Fødsel nr 2... 9 år senere?

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hei!

Jeg venter mitt andre barn til juni. Sistemann ble født i juni 2014. Dvs det blir 9 år mellom fødslene.
Vil det regnes som andre fødsel mtp varighet, rifter, osv., eller blir det som en førstegangsfødsel igjen?

Hei!

Jeg venter mitt andre barn til juni. Sistemann ble født i juni 2014. Dvs det blir 9 år mellom fødslene.
Vil det regnes som andre fødsel mtp varighet, rifter, osv., eller blir det som en førstegangsfødsel igjen?

Jeg mente jeg leste noe om at.. det å si at "etter så så mange år regnes det som førstegangs nummer to", er bare tull.. kroppen husker.. Men det er klart, det er ikke ALLTID fødsel nr2 blir raskere, uansett tidsrom mellom barn 1&2.

Forøvrig, er vel 8 år mellom mine. Tok under halve tiden med nr2.

Fødte mine 2 med 8,5 års mellomrom. Har ikke revnet med noen av dem. Første hadde aktiv fødsel på 2,5 time uten smertestillende mens nr 2 hadde aktiv fødsel på 3,5 timer. Rakk epidural med siste da, og hun var 4,4 kilo så det kan forklare hvorfor hun brukte lengre tid. Korte fødsler uansett da :)

11 år mellom mine fødsler, nr 1 tok 12 timer, nr 2 tok 4 døgn å få i gang.. deretter 12 timer og 45 min etter vannavgang :facepalm:

Men det er nok en myte at man ‘blir førstegangs’ igjen.

Hei!

Jeg har 10 år mellom alle mine 3. Fikk høre at man regnes som førstegangsfødene etter 7 år da jeg ventet andremann 10 år etter førstemann, men da jeg nå fikk nr. 3 10 år etter andremann ble jeg bare regnet som 3. gangsfødene. Blitt vanskeligere å komme i gang for hver fødsel da, men er nok pga andre ting

Her blir det nå 13år mellom fødsler og lurte på akkurat det samme . Alle jordmødrene eller legene jeg har spurt har svart akkurat det samme , har du vært igjennom en fødsel så "glemmer" ikke kroppen det :) så blir det spennende å se når det setter igang , hvordan det går :)

Eg trur nesten ikkje det har noko å sei. Født nr to 1,5år etter første og det tok myykje lenger tid. Alle sa at det skulle bli lettere og kjappere med nr to, men den gang ei. Fødte så 7,5år etter nr to, blei satt igang, men tok jo ein evighet og rekner ikkje med det hadde vært noko annsleis. Berre eit pyntesting med begge dei siste også (første klippa dei, ganske unødvendig egentlig).
Hadde to stillefødsler i andre trimester imellom då, teller sikkert det også. Så eg vil tru at sjøl om kroppen husker så er det ikkje sikkert det påvirker, alle er forskjellige :)

Jeg fikk førstemann for 8 år siden/desember 2014. Har termin i mars :) var nettopp på samtale angående fødsel på sykehuset, fordi min forrige fødsel var lang og tung, og endte med haste-KS. Spurte litt om det samme som du lurer på, og hun var tydelig på at selv om min «fødsel» stoppet opp på 5cm åpning(og sto sånn i over et døgn), så har kroppen god effekt av at jeg har vært gjennom en åpningsfase allerede. Skeptikeren i meg er usikker på om dette er noe hun sa kun for å motivere meg til vaginal fødsel, men optimisten velger å tro på henne ;) hehe. Håper jo hun har rett, for det var ikke så veldig aktuelt å få innvilget planlagt KS.

Fødte i september, 12 år etter sist fødsel, 14 år etter første fødsel. Spurte JM om nettopp dette, da jeg også har hørt man regnes som førstegangs igjen. Men var absolutt å regnes som 3 gangs,ikke førstegangs.

Back
Topp