Fødsel om 20 dager

Bkno3184192

Flørter med forumet
Da blir det en igangsatt fødsel om 20 dager dvs i uke 39. Jeg har gått gjennom en halv fødsel før (10 cm åpning, men endre i haste ks).

Kjenner jeg gruer meg veldig, men ikke til den delen jeg har vært gjennom, altså riene. Men jeg gruer meg skikkelig til pressfasen! Det er så delte meninger om hvilken del som er verst.

Uansett ble jeg litt stresset av at fødsel plutselig er så nærme, og jeg føler jeg må bruke de siste ukene på forberedelser. Pusteøvelser, fødestillinger, osv. Noen som har noen gode tips? Gjerne linker til artikler, YouTube osv.

Og hva er din favoritt fødestilling?

Jeg tenker at jeg tar epidural (om nødvendig) og lystgass. Andre former for smertestillende noen vil anbefale?

Tusen takk for alle svar

Da blir det en igangsatt fødsel om 20 dager dvs i uke 39. Jeg har gått gjennom en halv fødsel før (10 cm åpning, men endre i haste ks).

Kjenner jeg gruer meg veldig, men ikke til den delen jeg har vært gjennom, altså riene. Men jeg gruer meg skikkelig til pressfasen! Det er så delte meninger om hvilken del som er verst.

Uansett ble jeg litt stresset av at fødsel plutselig er så nærme, og jeg føler jeg må bruke de siste ukene på forberedelser. Pusteøvelser, fødestillinger, osv. Noen som har noen gode tips? Gjerne linker til artikler, YouTube osv.

Jeg tenker at jeg tar epidural (om nødvendig) og lystgass. Andre former for smertestillende noen vil anbefale?

Tusen takk for alle svar
Epidural var konge:)
Og å stå i prekestol for å få mini laaangt ned. Eg ville no helst bare født stående, men fikk ikke lov, haha. Endte med knestående i sengen(overkropp mot gavl/vegg) og det fungerte bra. Nesten litt for bra for det gitt litt fort. Fra de sa ‘no er det på tide å begynne å presse’ til hun var ute tok det 12 min og eg revnet ganske greit, haha.

Du kan se litt på hypnobirthing. Jeg tok fødselskurset "positiv fødsel", det hjalp veldig for meg.
Men viktigste for meg var egentlig å følge kroppen.
Jeg har prøvd lystgass i tidligere fødsler. Beste fødselen min var uten smertelindring; da kunne jeg gå rundt hele tiden, og uten å miste kontroll over kroppen.
Det handlet om å ta kontroll over egen kropp, og lytte til den, og anta at den visste best.
Jeg la meg ned rett før pressriene, fordi jeg ble akutt sliten. Kroppen visste hva den drev med. Jeg fødte liggende på siden, det var veldig greit!
Viktigste for meg var å ikke føde på rygg :p

Endte også opp knestående i sengen store deler av fødsel. Liggende på rygg under pressefasen. Hadde null krefter i bein og overkropp til å holde meg oppe med prekestol. Lesten boken Smertefri fødsel som hjalp mye med puste- og avspenningsteknikker. Viser også gode fødestillinger.

Anbefaler å sjekke ut positivfodsel og mamastork (smertefri fødsel) på instagram.

Hver fødsel er forskjellig. Jeg opplevde at i den ene fødselen min at pressfasen var den enkleste delen, for da så jeg at slutten nærmet seg og jeg fysisk kunne gjøre noe for å få babyen ut annet enn å holde ut riene, mens jeg har også erfaring fra en fødsel hvor pressfasen helt klart var den verste delen fordi ting ikke gikk helt etter boka. Noen har relativt korte fødslelsforløp hvor ting foreløper helt normalt, mens andre fødsler tar lenger tid og har komplikasjoner. Det er også forskjell på rier. Noen er heldige og har gode rier med pauser som jobber godt med kroppen, men andre har korte, men intensive rier nesten uten pause som ikke jobber like godt med kroppen. Noen har lang pressfase, mens andre har kort. Det er med andre ord veldig individuelt hva som fungerer best. For meg ble det viktigste å ikke låse meg til en ting og heller se ann hvordan fødselen utviklet seg, og ikke minst ikke se på det som noe nederlag å bruke smertelindring (det viktigste du kan gjøre for babyen er å ta vare på deg selv).

