Fødsel og klipping

Mommy86

Glad i forumet
Dette kommer til å bli rotete, så les med tålmodighet...

Sitter og leser spørsmål og svar her på BV, hvor en JM svarer dette ang klipping: "Der er egentlig kun EN riktig god grunn for å klippe, og det er at barnet må fort til verden pga dårlig fosterlyd over litt tid. Hvis en da ser at et klipp vil hjelpe på det, vil en vurdere det. Da gir en selvsagt bedøvelse, og du kjenner ikke at det skjer."

Flott, tenker jeg, bortsett fra at:
Jeg ønsket ikke å bli klippet, skrev i fødebrevet at dette var min største frykt. Ville ikke ha noen form for bedøvelse så jeg så for meg et klipp som veldig smertefullt. JM svarer at de klipper eventuelt under en rie så det ville jeg ikke kjenne noe til.

Fødselen går sin gang, det gå fort og under en pressrie (ligger i stigbøyler i en ganske sittende stilling, så når jeg er "oppe" for å presse ser jeg alt hva som foregår) tar hun frem saksen. Jeg får lettere panikk og trygler om at de ikke må klippe. Sambo sier det er første gang under fødselen han ser tårer i øynene mine og jeg ser redd ut (fortalt i ettertid). Joda, her må det klippes... OM jeg kjente det? JA; FY F***, det er den verste smerten jeg opplevde under hele fødselen, kjente at hun presset sammen saksen tre ganger og husker jeg hylte.

Fikk ikke noe klart svar på hvorfor de klippet, mini hadde det bra, ikke noe stress. Det gikk fort, men de ba meg om å presse...Hadde det gått for fort (revning) hadde de vel bedt meg puste meg gjennom noen rier...? Revnet bittelitt (pyntesting, som de klate det) pluss denne klippingen.

Hvordan kan jeg få fram klarere ved en senere fødsel at jeg har "klippe-angst"??? Det er virkelig det eneste vonde jeg husker fra fødselen og jeg skjelver når jeg forteller om det. Bare å skrive om opplevelsen nå gjør at tårene renner og jeg KNIPER beina sammen...

Vet ikke hva jeg vil fram til med dette innlegget, men føler meg litt lurt!!!

Takk for at du leste....[:)]

følte det på samme måte som deg, hadde skikkelig klippeangst å så virkelig for meg at det skulle være smertefullt når jeg valgte å ha naturlig fødsel uten medikamenter.

jeg ble heldigvis ikke klippet, men jeg tror jeg hadde bedt JM om å stappe den saksa et visst sted....

du hadde nok fint klart å føde uten å bli klippet, men jeg tror at dem klipper fordi det er enklere å sy enn om du revner av deg selv. men dette er noe jeg mener man må da få bestemme selv med mindre det blir veldig nødvendig å klippe..

ORIGINAL: Mommy86

Dette kommer til å bli rotete, så les med tålmodighet...

Sitter og leser spørsmål og svar her på BV, hvor en JM svarer dette ang klipping: "Der er egentlig kun EN riktig god grunn for å klippe, og det er at barnet må fort til verden pga dårlig fosterlyd over litt tid. Hvis en da ser at et klipp vil hjelpe på det, vil en vurdere det. Da gir en selvsagt bedøvelse, og du kjenner ikke at det skjer."

Flott, tenker jeg, bortsett fra at:
Jeg ønsket ikke å bli klippet, skrev i fødebrevet at dette var min største frykt. Ville ikke ha noen form for bedøvelse så jeg så for meg et klipp som veldig smertefullt. JM svarer at de klipper eventuelt under en rie så det ville jeg ikke kjenne noe til.

Fødselen går sin gang, det gå fort og under en pressrie (ligger i stigbøyler i en ganske sittende stilling, så når jeg er "oppe" for å presse ser jeg alt hva som foregår) tar hun frem saksen. Jeg får lettere panikk og trygler om at de ikke må klippe. Sambo sier det er første gang under fødselen han ser tårer i øynene mine og jeg ser redd ut (fortalt i ettertid). Joda, her må det klippes... OM jeg kjente det? JA; FY F***, det er den verste smerten jeg opplevde under hele fødselen, kjente at hun presset sammen saksen tre ganger og husker jeg hylte.

Fikk ikke noe klart svar på hvorfor de klippet, mini hadde det bra, ikke noe stress. Det gikk fort, men de ba meg om å presse...Hadde det gått for fort (revning) hadde de vel bedt meg puste meg gjennom noen rier...? Revnet bittelitt (pyntesting, som de klate det) pluss denne klippingen.

Hvordan kan jeg få fram klarere ved en senere fødsel at jeg har "klippe-angst"??? Det er virkelig det eneste vonde jeg husker fra fødselen og jeg skjelver når jeg forteller om det. Bare å skrive om opplevelsen nå gjør at tårene renner og jeg KNIPER beina sammen...

Vet ikke hva jeg vil fram til med dette innlegget, men føler meg litt lurt!!!

