Fødsel uten komplikasjoner§!!!! ( lang)

x1xj.elise

Betatt av forumet
Hei!!
Kanskje feil plassering, men jeg tar sjansen!!!
Tenkte jeg skulle gi alle en mulighet til å høre om to meget fine fødseler, uten bruk av smertedempende midler( foruten om lystgass ved første fødsel), og uten revning, og uten bruk av tang eller vakum for å få ut den lille.

Syns det er ekstrem fokus på dårlige fødselsopplevelser, og hvis jeg hadde vært førstegangsfødende, hadde jeg fått ANGST av å lese noen av de historiene som er skrevet ned.

Fødsel nr 1:
var 18 år.
Under min første fødsel gikk jeg rundt med 1-2 cm åpning ito dager før... visste ikke hva som "var" vondt eller ikke, men skjønte det med en gang da det virkelig begynte å skje noe. Vi dro til sykehuset kl 21.30 og hadde fine rier som var meget effektive. Vondt hadde jeg selvfølgeli!!  Vannet gikk plutselig av seg selv, og da gikk alt enda raskere. Ble kjørt inn på fødestuen og prøvde lystgass...Trodde ikke jeg hadde noe effekt av den, men etter å ha født nr to, uten, skjønte jeg at det hadde jeg hatt. Lå inne på fødestuen en time, kanskje.
Og ved hjelp av lysthassen som fikk meg til å slappe av kom pressriene raskt. Presset fem ganger, og fikk ut en nydelig gutt på 50 cm og 3660 g. 37,5 rundt hodet. Sydde to- tre sting( kjente ingenting til det) og kom meg meget raskt etter fødselen.

Fødsel nr to:
Var 23 år.
Ved min andre fødsel var jeg mer bevisst på når jeg begynte å kjenne noe.
Merka ingenting til slimpropp i første svangerskap, men tidlig på morgenen dagen før fødsel nr 2, gikk slimproppen. Slim med litt blod i. Da regnet jeg med at jeg bare skulle gjøre meg klar. Hadde gått en uke med tendenser til rier, som plutselig gikk over.Men utover dagen kom det svake rier og disse økte i intensitet. Kl 23.00 følte jeg meg klar til å dra på sykehuset, og vi fikk komme ned. (annet sykehus denne gangen)
Vi kom inn ca kl 00.15. Måtte avlevere storebror til barnevakt først. Hadde fine rier og sto masse og hang over prekestolen...Funka veldig. hadde fin åpning, men etterhvert fikk jeg spm om å ta vannet, og det syns jeg var lurt, for da hadde det gått raskt i den forrige fødselen. Tror det gikk 1 time fra vannet ble tatt, til jeg presset ut en enda større gutt, 53 cm og 4250g, 38 rundt hodet, og revnet ikke i det hele tatt. Det jeg skulle si om lystgassen, var at den hadde hjulpet meg til å slappe av og få bedre effekt av pressriene ved 1.svangerskap og da hadde jeg rett og slett i vondt. Nå kjente jeg det mye bedre, og pressriene var ikke like tydelige.( fikk ikke tilgang til lystgass pga dårlig ventilasjon ved sukehuset på lillehammer.)

Så ved denne fødselen tror jeg lystgass blir aktuelt igjen. Føder nå på samme sykehus som ved første fødsel.
'
Til slutt en hilsen til dere alle som venter, prøver eller står på starten til sykehuset!!
En fødsel behøver ikke bestå av grusomme opplevelser, masse revning, epiduraler som ikke virker, og elendige leger, jordmødre...
Noen fødsler er helt som de skal( fyllt med smerter selvsagt).
Felles for dem alle er at de gir et resultat som er som en drøm, verdens vakreste barn!!!!

Lykke til alle!!

Klem fra J.elise 

Tusen takk for fine fødselshistorier!

Synes det er utrolig at du ikke revna mer når hodeomkretsen var 37,5 og 38 cm! Synes det høres masse ut, men det har kanskje ingenting å si? Heldig er du i hvertfall, håper min neste fødsel kan være et like bra minne! [:D]

Veldig bra at du forteller historiene dine her..
Jeg skal nå ha min andre og vurdere lystgass som du har tatt.. Hadde epidural på min forrige fødsel grunnet den var satt i gang.

Men nå vil jeg prøve noe annet.. så takker masse for historien din.. den hjalp meg til å ta en endelig avgjørelse..[:D][:D]

Så flott at du vil dele dine to flotte fødsler med oss!!!!
Kjekt å lese at det kan være positivt også... slik som mine!
Hadde selv 2 " drømmefødsler" og kan gjææææærne gjøre det flere ganger![:D]

Back
Topp