Fødsel nr 3

Seawave

Elsker forumet
Dere som allerede har tre barn, hvordan var fødsel nr 3 ift 1&2?
Hører hele tiden at fødsel nr 3 ikke følger di andre to. At den kommer etter termin selv om di andre kom før, at det tar lang tid selv om di andre var styrtfødsler osv...

Last edited:
Det er jeg spent på selv her...

Venter nr 3.

Flere jeg har snakket med sier at det ikke hadde noe å si om det var nr 2 eller 3. Var likt.

Jeg har født ganske kjapt med begge de to forrige, så om denne fødselen tar litt lengre tid med mulighet for å puste litt innimellom så går nok det bra :hilarious:

Gikk brått opp for meg at jeg skal føde igjen :woot:

Her har det gått fortere og fortere. Alle har vært styrtfødsler, men med kortere og kortere forløp i forkant av aktiv fødsel. Spent på om vi rekker sykehuset med denne!

Det lurer jeg også på, venter nr 3. Nr 2 kom på 1time og 40 min. Så lurer på om jeg skulle campe utenfor kk opp mot termin

Det lurer jeg også på, venter nr 3. Nr 2 kom på 1time og 40 min. Så lurer på om jeg skulle campe utenfor kk opp mot termin

Hvordan var din første fødsel når andre kom så kjapt? :)

Hvordan var din første fødsel når andre kom så kjapt? :)

Første fødsel tok 6 timer fra første rie. Andre fødsels ble jeg satt i gang i uke 36 pga vekstavvik. Der tok de vannet og 1 time og 40 min var han ute. Men han var veldig liten så det spørs jo veldig på størrelsen på nr 3.

Første fødsel tok 6 timer fra første rie. Andre fødsels ble jeg satt i gang i uke 36 pga vekstavvik. Der tok de vannet og 1 time og 40 min var han ute. Men han var veldig liten så det spørs jo veldig på størrelsen på nr 3.

Takk for svar! Blir spennende å se på tredjemann da :joyful:

Min første fødsel tok 3 timer fra første tegn, sykt spent på andre fødsel :wideyed::rolleyes:

Oi såpass, kanskje du skal holde deg i nærheten av sykehuset den siste tiden du også:joyful:

Ja :hilarious: Vi skal flytte før den tid, men vet ikke hvor. Så aner ikke hvor langt unna vi blir et sykehus heller :wacky:

Sniker...

Min andre fødsel tok 45 min fra 4 cm åpning og ferdig fødsel så håper ikke det går fortere altså :wtf:

Får nr to nå. 1. Tok 5 dager fra de satte meg igang til hun var ute. 26 timer med stormrier fra drypp, 1 time og 20 min pressfasen....satser på en enklere fødsel denne gangen

Hos meg var det slik:
1, vond og normal

2, mye vondere og 3 timer kortere

3, 2 timer på sykehuset, vondt men helt klart best, kunne tatt en ny slik med glede!

4, igangsetting, drypp, like ille eller verre enn nr 2

Er det en greie at nummer 2 blir liknende nr 1? Jeg er spent på nummer 2 også, jeg:shy: så om det er greit for trådstarter - håper jeg man kan fortsette å skrive litt om sine forskjellige fødsler. Spennende

Nr 1 var en uke på overtid
Nr 2 startet riene på termin
Nr 3 kom en uke før, spontan vannavgang og styrtfødsel

ingen av mine fødsler eller start på fødsel var like :)

Nr.1 riene startet på natten og baby kom på kvelden to dager før termin
Nr.2 spontan vannavgang og babyen var ute 20 min senere to dager etter termin
Nr.3 litt spesiell fødsel, men ble satt igang, og fra riene startet var babyen ute på ca 1time

Nr.1 hasteks etter ca 13 timer med rier og fortsatt bare 5 cm åpning. Uke 42+2

Nr.2 satt igang i uke 39+3 pga vekstavvik. Babyen var ute etter 2 timer i aktiv fødsel. Fin opplevelse med igangsetting.

