Fødsel nr. 2

Bkno4063662

Andre møte med forumet
glemte helt å spørre jordmor om dette på kontroll idag, så prøver derfor her

Første fødsel gikk relativ fort får å være første gang, tok 4 timer fra første rie til hun var ute. Hvor tidlig bør jeg ta kontakt med fødeavdelingen denne gangen?

Jeg har fått beskjed om å dra så fort som mulig, men jeg har en times reisevei også da. Med førstemann ventet jeg hjemme i 1 eller 1,5 timer, da ble det ambulanse fra legekontoret etter en kjapp undersøkelse der.

Jeg har fått beskjed om å dra så fort som mulig, men jeg har en times reisevei også da. Med førstemann ventet jeg hjemme i 1 eller 1,5 timer, da ble det ambulanse fra legekontoret etter en kjapp undersøkelse der.

takk for svar :-)
Jeg har 30 min reisevei, så regner med det er trygt å vente til jeg er sikker på at noe er på gang hvertfall.

Jeg og ville nesten tatt kontakt med JM eller sykehuset og informert de om situasjonen på forhånd for å høre hva de sier :)

Har time til jordmor imorgen, så får huske på å spørre da
Vi fikk beskjed om at siden det er 2. Gang så kan fødselen gå enda fortere enn første av jordmor. Men legen på føden sa at det gjentar seg ofte mønsteret fra første med fødselfasene. Men det kan bli kortere med tanken på at kroppen har vært igjennom det før. Så jeg tror ikke du skal nøle hvis du kjenner noe, da tar du kontakt så fort du kjenner at det er noe på gang. Men spør jordmor når du har sjansen:)

Vi fikk beskjed om at siden det er 2. Gang så kan fødselen gå enda fortere enn første av jordmor. Men legen på føden sa at det gjentar seg ofte mønsteret fra første med fødselfasene. Men det kan bli kortere med tanken på at kroppen har vært igjennom det før. Så jeg tror ikke du skal nøle hvis du kjenner noe, da tar du kontakt så fort du kjenner at det er noe på gang. Men spør jordmor når du har sjansen:)

Var på kontroll på tirsdagen, og da snakket vi om fødsel osv. Min første fødsel tok uker 2 timer fra 4 cm og til han var ute. Fikk da beskjed om å ringe tvert det kom regelmessige rier eller slim med blod på. Har ca 2 timer reisevei til sykehus så hun sa jeg kom til å få ambulanse og så at vi måtte beregne at det kunne bli ambulansefødsel...Men hun og vi håper vi kommer til sykehuset først.

Var på kontroll på tirsdagen, og da snakket vi om fødsel osv. Min første fødsel tok uker 2 timer fra 4 cm og til han var ute. Fikk da beskjed om å ringe tvert det kom regelmessige rier eller slim med blod på. Har ca 2 timer reisevei til sykehus så hun sa jeg kom til å få ambulanse og så at vi måtte beregne at det kunne bli ambulansefødsel...Men hun og vi håper vi kommer til sykehuset først.
2 timer?? Da hadde jeg campa i nærheten av sykehuset :rolleyes: det er veldig kort tid, merka du ikke noe før 4 cm?

2 timer?? Da hadde jeg campa i nærheten av sykehuset :rolleyes: det er veldig kort tid, merka du ikke noe før 4 cm?

Vannet gikk klokka 7, og riene startet 45min etterpå, var fremme på sykehuset ca 11 var da 3 cm, ca klokka 16 var jeg 4 cm og halv 6 var gutten ute :-)

Hahaha, nei det gidder jeg ikke. Holder meg hjemme i min seng så lenge det går evt hotell, men kan fort bli dyrt

Slik er distrikt Norge :) nå er det snakk om å legge ned fødeavdelingen også....så da blir det 3,5-4timer til nærmeste fødeavdeling!
Seriøst? Blir rett og slett sjokkert over Norge, her skal det spares penger. Og de det går utover er jo de som bor i utkanten :(

Slik er distrikt Norge :-) nå er det snakk om å legge ned fødeavdelingen også....så da blir det 3,5-4timer til nærmeste fødeavdeling!
Det er helt vanvittig. Jeg forstår behovet for kompetanse, men det må jo ikke gå ut over tryggheten. Merker at det er godt å bo mellom tre sykehus i Oslo. Kunne velge mellom ahus, Ullevål og riksen. Tar en halvtime maks bort til riksen.

Det er helt vanvittig. Jeg forstår behovet for kompetanse, men det må jo ikke gå ut over tryggheten. Merker at det er godt å bo mellom tre sykehus i Oslo. Kunne velge mellom ahus, Ullevål og riksen. Tar en halvtime maks bort til riksen.
Ja, er nedgang i fødsler så de håper mange velger å produsere flere barn eller flytter hjem og lager familie. Egentlig er det ønsker om å få åpnet er fødestua her lokalt, men er for få fødsler til at det er mulig.

Hørtes HIMMEL ut! Men vi har selv valgt å bo her vi bor :-)

Fordel å ha muligheten ja. Var lettere når Orkanger var tilgjengelig her ja. For da storesøster ble født, så var det fult på st.olavs, så vi valgte Orkanger den gangen. I løpe av dagen var Orkanger også fult. Men nå har vi ikke noe valg lenger :shifty:

Jeg hadde 4 timers aktiv fødsel med første jeg også.
Fødte nummer to rett før jul nå, og begynte da med uregelmessige rier på kvelden rundt kl 20. MEN, jeg oppfattet dette som kynnere, og ikke før på natten rundt kl 03 forsto jeg at jeg var i fødsel, da sammentrekningene kom regelmessig med 6 min mellomrom, og jeg måtte puste meg gjennom de.
Kom inn på føden kl 03.30, og kl 05 var hun ute. Gikk fra 4 cm til 10 cm på 45 min, så ja - det gikk raskere enn med første!

Back
Topp