Fødsel nr 2 :)

Lille_venn

Flørter med forumet
Hvordan var deres 2. fødsel i forhold til den første? Startet fødselen på samme måte som med den første og hvor mange timer tok den? Før eller over termindatoen? Bedre/verre?

Ble mange spørsmål dette :) Venter gutt nr to i disse dager og er så spent på hvordan alt går denne gangen i forhold til sist..fødsler er jammen spennende :) Fødte 6 dager på overtid sist, så får vel bare belage meg på å gå over denne gangen også.

Første: Startet med vannavgang fem dager på overtid. Varte i 5 timer. :)

Andre: Styrtfødsel. Jenta ble født 20 minutter etter første rie, hadde kun tre + pressriene. Jordmora tok vannet da ungen var på vei ut. :)

Flotte fødsler begge to! 

Wow, 20 min! *hjelp*..Fra første rie til 4 cm tok det 47 timer sist..men bare 3 timer fra 4 cm til gutten var ute.."Frykter" derfor at det kan gå ganske fort denne gangen, for merker at ting har modnes mer nå enn sist. Takk for svar :)

Lille_venn skrev:
Wow, 20 min! *hjelp*..Fra første rie til 4 cm tok det 47 timer sist..men bare 3 timer fra 4 cm til gutten var ute.."Frykter" derfor at det kan gå ganske fort denne gangen, for merker at ting har modnes mer nå enn sist. Takk for svar :)

Da kan det hende at det går fort i svingende denne gangen, ja. :) Synes det var heeeelt greit jeg da, men så var jeg jo heldig og kom meg på sykehuset. ;p

Ja, så lenge jeg har kommet meg på sykehuset kan det gå så fort det bare vil :) Men vil gjerne rekke å avlevere storebror hos barnevakten først! Hvor stor aldersforskjell er det mellom dine?

første: 9 dager før termin og4t fra vi kom på sykehuset med vannavgang og hadde 4cm åpning.
andre: 3 dager før termin og 15min fra hun sjekka 5cm til hun var ute.
Det var litt spenning rundt det hele pga at jeg hadde styrtblødning første gangen og rask fødsel, så på fødsel nr 2 dro vi med en gang jeg mistenkte noe som helst. Kom på sykehuset og da var det ingen tvil om at det var rier da de kom med 1 min pause mellom, men det var da bare 2cm så fødselen var ikke egentlig i gang. men 20min etter målte hun 5cm da så her var det bare å stålsette seg! Rakk egentlig ikke det for hu dro litt i meg når hu sjekka å det resulterte i ei LANG rie på rundt 10min og tre pressrier med noen sekunders mellomrom å så *plopp* var hu her gitt!

Fine fødsler på hver sin måte, men var best å ha 4 timer på seg enn å føle at man revner når man åpner seg så mye på lite tid. Plusset med sånne vræl-og-plopp fødsler er at man er vannvittig høy på adrenalin etterpå og føler at man kan løpe maraton selv om man i utgangspunktet har vært syk kjempelenge haha! Dro ned i hotellkafeen å spiste noen timer etterpå, ringte mamma å sa hu måtte komme! Hu lo jo bare da jeg slettes ikke så ut til å nettop ha født.

Lille_venn skrev:
Ja, så lenge jeg har kommet meg på sykehuset kan det gå så fort det bare vil :) Men vil gjerne rekke å avlevere storebror hos barnevakten først! Hvor stor aldersforskjell er det mellom dine?

15,5 måned.. :)

Første kom 11 dager før termin. Startet med vannavgang, rier kom ca 2-3 timer etter vannavgang, og jenta var ute 3 timer etter riene startet.

Andre kom 3 dager etter termin. Startet med svake rier med 5 min mellomrom som aldri førte til noe. Kom aldri over 4 cm. Etter 15 timer med disse riene tok de vannet, og lillemann var ute 55 minutt etterpå!

1. fødsel starta med vannavgang en dag før ul termin (på menstermin)
2. fødsel starta med vannavgang seks dager før ul termin (også denne snuppa kom på menstermin)

Takker for svar :) Ser at det kan gå alle veier..ikke noen fasitsvar når det kommer til fødsler..og bra er vel det :) "Alle" sier "men det er vanlig at nr to kommer litt før enn med første"..vet ikke helt om jeg tror på det jeg og belager meg å gå til langt uti august..he he..hadde det bare ikke vært sååå varmt..he he..*klage klage*

Starta på samme måte, med rier. Men riene var superonde fra første sekund. Hadde jeg dusja slik de sa jeg skulle når jeg ringte Føden hadde ungen blitt født i dusjen. Ho kom ut 1,5 time etter ankomst sykehus (med 6 cm åpning) . Hadde sikkert daua av blodtap og om ble født hjemme, men det er en annen historie

Første fødsel tok 7,5 time fra 4 cm.

