Får nr to nå. 1. Tok 5 dager fra de satte meg igang til hun var ute. 26 timer med stormrier fra drypp, 1 time og 20 min pressfasen....satser på en enklere fødsel denne gangen
Er det en greie at nummer 2 blir liknende nr 1? Jeg er spent på nummer 2 også, jeg

så om det er greit for trådstarter - håper jeg man kan fortsette å skrive litt om sine forskjellige fødsler. Spennende
Svarer begge dere i samme svar
Fødsel nr 2 er somregel alltid mye lettere enn nr 1. (Selvfølgelig med noen unntak, siden fødsel ikke er eksakt vitenskap). Kort fortalt fordi en stikk er lettere å tøye når den har bært tøyd før

Det som ofte er likt, er forløpet i aktiv fødsel.
Første gang man føder er kroppen «newbie» og bruker lang tid på modningsdelen. Mange, inkl meg selv, opplever dette som opp til flere dager med rier - uten at det egentlig er aktiv fødsel. Selv holdt jeg på i 1,5 døgn i denne fasen, hvorav 13 timer var med rier med kun 2-3minutters mellomrom. Det verste med denne fasen er hvor sliten man blir, og dersom den fødende eller barnet blir for sliten, ender dette av og til opp i KS. Dette skjedde bl.a med min mor, der var det baby (min bror) sine hjerteslag som plutselig falt, og det ble da haste KS. Selv fikk jeg beskjed etter 13t med rier hvert 2-3 minutt (i tillegg til ett døgn før dette med uregelmessige rier) om at dem nå anså meg for å være i faresonen for KS om jeg ikke enten fikk en pause eller fremgang. Det ble da satt epidural, og skrudd opp på høy dose, og riene mine roet seg nok til at jeg fikk noen timer søvn før det var «på’n igjen».
Denne fasen er unik for første gang man føder. Andre gang har kroppen somregel klart mye av denne modningen før fødsel starter, og klarer mer effektivt å gjøre siste del av denne modningen med rier. Aktiv fødsel, altså det som faktisk regnes som å være i fødsel, medisinsk sett, er fra ca 4-5cm åpning. Og forløpet her er somregel (med unntak selvfølgelig) mer likt fra gang til gang.
Etter at jeg hadde hatt en «pause» fra riene og fått litt søvn var det i gang igjen. Dem skrudde av epiduralen og riene tok seg opp igjen. Men det var fortsatt ikke kommet til aktiv fødsel. Etter noen timer var det vaktskifte for jordmødrene. Det siste jordmor gjorde før hun gikk og rapporterte til ny jordmor var å sjekke åpning. Så gikk det ca 10 min og ny jordmor kom inn. Da kjente jeg at NÅ var det gang og ba om å bli sjekka, men jordmor ville ikke sjekke, det var jo bare 10 min siden sist og jeg hadde bare hatt 3-4cm åpning da, og hadde jo holdt på leeeenge. Men jeg insisterte, og hun sjekket meg alikevel etter noen minutter. Da hadde jeg full åpning ! Og det var nesten rett over på pressing. 40min senere var jentungen ute.
På utskrivingssamtalen fikk jeg beskjed om å være forberedt på styrtfødsel med andremann, men bare fnøys det bort. Jeg, styrtfødsel? Jeg brukte jo 2 døgn. Ingen forklarte meg alt det jeg har forklart over her (før etter fødsel nr 2, kommer tilbake til det).
Så var det tid for å føde andremann. Eller, det var fortsatt 9 dager til termin da jeg BRÅVÅKNET av at vannet gikk. Jeg trodde jeg tissa på meg og slo til mannen i forsøk på å vekke ham

Men ingen rier enda. Det tok faktisk 12t før riene begynte.
men når dem begynte så var forløpet intenst. Modningsfasen, altså riene frem til ca 4-5cm pågikk kun i ca 2-3t. Og fra 4-5cm åpning (aktiv fødsel) tok det totalt kun 12 miutt før baby var ute. 10min med rier etterfulgt av 4 pressrier. Det var helt sinnsykt intenst, og underveis trodde jeg bokstavligtalt at jeg skulle dø, for jeg så jo for meg at dette skulle pågå hele natta. Ingen hadde forklart med detaljer om at det som tok tid hos meg forige gang var modningsfase, og ikke fødsel. Ingen hadde forklart meg skikkelig at det at jeg hadde brukt ca 10min fra 5-10cm forige gang betydde at jeg er en «styrtføder».
I ettertid forklarte jordmor meg dette, og jeg ser det jo selv nå som hun forklarte meg. Forløpet mitt var ganske likt i aktiv fødsel, dog lengre pressfase med førstemann. Det var modningsriene som pågikk lenge med førstemann, som bare tok ett par timer med andremann.
Så i utgangspunktet må jeg være forberedt på enda raskere fødsel denne gang. Mest sannsynlig lik aktiv fødsel, men enda kortere modningsfase. Kroppen blir flinkere og flinkere, samt at det er lettere å utvie en «strikk» som allerede har vært utvidet.
Håper dette kanskje svarte litt på det dere lurte på?
Spør gjerne om det er noe mer
edit: legger inn en liten ting til. Ang pressfasen, så er denne ofte også kortere med nr to, fordi man er mindre sliten når man ikke har hatt rier i «dagesvis». Det var ihvertfall forklaringen jordmor gav meg ift mine pressfaser.