Takk for at du leste....[:)]

Jeg ble klipt, men merka det ikke jeg! [:)] [8D] 

ORIGINAL: *Mailinn*

Samme her!
De sa jeg revnet trodde jeg,
men på 6ukers kontrollen min fikk jeg vite at de hadde vist klippet..

jeg ble klipt... under rie... jeg hadde jo hatt epidural og lystgass.... men kjente de klippa  fordi... ble klipt tre ganger[&o][:'(]   men her måtte de det fordi vesla satt bom fast og jeg var helt ferdig etter  lang fødsel... vesla var stjernekikker.... eller hovedgrunnen til at de klipte var vel at de måtte bruke tang og da måtte de klippe for å ikke ødelegge meg mer enn nødvendig[&:][X(]  lillemor pustet ikke når hu ble født heller så ....

men synes det er rart at de klipte deg om det ikke egentlig var nødvendig.... trodde de hadde andre "knep" de  ville gjøre før det.....[&:]

når du blir gravid igjen og kommer til jm så ville jeg virkelig presisert at du har klippeangst og fortelle om sist fødsel og kanskje få en fødselsamtale på sykehuset også.... for å få snakket med de ...

Jeg ble også klippa fordi om jeg nekta!!! kjente/hørte klippet og kjenner fremdeles hvor de har klippet!!! [:@]

Huffa, ikke noe gøy å bli klippa når det er noe som egentlig ikke trengtes.
Jeg ble også klipper, pga at baby satt fast og hjertelyden forsvant mer og mer. Men merka ingenting, å jeg fikk heller ikke med meg at de klippa.. Tror det er mye bedre å ikke være klar over det, enn å faktisk se at saksa tas frem..
Jeg må ærlig innrømme, at den klippinga var j**lig i ettertid. Klarte ikke gå normalt før ca. 7 uker etter, å var øm og vondt der de hadde klippet i lange tider... Som takk fikk jeg et veldig langt fint arr nesten ned over låret! FY! hehehe... Men men, hadde gjort det igjen - for det barnet som er født er verdt 1000 ganger mer :)

Takk alle sammen!
Er nok individuelt hvordan man reagerer på diverse smerter under en fødsel... Syns jeg taklet riene rimelig bra, så tror ikke smerteterskelen min er spesielt lav...har vel noe å gjøre med redselen og at jeg så saksen[:'(]

De gjorde sikkert alt i mitt og babyens beste, skulle bare visst å vite hvorfor og OM jeg kunne blitt bedøvet først[8D][;)]

Skal nok klare det igjen, er jo verdt hver rie og banneord[:)] Tror ikke jeg lider nevneverdig, men det har satt seg litt dypt[X(]

jeg ble også klippet og de sa ikke fra engang. men det var fordi fosterlyden ble dårligere,ungen måtte ut og det med vakuum. jeg hadde snakket med jm før fødselen og hun sa at hvis du blir klippet merker du overhode ingenting.
Kyss meg langt inn i .......#¤?)/¤"!  det er det værste jeg har vært med på! det gjorde så sykt vondt og jeg kan fortsatt høre lyden *kritsj* i hodete[:(] jeg har arr etter det jeg. kjenner det med fingrene. går ut fra mellomkjøttet og ut mot innsiden av låret, ca 5 cm langt[:(]

ORIGINAL: stavanger87

jeg ble også klippet og de sa ikke fra engang. men det var fordi fosterlyden ble dårligere,ungen måtte ut og det med vakuum. jeg hadde snakket med jm før fødselen og hun sa at hvis du blir klippet merker du overhode ingenting.
Kyss meg langt inn i .......#¤?)/¤"!  det er det værste jeg har vært med på! det gjorde så sykt vondt og jeg kan fortsatt høre lyden *kritsj* i hodete[:(] jeg har arr etter det jeg. kjenner det med fingrene. går ut fra mellomkjøttet og ut mot innsiden av låret, ca 5 cm langt[:(]

"Godt" å høre at det ikke bare er jeg som overdriver klippe-smerten!!! Lyden ja...*grøss* som en sløøøv saks!!

Jeg ble klippet, revnet i tillegg og revnet også innvendig...Sånn går det når gullet sitter fast! [&o][&o][&o][&o][&o] Jeg kjente ingen verdens ting! Men de viste meg heller ikke at de gjorde sånt der nede da![8|] Det er jo litt JM oppgave å være så diskré som mulig! Visste ikke at det var så ille før jeg lå å ble sydd igjen[:'(][:'(]

Men tror du ikke de gjorde dette for å hjelpe deg?

ORIGINAL: varme

Jeg ble klippet, revnet i tillegg og revnet også innvendig...Sånn går det når gullet sitter fast! [&o][&o][&o][&o][&o] Jeg kjente ingen verdens ting! Men de viste meg heller ikke at de gjorde sånt der nede da![8|] Det er jo litt JM oppgave å være så diskré som mulig! Visste ikke at det var så ille før jeg lå å ble sydd igjen[:'(][:'(]

Men tror du ikke de gjorde dette for å hjelpe deg?

Jo, helt sikkert gjort med de beste intensjoner. Som sagt i HI, vet ikke hva jeg ville med innlegget, bare lufte litt tanker tenker jeg...[:)]

Uff, jeg skjønner at det skikkelig kjipt å sitte igjen med en litt negativ opplevelse.. Men hva skal man gjøre....[&o]

Vi fikk en jordmorvikar, hun var ganske fersk og jeg følte meg veeeldig utrygg med henne. Husker at jeg på slutten sa til henne, mens jeg var på rom sammen med andre (uverdig egentlig) nå KOMMMER UNGEN ALTSÅ!!!!! kan du høre litt på meg?? Hun ville ikke sjekke, men jeg kranglet meg til det og da hadde jeg 9,5 åpning[8|][8|][8|] Da skjedde alt så fort. Ble en litt voldsom opplevelse så det orker jeg ikke å gå inn på, men vi fikk heldigvis veldig god oppfølging av helsepersonell i etterkant.

Men man sitter liksom igjen med en litt ekkel følelse med tanke på neste gang...[8|][8|]

Back
Topp