Oj, bra du ikke gikk i dusjen og heller kom deg på sykehuset da! Håper ikke det går like fort her..* litt nervøs*

Jeg gikk lenger med nr 2 enn med førstemann, men begge kom før termin. Fødslene var gangske like bortsett fra riene var mye mer intense og harde med andremann. Men tror det er fordi jeg ble satt i gang med nr 2. Med førstemann startet det med vannavgang. De tok ca like lang tid. Første fødsel brukte jeg ca 4 1/2t fra 3-4cm (6t fra vannet gikk). Med andremann brukte jeg 3 1/2t fra 3-4cm, 7 1/2t fra jeg ble satt igang.

Andre fødsel var helt klart best, selv om riene var mye værre. Men taklet det på en mye bedre måte. Følte meg mye tryggere på hva jeg skulle gjøre.

Jeg fødte første gutt 4 dager over termin og fødselen varte leeenge! Hadde skikkelig fødselsangst før gutt nr. 2 kom..

Han kom derimot 3 dager over termin og fra jeg våknet av første rie til han var ute tok det
1 t 37 min og dette var en drømmefødsel :)

Begge fødselene startet med rier:)

Fødslene startet helt likt!

Første tok 17 timer fra vi kom på sykehuset ( kom inn med 4 cm). Fødselen gjekk fint, men litt som skjedde, så håper jeg slipper å gjenta det flere ganger

Fødsel nr.2 tok bare 1.5 timer. gjekk veeeldig fort, riene var VELDIG intense, og følte jeg ikke hadde noe pause mellom riene. Så jeg følte nr.2 var vondest, men formen min vr mye bedre siden det hadde gått så fort. kom meg på beina  om morningen. fødte om natten, så det var jo luksus!!!
Med nr.1 tok det over 2 døgn før jeg klarte å sitte/ gå.....så ja- fødsel nr.2 var mye bedre, men samtidig mye mer intens.

Første: Sett i gang pga overtid. Begynte med svake, men regelmessige rier med 2 min mellom ca kl 22, 3 cm opning og flytta inn på føden kl 00.45, vatnet blei tatt etter kvart, fekk pudendalblokkade (*PIIIIP* vondt, ingen effekt) og guten var ute 02.07. Mista heilt kontrollen over meg sjølv, huskar nesten ingen ting, sydde i to timar etter fødsel. 15 dagar over termin.

Det verste med første fødsel var egentlig å vite at "alle førstegangsfødende bruker 12-15 timer i aktiv fødsel", eg hadde SÅ vondt, og skjønte ikkje at eg skulle overleve slike smerter SÅ lenge...Men det var jo over nesten før det hadde begynt.

Andre: Spontan, 6 dagar over termin. Drømte at eg fekk mensen, våkna ca kl 6 med litt mild murring i magen, ikkje regelmessig. Reiste heimefrå ca 8.30 pga kjapp første fødsel, tvilte på at det var i gang og rekna med å bli sendt heim. Undersøkt 9.30, hadde 3 cm opning og forholdsvis regelmessige rier (6 - 3 min mellom). Fekk fødestove, klystér, akupunktur, badekar og fødde i badekaret kl 11.17. Sydde i kanskje 10 minutt etterpå. Hadde ein heilt fantastisk ro gjennom fødselen, var forberedt på at det kunne gå kjapt og tenkte at eg skulle klare eit par timar med smerter.

Formen var super etter fødselen, eg bar sjølv lille bort og la ho på vekta, og eg blei smålig irritert fordi eg måtte ete noko før eg fekk dusje (sikkert fornuftig, eg hadde ikkje ete på 16-17 timar).

Tusen takk for svar jenter :)

Er oppmuntrende lesning dette! Vet at det ikke er noen garantier for noe, men virker som de fleste (med unntak selvsagt) har en kortere og "greiere" fødsel nr 2. Gjennstår bare å se ¨nå :)

Første fødsel startet med rier om natten. Tok nesten to døgn med rier, og han ble født 4 dager før termin. 

Andre fødsel våknet jeg også med rier om natten. Den tok 3 timer, og hun ble født 10 dager før termin.

Vil ikke si at den ene var bedre eller verre enn den andre, begge fødslene var fantastisk fine drømmefødsler.

Back
Topp