Fødsel og diabetes type 1

Bkno3553130

Blir kjent med forumet
Jeg er gravid med førstemann og har diabetes type 1. Er det noen andre som har erfaring med å føde med dbt1? Har fått beskjed på at jeg kommer til å bli satt på insulin-glukosedrypp, og at jeg ikke kommer til å få bruke insulinpumpen under fødselen. Har selvsagt gjort litt research på egenhånd, og vet at i Canada lar man f.eks den fødende få styre insulinen sin selv under fødsel.

Har en tidligere en veldig dårlig erfaring med insulin-glukosesrypp på Haukeland, i forbindelse med en pumpesvikt-episode. Ble «pushet» av en sykepleier til å spise middag mens blodsukkeret var skyhøyt, og er livredd for å få for høyt blodsukker og bli skikkelig dårlig pga. det under fødselen. Fødselslegen jeg har vært på kontroll hos sa bare at «sånn gjør vi det med alle her».

Lurer derfor på om det er flere som har født med diabetes type 1 og hvilke erfaringer dere hadde? Hvor fødte dere og fikk/ klarte dere å justere insulindosene selv?

Har fått inntrykk av at Haukeland er ekstra «strenge» med å sette fødekvinnen på insulin-glukosedrypp, men vet ikke om dette stemmer med praksisen i resten av landets..Vurderer nesten å reise til Oslo i forkant for å føde der, men vet jo ingenting om praksisen der heller. Blir veldig glad for alle svar!

Hei:)
Jeg hat type 1 diabetes og fødte på kalnes januar i fjor :)
Der var de veldig flinke. Jeg bruker ikke pumpe. Men jeg bruker sensor og de satt meg på insulin drypp og de gjorde en fantastisk jobb. De fikk sensoren min så de fulgte med på blodsukkeret hele tiden, og passa på at det lå på rundt 6 hele tiden. Det klarte de utmerket:) makan til jordmødre der skal man lete lenge etter, de var så flinke med meg.Om du er i en fødsel så tror jeg ikke du er i stand til å holde på led blodsukkeret ditt selv. Men det kommer kanskje Ann på hvor lenge du ligger å skal ha vondt.:/ jeg hadde ikke klart det:)
Det gikk veldig bra med andre ord:) det som er kjipt er at baby gjerne får lavt blodsukker etter fødsel og min baby var nede i 2 og 1,5 osv. så ble veldig redd for ho. Men det gikk oppover etter 2 dager :)

Bare pass på etter fødsel. Jeg trengte ikkw noe insulin på flere uker. Det var helt absurd:)

Masse lykke til. Håper du får det sånn som du ønsker:)

Hei:)
Jeg hat type 1 diabetes og fødte på kalnes januar i fjor :)
Der var de veldig flinke. Jeg bruker ikke pumpe. Men jeg bruker sensor og de satt meg på insulin drypp og de gjorde en fantastisk jobb. De fikk sensoren min så de fulgte med på blodsukkeret hele tiden, og passa på at det lå på rundt 6 hele tiden. Det klarte de utmerket:) makan til jordmødre der skal man lete lenge etter, de var så flinke med meg.Om du er i en fødsel så tror jeg ikke du er i stand til å holde på led blodsukkeret ditt selv. Men det kommer kanskje Ann på hvor lenge du ligger å skal ha vondt.:/ jeg hadde ikke klart det:)
Det gikk veldig bra med andre ord:) det som er kjipt er at baby gjerne får lavt blodsukker etter fødsel og min baby var nede i 2 og 1,5 osv. så ble veldig redd for ho. Men det gikk oppover etter 2 dager :)

Bare pass på etter fødsel. Jeg trengte ikkw noe insulin på flere uker. Det var helt absurd:)

Masse lykke til. Håper du får det sånn som du ønsker:)
Tusen takk for svar!! Godt å høre at du hadde så god erfaring med insulin-glukosedrypp, og at blodsukkeret ditt var så stabilt undervegs, det var veldig motiverende å høre! Lurer på en ting bare, hvordan fulgte de med på blodsukkeret ditt? Altså, hadde du en egen «mottaker» for sensoren? (siden jeg har pumpe så kan jeg lese av bs på den, eller på iphonen)..

Litt skremmende å høre at babyen din ble så lav etter fødsel:/ Gjorde de noe med det? De gir vel sukker hvis det skjer, eller hvordan behandlet de det med henne? Og tusen takk for tips ang. etter fødselen, det var jeg faktisk ikke klar over, at man trengte så lite insulin i etterkant!:-)

Jeg har ikke type 1, men har hatt insulinkrevende svangerskapsdiabetes fra uke 5 i mine svangerskap så svarer likevel. :-)

Jeg fikk vite av jordmor på kontroll at jeg ikke skulle bekymre meg for blodsukkeret, for det skulle sykehuset kontrollere og de skulle gi insulin under fødsel. Det gjorde de ikke, så vær forberedt på at du kanskje må ta deg av det selv og utifra din erfaring, er det vel det du ønsker. :-)

Første fødsel var styrtfødsel på 30 min og jeg rakk ikke å tenke på måling/spising etc, og det gjorde heller ingen andre, men jeg kjente at jeg fikk føling mot slutten og klarte såvidt å formidle det mellom riene. Fikk et glass med sterk saft og rakk å ta noen slurker mellom tette rier, så fikk jeg noen sjokoladebiter fra mannen. Babyen kom like etter og jeg dyttet i meg mer sjokolade. Det gikk fint, heldigvis.

Ved neste fødsel hadde jeg sensor og jordmor anbefalte at jeg skulle legge meg litt høyt på blodsukkerverdier. Jeg styrte mot mellom 5 og 6 fordi jeg får symptomer på høyt blodsukker mellom 6 og 7, noe jeg ønsket å unngå under fødsel. Det viste seg at insulinmengden jeg hadde satt til middagsmåltidet tidlig i aktiv fødsel, var altfor høyt fordi fødselen plutselig gikk veldig raskt framover og jeg ikke rakk å spise opp alt og fødsel i tillegg er knallhard fysisk aktivitet… Takket være sensoren, klarte jeg likevel å holde meg unna føling fordi jeg hele tiden fulgte med/ba mannen oppdatere meg om verdiene og spiste sjokolade og drakk juice mellom nesten hver eneste rie. Dette ble en styrtfødsel på 50 min. Alt gikk fint her også.

Uten sensor, ville jeg ikke ha klart å holde blodsukkeret på et ok nivå ved siste fødsel. Da ville jeg antakelig ha fått flere følinger underveis fordi jeg mest sannsynlig ville ha spist for lite søtt ved føling.

Det gikk fint med babyene også. :-) De får erstatning rett etter fødsel og noen ganger til for å holde blodsukkeret oppe før morsmelken kommer og de måler blodsukker på dem i noen dager etter fødsel.

Lykke til! :)

Back
Topp