Tusen takk for alle svar
Hei. Min forrige fødsel var relativt lik din, men det sto helt stille på 4-5 cm åpning, til slutt ble det haste KS. Skal selv gjennom fødsel om 1,5 mnd. Har egentlig spurt om igangsettelse selv, men fikk nei. Får jeg spørre om hva årsaken din er til at du får igangsettelse?

Ønsker deg uansett lykke til, håper det går veldig fint og at det blir en positiv opplevelse :)

Hei. Min forrige fødsel var relativt lik din, men det sto helt stille på 4-5 cm åpning, til slutt ble det haste KS. Skal selv gjennom fødsel om 1,5 mnd. Har egentlig spurt om igangsettelse selv, men fikk nei. Får jeg spørre om hva årsaken din er til at du får igangsettelse?

Ønsker deg uansett lykke til, håper det går veldig fint og at det blir en positiv opplevelse :)
Hei :) morkaken min var full av blodpropp, så derfor vil de sette i gang fødselen før. Jeg har egentlig ikke lyst til å bli satt igang, jeg får inntrykk av at de er mye bedre for mor og barn om fødsel starter spontant. Dessuten er det større sjans for nytt keisersnitt ved igangsatt fødsel (har jeg lest en eller annen plass). Masse lykke til ❤️

Hei :) morkaken min var full av blodpropp, så derfor vil de sette i gang fødselen før. Jeg har egentlig ikke lyst til å bli satt igang, jeg får inntrykk av at de er mye bedre for mor og barn om fødsel starter spontant. Dessuten er det større sjans for nytt keisersnitt ved igangsatt fødsel (har jeg lest en eller annen plass). Masse lykke til ❤️
Aha, da er det bra de setter i gang hos deg!
Ja, jeg fikk den begrunnelsen fra de, og har egentlig slått meg til ro med det. Samtidig klarer jeg ikke å unngå å tenke på at det siste jeg ønsker er samme forløp som sist- og at «noe» planlegging og forutsigbarhet hadde vært fint for hodet mitt.

Aha, da er det bra de setter i gang hos deg!
Ja, jeg fikk den begrunnelsen fra de, og har egentlig slått meg til ro med det. Samtidig klarer jeg ikke å unngå å tenke på at det siste jeg ønsker er samme forløp som sist- og at «noe» planlegging og forutsigbarhet hadde vært fint for hodet mitt.
Jeg hadde snakket med jordmor om det:) mors psykiske helse skal bli ivaretatt og om du føler deg tryggere med å bli igangsatt, så burde de høre på deg.

Jeg har vært til samtale med overlege på sykehuset og de var veldig på at jeg skulle føle meg trygg, for om jeg ikke følte meg trygg kunne fødselen bli mer komplisert osv. Snakk med de ❤️

For meg er pressriene det beste av fødselen. Vært sånn med begge mine i hvert fall :Heartred Riene fra 4-10 cm har brukt å være helt forferdelige for meg, men så fort jeg får pressrier så er all smerte borte og kroppen min vet hva den skal gjøre selv.

Jeg prøver alt jeg kan å bevege meg og å stå så mye som mulig for å få baby ned så fort som mulig, men beina mine blir omtrent lamme av smerte til slutt. Og da prøver jeg å henge over senga mens jeg står på knærne med overkroppen over hodeenden med beina slik som jeg viser på bildet til høyre. Så fort jeg har 10 cm åpning så legger jeg meg på siden og da får jeg pressrier, vet ikke hvorfor eller hvordan, men dette skjedde begge gangene. Presset i under 5 min (har måttet ikke presse, men puste meg igjennom de to første riene for å unngå å revne opp) før baby har vært ute på rie nummer tre.

Masse lykke til!

Vedlegg

• D8D625AF-EC91-4811-B160-B24565465B8C.jpeg
    D8D625AF-EC91-4811-B160-B24565465B8C.jpeg
    330,7 KB · Visninger: 23
Mye stående og knestående stilling her, og liggende på ryggen (mens jeg presset føttene mot to jordmødre som hjalp, haha) i siste delen av fødselen. Ingen smertelindring, men kroppen er flink til å lindre smertene selv. Synes selv av de første riene var mye verre en resten.
Det kommer til å gå så bra!!! :)

Back
Topp