Nr.3 startet av seg selv uke 38+3. Babyen var ute etter ca 1 time i aktiv fødsel.

Får nr to nå. 1. Tok 5 dager fra de satte meg igang til hun var ute. 26 timer med stormrier fra drypp, 1 time og 20 min pressfasen....satser på en enklere fødsel denne gangen
Er det en greie at nummer 2 blir liknende nr 1? Jeg er spent på nummer 2 også, jeg:shy: så om det er greit for trådstarter - håper jeg man kan fortsette å skrive litt om sine forskjellige fødsler. Spennende
Svarer begge dere i samme svar :)

Fødsel nr 2 er somregel alltid mye lettere enn nr 1. (Selvfølgelig med noen unntak, siden fødsel ikke er eksakt vitenskap). Kort fortalt fordi en stikk er lettere å tøye når den har bært tøyd før :)
Det som ofte er likt, er forløpet i aktiv fødsel.
Første gang man føder er kroppen «newbie» og bruker lang tid på modningsdelen. Mange, inkl meg selv, opplever dette som opp til flere dager med rier - uten at det egentlig er aktiv fødsel. Selv holdt jeg på i 1,5 døgn i denne fasen, hvorav 13 timer var med rier med kun 2-3minutters mellomrom. Det verste med denne fasen er hvor sliten man blir, og dersom den fødende eller barnet blir for sliten, ender dette av og til opp i KS. Dette skjedde bl.a med min mor, der var det baby (min bror) sine hjerteslag som plutselig falt, og det ble da haste KS. Selv fikk jeg beskjed etter 13t med rier hvert 2-3 minutt (i tillegg til ett døgn før dette med uregelmessige rier) om at dem nå anså meg for å være i faresonen for KS om jeg ikke enten fikk en pause eller fremgang. Det ble da satt epidural, og skrudd opp på høy dose, og riene mine roet seg nok til at jeg fikk noen timer søvn før det var «på’n igjen».

Denne fasen er unik for første gang man føder. Andre gang har kroppen somregel klart mye av denne modningen før fødsel starter, og klarer mer effektivt å gjøre siste del av denne modningen med rier. Aktiv fødsel, altså det som faktisk regnes som å være i fødsel, medisinsk sett, er fra ca 4-5cm åpning. Og forløpet her er somregel (med unntak selvfølgelig) mer likt fra gang til gang.

Etter at jeg hadde hatt en «pause» fra riene og fått litt søvn var det i gang igjen. Dem skrudde av epiduralen og riene tok seg opp igjen. Men det var fortsatt ikke kommet til aktiv fødsel. Etter noen timer var det vaktskifte for jordmødrene. Det siste jordmor gjorde før hun gikk og rapporterte til ny jordmor var å sjekke åpning. Så gikk det ca 10 min og ny jordmor kom inn. Da kjente jeg at NÅ var det gang og ba om å bli sjekka, men jordmor ville ikke sjekke, det var jo bare 10 min siden sist og jeg hadde bare hatt 3-4cm åpning da, og hadde jo holdt på leeeenge. Men jeg insisterte, og hun sjekket meg alikevel etter noen minutter. Da hadde jeg full åpning ! Og det var nesten rett over på pressing. 40min senere var jentungen ute.

På utskrivingssamtalen fikk jeg beskjed om å være forberedt på styrtfødsel med andremann, men bare fnøys det bort. Jeg, styrtfødsel? Jeg brukte jo 2 døgn. Ingen forklarte meg alt det jeg har forklart over her (før etter fødsel nr 2, kommer tilbake til det).

