bli en langvarig og forferdelig fødsel.
Jeg kjenner meg selv så godt at når jeg har et valg der, så er det enklere å la være enn hvis jeg hadde fødet et sted som ikke kunne tilby epidural, hvis noen skjønner hva jeg mener?
skal ha med meg varmeflaske, massasjeolje og min kjære. Lystgass kunne jo kanskje vært en mulighet, men har hørt at de ikke har det på ahus...

Huff, jeg gruer meg no helt forferdelig!!
Hadde er grusom fødsel sist, og nå begynner jeg å angre på at jeg lot meg selv gå igjennom dette en gang til.. men litt sent å angre seg nå. Har vært inne til embla-samtale på ahus for å få "planlagt" neste fødsel med smertestillende og alt, så håper det hjelper å tenke på når d nærmer seg ennå litt mer [&:]

Back
Topp