Fødsel

Kallenavn84

Andre møte med forumet
Hei, bare lurer på om det er noen fleregangsfødende med noe erfaring her..

Jeg hadde en veldig traumatisk fødsel med min første, han satt bom fast, pressrier i to og en halv time, han fikk veldig lav hjertefrekvens og de måtte til slutt dra han ut med sugekopp, fødestuen var full av folk og de brukte mange forsøk på sugekopp før han endelig kom ut med navlestrengen rundt halsen. Jeg rakk ikke å få noe smertestillende og hadde mildt sagt mye smerter og stort blodtap..
Heldigvis gikk det fint med gutten vår, men jeg hadde store problemer med bekken i ettertid og brukte langt tid før jeg klarte å gå ordentlig igjen.

Under fødsel så sa legen at det var sekunder fra det endte med katastrofe KS, og at jeg ble anbefalt keisersnitt ved en eventuell ny fødsel, det skal sies at jeg er veldig "liten" med smalt bekken

Jeg slo meg til ro med det, og har nå blitt gravid igjen, snakket med legen min ang planlagt KS nå, men plutselig sier legen min at han tror ikke dette er nødvendig og at fødsel nr to er mye lettere....

Er det noen med noe erfaring her? Hva gjør jeg hvis legen min nekter å søke for meg? Virker på legen min som han synes jeg hadde en normal fødsel omtrent.. Er så redd!

Jeg har ikke erfaring med dette. Men jeg tenker at du må utredes av en spesialist, ikke fastlegen. Her må bekkenet måles og de vil kunne gi deg gode svar på om denne fødselen kan foregå vaginalt eller om planlagt KS er det beste for deg.
Kanskje du kan ta det opp med JM?

Akkurat derfor jeg er skeptisk til mannlige leger når det kommer til graviditet og fødsel. Skal du føde på samme sted som sist? Har du mulighet for å få satt opp en fødesamtale? Du møter kanskje litt mer forståelse på fødestedet. Kanskje du har navn på jordmor fra første fødsel og kan få nøstet litt opp i det?

Beklager, har ingen erfaring med flere enn en fødsel, men er litt i samme situasjon som deg. Hadde et (grusomt) 19 timers langt forsøk på vaginal fødsel, det endte i KS. Jeg hadde første svangerskapskontroll hos JM og møtte kun forståelse for mitt ønske om planlagt KS. Hun skal også sette opp en samtale for meg på Ahus i forkant, da jeg generelt har angst for alt som har med svangerskap, fødsel og operasjoner å gjøre (pga. traumatisk førstefødsel.)

Last edited:
Hei! Jeg hadde mye samme opplevelse som deg, men det endte med hastesnitt. Fikk da målt bekkenet som var litt smalt, og ble lovet KS neste gang.

Når jeg ble gravid igjen hadde de imidlertid endret reglene(!), og det opereres ikke lenger med grenser for for smalt bekken. Jeg brukte hele svangerskapet på å diskutere med overlegen på føden om KS eller ikke KS, og fikk det til slutt innvilget. Er du fast bestemt vil du nok få det [emoji4]

Det er imidlertid ikke legen din som skal avgjøre dette, han kan ikke nekte å sende en henvisning. Det eneste han skal gjøre er å sende henvisning til sykehuset og be om at du får time til vurdering for KS eller ikke, fastlegen skal ikke anbefale det ene eller det andre.

På time på sykehuset får du snakket gjennom forrige fødsel, og vurdert hva som er best for denne [emoji4] regn med at du må inn flere ganger før de innvilger KS.

Har ikke erfaring med dette selv, men min venninne ble målt til for lite bekken til å kunne føde vaginalt. Der var det historie med vanskelige fødseler pga smale bekken i familien. Nå ser jeg at Tinkerbelly skriver at de ikke opererer med slikt lenger, men jeg ville undersøkt det litt nærmere. Stå på, så vil du nok få gjennomslag. Og for all del, få noen andre enn fastlegen til å ta stilling til dette.

Jeg og hadde traumatisk første fødsel og det ble gjort flere forsøk med sugekopp. Gutten min hadde ikke kommet helt rundt i position og kom med knyttneven samtidig som hodet. Dem brukte en time på å sy etter han var ute og det var like før jeg måtte bli sendt på operation.
Jeg har valgt å ikke ta opp dette med legen, men har istedenfor bestilt time hos jordmor for ekstra oppfølging. Trur dem kan hjelpe bedre [emoji4]

Tusen takk for mange flotte svar! Trodde legen som styret med dette, derfor jeg fikk helt hetta når han er totalt likegyldig! Han er nok en forkjemper for vaginal fødsel og for all del det mener jeg er best også, hvis det er normal fødsel! Jeg mener ikke at KS er en lett vei ut, men jeg har bare total angst for at ting skal bli som sist og at noe skal skje med babyen!

Da skal jeg ta opp dette med JM!

Jeg skal føde på samme sykehus, og har navn på JM som var der samt to av legene som prøvde å dra han ut! Så da kan jeg prøve å nøste opp i det! Og når de sa at jeg skulle nok ikke født vaginalt i utgangspunktet så føler jeg det burde telle ganske bra!

Jeg skal stå på mitt, og håper jeg får gjennomslag

Tusen takk for svar

Back
Topp