Fødsel

justair

Gift med forumet
Har dere tenkt noe på hvordan dere vil føde?
Sett for dere noen form for fødestilling, eller kanskje vannfødsel eller må det bli keisersnitt?
Hvilken form for smertelindring?

Jeg tenkter en god del på vannfødsel, for er livredd sprøyter av flere grunner så vil ikke ha epidural eller annen form for medisinsk smertelindring, Men det sykehuse jeg foreløpig skal føde på vil vel ikke ha vannfødsel, bare badekar son lindring-men kan evt bytte sykehus(da må jeg evt dra fra mitt hjemsted og ikke min samboers som er plan), men vannlindring skal jeg i all fall ha... Skal forøvrig på samtale med sykehuse så da får jeg sikkert svar om hvordan det kan bli og ikke bli så da får jeg se hvor jeg vik føde(så fremst han ikke kommer ut for tidlig eller det oppstår andre ting)...

Jeg har lyst til å føde i vann, men det er ikke mulig her som vi bor. Da må vi kjøre ca 40 mil, og det er ganske uaktuelt =)

Jeg vet egentlig mer hva jeg IKKE vil enn hva jeg vil. Jeg vil ikke ligge på ryggen, og jeg vil ikke ha medisinsk smertelindring. Jeg vil ha det stille og mørkt, og jeg vil at det skal være rolig hele tiden, overalt. Jeg er sikkert litt sær, for jeg har skrevet i ønskebrevet at jeg ikke ønsker høye stemmer under noen stadier av fødselen, og heller ikke når babyen er kommet. Jeg vil ha det stille, da fungerer jeg best og klarer å fokusere på oppgaven.

Her blir det nok som sist, at jeg tar det litt som det kommer. Blir nok på rygg, men vil gjerne ha smertelindring i badekar i forkant! Det hjalp bra sist. Det samme med epidural:) Lystgassen kan de ha for seg selv..

Har ikke tenkt så mye på det nei. Eneste jeg har tenkt på er at jeg vil ha med meg musikk.

Æ ska ligg på ryggen i fødesenga, speinn ifra me føttern å ta i me arman :) Fungert bra sist, 3 press, så va ongen ut :)

Tar det litt som det kommer jeg, men vil føde i seng ikke vann iallefall. Det er helt sikkert.

Tar det som det kommer, men om mulig kunne jeg tenkt meg å føde i vann.

Hvis forholdene ligger til rette for det, så vil jeg prøve å føde i badekar, eller hvertfall bruke det som smertelindring. Og tror jeg heller skal gå litt rundt i stedetfor at jeg ligger rolig i senga, for det var ikke behagelig sist gang. Fødestillingen.. Hmmm.. Hvis det blir i badekar, så blir det enten på rygg eller på huk, kanskje det samme i senga.

Jeg går når det står på, og ligger på rygg og presser. De har kommet på få press begge to, så krysser fingrene for det samme nå. Syns det høres spennende ut med fødsel i vann, men samtidikokain det hende jeg da kommer til å savne kosen under dyna når lille venn skal finne puppen og sånn..

Jeg hadde styrtfødsel sist (2,5 time), og må visst regne med enda kjappere prosess denne gangen. Derfor må jeg bare ta ting som de kommer tror jeg. Forrige fødsel gikk jeg mye rundt, syns det var best, og måtte opp på rygg i fødesenga når pressriene kom (så jordmora skulle ha litt kontroll). Ville ikke ha smertelindring forrige gang, og vil egentlig ikke det denne gangen heller, men har fått klar beskjed på sykehuset om at jeg kommer til å få epidural, siden det er tvillingfødsel, og siden det gikk så fort forrige gang. Forrige fødsel hadde jeg tenkt på forhånd at jeg ville bade som smertelindring, og gjerne høre på musikk under fødselen, men når jeg var i fødsel kunne du ikke fått meg oppi et badekar for alt i verden, og musikk var jeg absolutt ikke interessert i. Jeg ville bare ha ro, og sa knapt et par ord (eller lagde lyd) den stunda fødselen varte...

Artig hvordan fødende kvinner er så forskjellige (mtp hvordan de liker å ha det under fødselen)! Mitt tips: Det er supert å tenke gjennom på forhånd hva man tror man kan tenke seg, men det er viktig å komme til fødestua med et åpent sinn også. Plutselig vil man noe helt annet, og man trenger ikke det ekstra stresset ved at ting ikke går som man hadde tenkt...

Vann vil jeg ikke!! Prøvde å dusje sist for å lindre, men det ble bare værre!!!! å da fikk jeg litt panikk for hvordan i all verden skulle jeg klare å tørke meg og få på klær etterpå... :eek:
Håper jeg klarer med uten epidural, men jeg tar ting som det kommer tror jeg. Skal heldigvis på samtale på sykehuset før fødsel :)

Jeg ønsker å føde i vann men de har bare ett badekar på sykehuset her så er forberedt på å gjøre som sist; ligge på rygg i vanlig fødeseng med lystgass og et eller annet i hånda.

Viktig poeng hensja, det er viktig å være åpen for at alt kan endre seg når du ligger der. Jeg trodde på forhånd at jeg ville ha musikk, men jeg måtte ha det fullstendig stille under utdrivingen..

Har i utgangspunktet ikke tenkt å ha noe smertelindring. Håper å kunne bevege litt mer på meg denne gangen, og kanskje lene meg over en saccosekk eller noe sånt. Kan jo få litt gratis hjelp av tyngdekraften. Ellers er jo ganske fornøyd med forrige fødsel, så hadde ikke gjort noe med en reprise på den ;)
Prøver å innstille meg på at det kan bli tøffere denne gangen da, så jeg ikke går på en stor smell når det hele starter. Forbredt på det meste, håper på det beste.

Tenker jeg vil ha det likt som forrige gang, det syntes jeg var så greit. Fødte i ei vanlig fødeseng med bena oppe og håndtak til armene.
Av smertelindring tror jeg også at jeg vil ha det samme som sist, fentanyl inn i hånda og lystgass. Men kanskje få det litt tidligere å ikje være like sta som forrige gang, da ville jeg ikke ha noe før det var ABSOLUTT nødvendig ;p

Forrige gang gikk jeg rundt med prekestol ganske mye, den var god avlastning under riene. Mannen min ble jo vekket midt i natta, så han tok seg en liten lur i fødesenga mens jeg trasket.

Back
Topp