Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Får håpe det går bedre på barsel med nr 2. Jeg syns det var så mye styr og stress sist, enda ungen var i fin form og amming gikk fint. Har jo noen rutiner på plass som gjør det lettere nå.Jeg vil gjerne ha far der under fødsel, og gjerne fra start siden jeg føder så fort. Men må innrømme at å eventuelt være alene på barsel ikke er noe problem for meg. Var stort sett alene sist også, siden far i stor grad måtte være hjemme med storebror som syntes det var litt ubehagelig med barnevakt. Det gikk helt fint for meg, jeg og babyen tok ting i vårt eget tempo og hadde rolige og trygge dager på barselhotellet. Men kan tenke meg at det sikkert er mye verre for f.eks. førstegangsfødende.
Får håpe det går bedre på barsel med nr 2. Jeg syns det var så mye styr og stress sist, enda ungen var i fin form og amming gikk fint. Har jo noen rutiner på plass som gjør det lettere nå.
Sist var det så mye som foregikk, samling/kurs, blodprøve, veiing, sjekk av meg, ammesjekk, legesjekk, bilyd på hjerte, ny legesjekk, fortsatt bilyd, ultralyd av hjerte (dag 3 tror jeg), ble sendt avgårde med ungen alene, de pekte ut retningen via diverse forbindelser mellom husene.. Var bra heldigvis, ble jo bekymret.
Og jeg sov skikkelig dårlig, turte knapt å sove annet enn når faren var våken med barnet, var så redd noe skulle skje. Hadde ikke vett på å be om hjelp til å se etter barnet litt f.eks, eller bare snakke om angsten..
I tillegg til dette var det jo faste tider for måltid, måtte sørge for å skaffe mat før det stengte (Barselhotellet).
Da vi skulle skrives ut var jeg helt utslitt, heldigvis var det en på vakt som så det, så vi fikk bli noen timer ekstra så jeg fikk sovet litt...
Må si meg enig i dette med frykt og uro etter fødsel. Jeg var så redd for at babyen skulle dø at jeg ikke klarte å sove om nettene da pappaen ikke var der og på dagtid klarte jeg heller ikke sove fprdi jeg følte at jeg burde bruke all mulig tid på å få igang melkeproduksjonen (babyen tok ikke brystet og nettopp pga lite søvn og langvarig fødsel tok det lang tid å få melk).
Etter å ha vært i fødsel i 18 timer, og deretter påfølgende 48 timer uten ett minutt søvn, klarte jeg endelig å si ifra til en jordmor om at jeg ikke turte å sove. Og det fantes det jo en løsning på - neste natt tok de babyen mens jeg sov så lenge jeg ville. Våknet opp helt uthvilt etter 5t sammenhengende søvn og med begynnende melkeproduksjon
Så til alle, og særlig førstegangs - IKKE vent med å si ifra, ikka la være å be om hjelp, ikke tenk at man ikke skal være til bry.
Må si meg enig i dette med frykt og uro etter fødsel. Jeg var så redd for at babyen skulle dø at jeg ikke klarte å sove om nettene da pappaen ikke var der og på dagtid klarte jeg heller ikke sove fprdi jeg følte at jeg burde bruke all mulig tid på å få igang melkeproduksjonen (babyen tok ikke brystet og nettopp pga lite søvn og langvarig fødsel tok det lang tid å få melk).
Etter å ha vært i fødsel i 18 timer, og deretter påfølgende 48 timer uten ett minutt søvn, klarte jeg endelig å si ifra til en jordmor om at jeg ikke turte å sove. Og det fantes det jo en løsning på - neste natt tok de babyen mens jeg sov så lenge jeg ville. Våknet opp helt uthvilt etter 5t sammenhengende søvn og med begynnende melkeproduksjon
Så til alle, og særlig førstegangs - IKKE vent med å si ifra, ikka la være å be om hjelp, ikke tenk at man ikke skal være til bry.
Jeg hadde også kjempepanikk med første. Tror aldri han var i den babykurven sin på hverken føden eller barselhotellet. Jeg hadde han i armene mine i 14 dager før mannen tok grep og fysisk tok han ifra meg og beordret meg i seng. Vet ikke helt hva jeg trodde skulle skje om jeg ikke holdt han, tror jeg tenkte at jeg ikke var en god mor hvis jeg ikke passet på han hele tiden. Men med nummer to hadde jeg mye større tro på meg selv og hadde det mye bedre i barselperioden.Ja det er akkurat dette! Det forutsetter jo kapasitet hos dem, men de er jo der for å hjelpe til. Herlighet så godt det må ha vært å få slappe ordentlig av i 5 timer!
Var redd lenge hjemme også. Men det var så stor forskjell i å bytte side i senga hjemme innimellom, jeg sov som en stein når pappan lå på «babysiden» og hadde ansvaret. Samme som at han da våknet av alle lyder, mens han vanligvis sov gjennom alt. Mergelige greier.