Fødsel

Bkno5625432

Andre møte med forumet
Hei. Har lest i avisen idag om 3 tilfeller der livmor revnet under fødsel. Kjente jeg blir nervøs for dette. Har hatt ett keisersnitt og en vanlig fødsel etterpå. Hva må jeg passe på når jeg nå går mot fødsel nr 3?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Du må nok ikke "passe" på så mye siden du har gjennomgått en fødsel i etterkant av en KS.
Mi livmor revnet nesten helt i fjor,men d var under fødsel! D e som regel når du har rier at den begynner å revne.. Å d kan være flere grunner.. Vet ikke koffer mi gjorde d.. Men d ble heldigvis tatt haste KS pga smerter,å da prisa overlegen seg lykkelig for at vi gjorde d.. For livmora som egentlig e ca 3cm tykk var bare mm i arret :( dem såg rett inn til lita! Men d gikk bra til slutt :)
 
Hei!

Jeg skjønner godt at du blir redd av slik lesing!
Heldigvis er ikke dette noe som opptrer ofte :)
Risikoen stiger når det "nedre ligamentet" i livmoren er spesielt tynt.
Det er sjelden tilfellet når en bare har hatt 1 keisersnitt :)

Det du evt skal reagere på er konstante meget sterke magesmerter nederst i magen - som forverres!

De fleste kan ha litt kynnere og mens smerter, men det er jo vanlig og oftest helt ufarlig helt på slutten av svangerskapet!

Under fødsel vil du oppleve at en har økt overvåking på babyen, og da vil de følge godt med på hvordan barnet takler riene. Skulle en ruptur oppstå, vil du få veldig vondt i magen, og babyen vil oftest gi signaler på at den ikke trives :)

Fordi risikoen er ytterst liten, bør du prøve å ikke bruke så mye energi på det.

Du har født normalt etter første keisersnittet, og vil denne gangen kunne se fram til en normal fødsel- som flergangsfødende, med alle de fordelene det fører med seg :)

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe ;)
 
Hei!

Jeg skjønner godt at du blir redd av slik lesing!
Heldigvis er ikke dette noe som opptrer ofte :)
Risikoen stiger når det "nedre ligamentet" i livmoren er spesielt tynt.
Det er sjelden tilfellet når en bare har hatt 1 keisersnitt :)

Det du evt skal reagere på er konstante meget sterke magesmerter nederst i magen - som forverres!

De fleste kan ha litt kynnere og mens smerter, men det er jo vanlig og oftest helt ufarlig helt på slutten av svangerskapet!

Under fødsel vil du oppleve at en har økt overvåking på babyen, og da vil de følge godt med på hvordan barnet takler riene. Skulle en ruptur oppstå, vil du få veldig vondt i magen, og babyen vil oftest gi signaler på at den ikke trives :)

Fordi risikoen er ytterst liten, bør du prøve å ikke bruke så mye energi på det.

Du har født normalt etter første keisersnittet, og vil denne gangen kunne se fram til en normal fødsel- som flergangsfødende, med alle de fordelene det fører med seg :)

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe ;)[



Koffer blir man anbefalt å ikke få flere når den først e "revna"?
E sjansan større for at d skjer igjen?
 
Akkurat dette er jeg også veldig redd for. Har tatt et ks. Ved neste fødsel ønsker jeg ks på grunn av risikoen, men vet ikke om jeg får det. Hvordan skal man kunne kjenne smertene fra livmoren under sterke rier? Da har man jo så sterke smerter uansett ??


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Akkurat dette er jeg også veldig redd for. Har tatt et ks. Ved neste fødsel ønsker jeg ks på grunn av risikoen, men vet ikke om jeg får det. Hvordan skal man kunne kjenne smertene fra livmoren under sterke rier? Da har man jo så sterke smerter uansett ??


Sent from my iPhone using BV Forum

Eg har ikke hørt at livmora der og da(under fødsel), men at d e nokka som skjer gradvis under graviditeten.. Og d va d som skjedde meg.. Eg kjente d fra uke 30.. Smerter nederst på mi venstreside som ikke kjentes som di vanlige strekkesmertene( når livmora strekker seg).
Sku ønske legan tok d alvorlig når eg fortalte om dem :/
 
Akkurat dette er jeg også veldig redd for. Har tatt et ks. Ved neste fødsel ønsker jeg ks på grunn av risikoen, men vet ikke om jeg får det. Hvordan skal man kunne kjenne smertene fra livmoren under sterke rier? Da har man jo så sterke smerter uansett ??


Sent from my iPhone using BV Forum

Mine smerter kom i etterkant av riene,som en hale. Så når eg pusta meg fint ut av ei rie visste eg at nå kommer smertene.. Å d va kver gang! Så d va rart at di lot meg ligge så lenge når eg sa at d ikke va riene som gjorde vondt.. Men i mellom... Dem sa bare at d sku gjøre vondt å føde
 
Back
Topp