Fødsel og blodfortynnende.

Lillytator

Forelsket i forumet
MayDay2021
✨️Julestjernene2023✨️
Jeg går på blodfortynnende forebyggende dette svangerskapet, og skal gå på det til 6-8 uker etter fødsel.
Noen som har gått på blodfortynnende rundt fødsel? Hvordan gikk det? Blødde dere mye under/etter fødsel?

Jeg går på blodfortynnende forebyggende dette svangerskapet, og skal gå på det til 6-8 uker etter fødsel.
Noen som har gått på blodfortynnende rundt fødsel? Hvordan gikk det? Blødde dere mye under/etter fødsel?

Har nok ikke gått på samme type som deg, men jeg sluttet 1 uke før fødsel. Blødde lite :)
Viktigste er nok at sykehuset er informert om medisinene du står på, og der er de sikkert i journalen din.

Jeg har/går på blodfortynnende. Med de to forrgie fødselene så har jeg blitt satt igang, så derfor har jeg ikke tatt blodfortynnende den dagen fødsel var og dagen etter, men tok da i 6 uker etter. Dette er noe du må snakke med jordmor om når det nærmer seg :) Viktig å gi informasjon om at du tar det når fødsel er i gang.

Ja, blir tett fulgt opp mtp blodfortynnende, det var fastlegen og gyn som i samråd bad meg starte opp, så det står i alle papirene mine:happy:

hvorfor har du blitt satt igang? Jeg har født spontant 3 ganger tidligere, men har da ikke gått på blodfortynnende..

Jeg går også på blodfortynnende dette svangerskapet, og skal fortsette med det helt fram til fødsel (og sikkert seks uker etter, hvis det er vanlig). Overlegen på sykehuset sa at det ikke er farlig mtp økte blødninger.

Ja, blir tett fulgt opp mtp blodfortynnende, det var fastlegen og gyn som i samråd bad meg starte opp, så det står i alle papirene mine:happy:

hvorfor har du blitt satt igang? Jeg har født spontant 3 ganger tidligere, men har da ikke gått på blodfortynnende..
Har hatt risikosvangerskap, så derfor har de satt meg igang :-)

Jeg har brukt Klexane i begge svangerskapene min, hele veien og 6 uker etter fødsel.
Måtte ta 2 sprøyter daglig, og før begge fødslene mine satte jeg siste sprøyte ca kl 20-21. Første ble født kl 10:28 (mista ca 4 dl blod) og andre ble født 05:42 (mista ca 2,5 dl blod)

Jeg gikk på klexane 2 mnd i forkant og 6 uker i etterkant av fødsel med eldste. Fikk beskjed om å ikke sette dagens sprøyte dersom jeg merket at fødselen var i gang. Gikk ca to og et halvt døgn fra siste sprøyte til babyen ble født. Mistet rundt en liter blod under fødselen, og blødde veldig mye de to første ukene etterpå.

Da jeg ventet nestemann var retningslinjene endret for min situasjon, så da skulle jeg ikke starte opp med klexane før etter fødsel. Mistet minimalt med blod den fødselen, og hadde ikke spesielt mye blødning i etterkant bortsett fra de første par dagene. Så for min del virket det som om blodfortynnende førte til økte blødninger under fødsel og første tiden etter. Men det kan også være tilfeldig. Hver fødsel er jo uansett forskjellig.

Back
Topp