Fødsel i studietiden

Blomst_95

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarbarna 2020
Spør her for da er det kanskje flere som faktisk har gått igjennom lignende :)

Er det noen som har fortsatt studie selv med fødsel "midt i"? Termin i februar :hilarious:
Evt hvordan løste dere det? Permisjon noen uker, et år, utsatt eksamen?
Har samboer mulighet til å ta permisjon? Er vell først etter de 6 ukene forbeholdt mor? Jeg har ikke rett på foreldrepenger denne gangen.

Det er snakk om høyskole. Har ei jente på 2 år fra før, men hun går i barnehage. :)
 
Fikk barn i september og tok fri til ut januar. Da tok mannen 5 mnd permisjon mens jeg studerte hjemmefra og fortsatte fullamming. Blir da et semester å ta igjen på slutten. Skulle jeg gjort det igjen, spesielt med februar termin, ville jeg tatt et helt år om mulig og så far tatt fra este februar og frem til barnehagstart i august.
 
Jeg har termin i nov, tar da perm okt til des
Han tar 45% perm fra januar, da har jeg første samlingsuke. Så han tar egentlig bare perm de ukene jeg har skole. Jobber han mer enn 50% med mindre enn 50%perm får jeg hele studielånet til ungen er 1år. Skal ta igjen det faget høsten etter levert bachelor.
 
Hadde termin i oktober, null permisjon. Far tok ut 50% permisjon deltid etter 6 uker når han fikk lov til det sånn at jeg fikk tatt eksamene mine. Men jeg var heldig å fikk unnagjort alle arbeidskrav før termin ( everte siste 3 timer før jeg dro på sykehuset). Han har fortsatt 50% perm frem til januar sånn at jeg får gjort mine ting de dagene han er hjemme. Så det har funket for oss hvertfall :)
 
Takk for gode svar :)
Har bestilt et møte med studierådgiver.
Føler februar er litt dum mnd med tanke på tettheten til eksamen, men har 4 fullførte fag innen samme studiet så håper på litt færre eksamener akkurat i mai 2020.

Mye som skal på plass :hilarious: Håpet er at samboer får ta ganske rask permisjon, jeg kan heldigvis pumpe en del og ha fleksible skoledager. Og vi har pensjonerte besteforeldre som nabo så de stepper inn som "dagmamma" frem til bhg start.
 
Spør her for da er det kanskje flere som faktisk har gått igjennom lignende :)

Er det noen som har fortsatt studie selv med fødsel "midt i"? Termin i februar :hilarious:
Evt hvordan løste dere det? Permisjon noen uker, et år, utsatt eksamen?
Har samboer mulighet til å ta permisjon? Er vell først etter de 6 ukene forbeholdt mor? Jeg har ikke rett på foreldrepenger denne gangen.

Det er snakk om høyskole. Har ei jente på 2 år fra før, men hun går i barnehage. :)

Jeg er i deltidsstudie nå på vernepleie men har intensivert det til å ta 3 år studie på 3 1/2 og og ikke 4 som er normert. Man får foreldrestipend uansett om man tar permisjon eller ikke. I fjor fikk jeg datteren min i juli og fulgte studiet som normalt fra august. Jeg synes det gikk helt fint. Denne gangen har jeg termin i januar. Tar sykemelding en uke i januar og følger studie som normalt fra mars. Da har jeg praksis og barnefaren tar pappaperm 50% mens jeg har praksis. Har søkt om å forlenge praksisen som er 10 uker til 13 uker slik at jeg kan være der 3 dager i uken. Da kan jeg ha 50% foreldrepermisjon vedsiden av studiet. Så planen er å studere med 1 praksisperiode med en 1 åring høygravid og neste praksis periode med 2 unger under 2 år. 1 er I barnehage da og den yngste med far. Det blir nok travelt men er bare en liten fase i livet. Og siden jeg klarte det i fjor ble alt studielånet det året omgjort til stipend. Samme skjer i år. Så har til sammen spart 200 000.på å gjøre det slik. Du kan gjøre det samme med permisjon og bare ta eksamen. Men utsetter du eksamen blir det nok kullforflytning. Anbefaler deg å ta ett møte med den som er emneansvarlig og eventuelt den som har med tilrettelegging for å se på mulighetene. Det er ganske mange moduler.
 
Spør her for da er det kanskje flere som faktisk har gått igjennom lignende :)

Er det noen som har fortsatt studie selv med fødsel "midt i"? Termin i februar :hilarious:
Evt hvordan løste dere det? Permisjon noen uker, et år, utsatt eksamen?
Har samboer mulighet til å ta permisjon? Er vell først etter de 6 ukene forbeholdt mor? Jeg har ikke rett på foreldrepenger denne gangen.

Det er snakk om høyskole. Har ei jente på 2 år fra før, men hun går i barnehage. :)

Fødte i midten av januar, fortsatte delvis den våren, neste høst og våren etter. Tok 60 studiepoeng uten barn i bhg - gjør det ALDRI IGJEN :hilarious: men verdt å ha han hjemme lenge da. Mitt råd er å ta deg helt fri og bare nyte tiden med baby og komme deg på plass i tilværelse som tobarnsmor. :)
 
Fødte i midten av januar, fortsatte delvis den våren, neste høst og våren etter. Tok 60 studiepoeng uten barn i bhg - gjør det ALDRI IGJEN :hilarious: men verdt å ha han hjemme lenge da. Mitt råd er å ta deg helt fri og bare nyte tiden med baby og komme deg på plass i tilværelse som tobarnsmor. :)
Hehe hvordan løste du det med tanke på å ikke ha barnehage?
Blir nok mye frem og tilbake her før jeg bestemmer meg :hilarious: Jeg er en person som helt klart trenger å komme meg litt ut for å beholde hodet, og etter sykemelding store deler av første svangerskap, så lang permisjon og så kun helg/kveld jobbing for å ha lillemor hjemme så føler jeg at det er noe jeg ikke ønsker igjen. :bag:
 
Hehe hvordan løste du det med tanke på å ikke ha barnehage?
Blir nok mye frem og tilbake her før jeg bestemmer meg :hilarious: Jeg er en person som helt klart trenger å komme meg litt ut for å beholde hodet, og etter sykemelding store deler av første svangerskap, så lang permisjon og så kun helg/kveld jobbing for å ha lillemor hjemme så føler jeg at det er noe jeg ikke ønsker igjen. :bag:

Jeg fordelte 1 semester over 4 :p Tok noe høsten 2017, fødte i januar 2018 og tok noe da, og bittelitt høsten 2018, praksis og 4 eksamener 2019. Fikk litt hjelp fra besteforeldre, men de jobber så det var bare i et par uker hvor det var krise, og mannen jobbet litt mindre 3-4 i mest intense eksamensperioden. Han jobber også 3tt3rmiddg kveld, så jeg kunne lese på dagen også komme hjem til han skulle på jobb igjen. Synes det var travelt og skulle gjerne hatt litt mer tid med sønnen min uten eksamen hengende over meg. Men samtidig har vi jo hatt masse fin tid sammen, så det ødela ikke hele permisjonen. Men neste gang vil jeg ha 100% fokus bare på baby og familie :)
 
Back
Topp