Fødsel med lav blodprosent

BellaBABY

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Er det noen her som har hatt lav blodprosent før fødsel? Måtte dere ha blodoverføring etter fødsel og hvordan var formen?
Blodprosenten ble nettopp målt til 9, og det er ca. En mnd til fødsel. Har lite jern og tar nå store doser, men er engstelig for at jeg ikke får den opp før fødsel. Formen er allerede ganske dårlig så lurer litt på hvordan kroppen takler blodtapet som kommer i en fødsel når prosenten allerede er lav.

Er det noen her som har hatt lav blodprosent før fødsel? Måtte dere ha blodoverføring etter fødsel og hvordan var formen?
Blodprosenten ble nettopp målt til 9, og det er ca. En mnd til fødsel. Har lite jern og tar nå store doser, men er engstelig for at jeg ikke får den opp før fødsel. Formen er allerede ganske dårlig så lurer litt på hvordan kroppen takler blodtapet som kommer i en fødsel når prosenten allerede er lav.

Har ikke opplevd dette i forhold til fødsel. Men jeg var blodgiver over flere år, og da må du bare hvile et døgn for at blodprosenten skal få tid til å komme tilbake til normalt.
Vil bare tipse om å ta vitamin C og B vitamin er bra å ta i tillegg.
Om du googler mat med mye jern, så er det også en god hjelp frem til termin og så mye mer skånsomt for magen.
Masse lykke til :)

Har du nettopp startet på jern? For hos meg var det komt opp i et bra nivå etter 2 uker på 100mg hver dag. hadde 9 og jernmangelanemi.

Jeg hadde jernmangelanemi nesten hele sv.skapet. Prøvde å ta 200mg hver dag/annenhver dag men det er tungt for magen. (Hadde også b12mangel så var sliten og trøtt) Så når jeg ved fødsel mista 1liter blod ble jeg blåhvit i huden og måtte ha 2 poser med blodoverføring. Tok ca 5 dager før jeg klarte å gå selv uten hjelp/støtte. Jeg har vanligvis blodprosent på rundt 13, så når den var på 7 var jeg jo i elendig form men også når den var kommet seg opp på 10 var jeg fortsatt svimmel og turte ikke holde babyen min med mindre jeg satt.
Så anbefaler deg å kjøre på med jern for det er så kjedelig om du skulle miste mye blod og være så dårlig når man nettopp har fått verdens skjønneste lille gull ❤️ Men hvis ikke magen tåler det så prøv Floradix (flytende jern) :) lykke til :)

Har blodprosent på 8-9 (varierer litt ved hver sjekk) og får den ikke opp.
Var nede på 7 forrige fødsel.
Var flink å spise mye lever og jerntabletter og fikk den opp på 11 men så kom en mnd kvalme, diaré og oppkast. Har termin 16 denne mnd og har gitt litt opp håpet om noe høy blodprosent. Får bare få overføring om det er behov :rolleyes:

Jeg hadde blodprosent nede på 9.3. Var på sykehuset for noe annet, og legen der var ikke bekymret da det er god tid til fødsel. Han sa at man følger med fremover, og hvis den ikke går opp kan man også få intravenøst? Virket egentlig som han var ganske opptatt av at den helst bør opp før fødsel. Kanskje forskjellig fra lege til lege? Er vel mange med lav Hb i forbindelse med graviditet, da. Jeg tar jerntilskudd, men bare 60 mg, og den er på vei oppover. Har heldigvis ikke blitt dårlig av den. Samme legen mente forøvrig at jeg kunne ta den annen hver dag.

Hvorfor får du ikke jerntransfusjon?

Jeg hadde stort blodtap under en fødsel som gjorde at jeg fikk 2 blodoverføringer. Kroppen klarte ikke fikse det selv.

Fikk jerntransfusjon noen uker før min siste fødsel pga vedvarende lav Ferritin og jern, jerntilskudd hjalp ikke (hadde gått på max dose i 3 mnd uten endring).

Ta det opp med lege så kan de henvise for evt transfusjon om de mener det er nødvendig.
Husker ikke helt hva min var på da jeg fikk transfusjon, fikk vel helst pga høyrisikofødsel og historikk med alvorlig blødning..men var nede mellom 5 og 6 da jeg hadde blodoverføringer. Besvimte bare jeg satt oppreist i sengen.

Hadde hb på 8,5 en måned før fødsel. Husker ikke hvor mye den evt. gikk opp før jeg fødte, men manglet jern, b12 og folat så gikk på tilskudd fram til 6 uker etter fødsel. Mistet ca 0,5 liter blod, var ganske svimmel de første dagene men det gikk greit :)

Back
Topp