Så var det tid for å føde andremann. Eller, det var fortsatt 9 dager til termin da jeg BRÅVÅKNET av at vannet gikk. Jeg trodde jeg tissa på meg og slo til mannen i forsøk på å vekke ham :hilarious:
Men ingen rier enda. Det tok faktisk 12t før riene begynte.

men når dem begynte så var forløpet intenst. Modningsfasen, altså riene frem til ca 4-5cm pågikk kun i ca 2-3t. Og fra 4-5cm åpning (aktiv fødsel) tok det totalt kun 12 miutt før baby var ute. 10min med rier etterfulgt av 4 pressrier. Det var helt sinnsykt intenst, og underveis trodde jeg bokstavligtalt at jeg skulle dø, for jeg så jo for meg at dette skulle pågå hele natta. Ingen hadde forklart med detaljer om at det som tok tid hos meg forige gang var modningsfase, og ikke fødsel. Ingen hadde forklart meg skikkelig at det at jeg hadde brukt ca 10min fra 5-10cm forige gang betydde at jeg er en «styrtføder».

I ettertid forklarte jordmor meg dette, og jeg ser det jo selv nå som hun forklarte meg. Forløpet mitt var ganske likt i aktiv fødsel, dog lengre pressfase med førstemann. Det var modningsriene som pågikk lenge med førstemann, som bare tok ett par timer med andremann.

Så i utgangspunktet må jeg være forberedt på enda raskere fødsel denne gang. Mest sannsynlig lik aktiv fødsel, men enda kortere modningsfase. Kroppen blir flinkere og flinkere, samt at det er lettere å utvie en «strikk» som allerede har vært utvidet.

Håper dette kanskje svarte litt på det dere lurte på?
Spør gjerne om det er noe mer :)

edit: legger inn en liten ting til. Ang pressfasen, så er denne ofte også kortere med nr to, fordi man er mindre sliten når man ikke har hatt rier i «dagesvis». Det var ihvertfall forklaringen jordmor gav meg ift mine pressfaser.

Last edited:
Jeg vet i hvertfall at jeg ikke skal nøle med å dra til sykehuset med engang jeg merker noe ;) Med førstemann våknet jeg i 2 tiden av milde rier, grunnet familiehistorie med raske fødsler, dro jeg på sykehuset til litt før 4. JM målte at jeg hadde 3 rier per 10 minutter og fortalte masse om modningsfase og det hørtes ut som hun trodde dette kom til å vare i flere dager :P Deretter skulle hun sjekke åpning for å se om jeg kunne dra hjem eller ikke, dere kan tro hun fikk fart på seg når jeg hadde 7 cm åpning og hun kjente rett inn på hodet til ungen :hilarious: Vannet gikk 04.50, da gikk jeg rett i aktiv fødsel og etter 8 pressrier var ungen ute til 05.29 :D Jeg rakk ikke smertestillende eller noen ting, så det var ganske heftig ;)

Nr1. 3 dager før termin: vannet gikk. Fødselen tok ca 8 timer fra jeg kom inn på fødestuen til han var ute. Fikk smertelindring. Fødselen gikk veldig greit.

Nr2: to dager før termin. Kommode 3 timer, men helt klart den tøffeste fødselen, men stormrier uten pause. Fikk ikke smertelindring.

Veldig spent på nr 3. Tar heller noen timer ekstra enn en slik som nr 2. Kan ha noe med at jeg fikk epidural på nr 1 og ikke nr 2

Første fødsel: vannavgang morgenen 38+4 (menstermin), ingen rier. Innlagt et døgn etter vannavgang og fikk etterhvert drypp for å få rier. Åpningen stoppet på 8 cm så det ble hastekeisersnitt 38+6.
Andre fødsel: vannavgang kl 02.50 38+5 (menstermin), født på kvelden samme dag. Fikk epidural og litt drypp på slutten da riene dabbet av. Fødselen ble vaginal med bruk av sugekopp pga unormal hjertelyd under hele fødselen. Viste seg å ha navlestrengen rundt halsen.

Svangerskapene mine har vart ca like lenge, og begge startet med vannavgang. Er så spent på om det blir likt nå også:) håper jeg får et barn i den terminmåneden jeg hører til i denne gangen, med første hadde jeg termin i september, kom i august. Andremann var i oktober, men rakk akkurat å bli septemberbarn:)

Back
Topp