Fødsel i fellesferien

x1xBikka85

Blir kjent med forumet
Jeg har bare hatt en rar tanke de siste dagene.. Tanken på å føde i fellesferien skremmer meg litt.. Er det mange "ferievikarer" på sykehuset f.eks? Er det mindre bemanning enn vanlig? Eller fungerer sykehusene som de ellers gjør? Er det noen som har tenkt på dette eller vet noe om det?

Er så mange rare tanker jeg får nå som jeg går her og ruger!! Sprøtt til tider!!!! :D

Det er det vel ikke så mye vi kan gjøre med uansett, så har jo ingen ting for seg å bekymre seg over det.[;)]

Det er veldig sant!! :D Men jeg vet at jeg kan søke om å få ha med meg jordmoren, som følger meg opp nå under svangerskapet, under fødselen. Har ikke helt sett at det er så viktig frem til nå.. Men dersom det er mye rariteter rundt fellesferien, kunne jo det bli aktuelt.. Som en liten ekstra forsikring! 

Har snakket med jordmoren min om dette, å hun sa at dem har ikke lov til å gjøre det.. Nedbemanne fødeavdeling o.l.
Å kvalifiserte folk må dem jo ha der til en hver tid...

Godt å høre! Og veldig betryggende at det er fler som har tenkt på det, ikke bare jeg som er litt små-panisk!! Hehe...

De må nok sørge for å ha forsvarlig antall og fagkyndige på plass regner jeg med selv om det er ferieavvikling. Er nok like mange som føder i fellesferien som ellers i året og det er jo ingen som vet hva slags fødsler som dukker opp både med tanke på komplikasjoner og annet så tror ikke du skal tenke så mye på det.

Jeg vet hvertfall at når den tid kommer og jeg har kommet meg innenfor sykehusdørene så regner jeg med at det er folk som kan hjelpe uansett hva som skulle skje. Da kommer jeg til å slappe mer av og stole på at det skal gå bra.

En fordel med å føde på sommeren er jo at det er mindre rush trafikk. Det synes jeg er deilig siden pappan kanskje er på jobb når ting begynner å skje og da går det fortere for ham å komme hjem til meg når jeg ringer ham. Og så er det mindre fare for å bli sittende i kø på vei til sykehuset, DET anser jeg som en stor fordel. Så det kan du putte opp på lista over positive ting med å føde om sommeren. [;)]

jeg har termin første dag i fellesferien og får ikke gå over tiden.. så dette slipper jeg heldigvis og tenke på.. men uansett hadde jeg ikke bekymret meg over det.. det sier seg jo selv at det må være folk der som kan sakene sine.

så trur ikke du skal bekymre deg, men alltid lurt og prate meg jordmor over ting man undres over:-)

lykke til:-)

Når jeg skulle ha 1 mann, altså 30 juni var det nesten bare svenske jordmødre på fødeavdelingen.. Jeg hadde en svensk jordmor, som var grei nok hun.. men jeg satt igjen med følelsen av at hun bare ver der for å tjene godt den sommeren og ikke så mye annet.. revnet fra topp til tå og ingen forklaring på noe som helst... så eg har brukt litt tid på å tenke på at jeg igjen skal føde på sommeren, og det bekymrer meg litt... men husk at dette er min opplevelse, og at jeg kanskje ikke var helt heldig med jordmora og at det sikkert var masse flinke og kjekke svenske jordmødre ellers i avd.. jeg kvir meg ikke til fødselen, men tenker noe på det ja...

En dårlig jordmor eller annet kan man desverre møte på hele året [:'(] jeg har aldri føtdt i felles ferien men har revnet fra ende til annen og hatt 2 ubrukelige jordmødre og også en hyggelig [:)] og den hyggeligste var svensk og ble over en time etter skiftet hennes var over for ho ville se hvordan det gikk med meg[:)]

Jeg er ikke så bekymret for det, ferie vikarer eller ei, de kan jobben sin[;)]

Jeg tenker også litt på dette..men som andre sier her, ikke er det noe vi kan gjøre med dette, å det SKAL jo hele tiden være personale der som kan sitt.

Det jeg er mest redd for er at anestesie (han som setter epidural) legen skal være en nyutdannet tass som enda øver seg på appelsiner..[&o] Han som stakk sist var så flink at jeg hadde lyst til å klemme han etterpå!!!

Når er egentlig fellesferien? Noen som vet når de stenger den ene avd. på SØF (Fredrikstad)?

Jeg fødte på sankt hans sommeren 08. Da var det endel vikarer ja. Hadde ei svensk ei til å begynne med. Jeg lå ganske lenge på sykehuset før minsten kom ut, så jeg hadde 3 forskjellige.
For det var jo vaktskifte osv undervei. Hehe.
Men de som er vikarer, er gjerne like gode som de som jobber der fast. Men er jo bare slik det er om sommeren. Folk skal jo ha ferie[:)]

jeg fødte 21 juli (er det i fellesferien?) Eneste jeg la merke til var at jeg fikk en dansk jordmor, men sa jeg ville ha en norsk en [;)] Jeg forstår ikke dansk i det hele tatt[:-]

uff, nei du er ikke den eneste som har tenkt på dette... Nå har jo ikke fødeavdelingene noe fellesferie, men ferieavvikling hele ferien (midten på juni til midten på august).
Tenker da ikke bare på fødsel men også barseltiden. Er jo så usikker som førstegangsfødene og er redd jeg skal få en usikker ferievikar som kanskje skal hjelpe meg med amming...
Men den tid den sorg... tror bare man må være flink til å sette krav [:)]

CogJ: dansk jormor? uff, synes dansk er uforståelig jeg også... var det noe problem å bytte da?

de sørger nok for å ha tilstrekkelig til å ivareta helsen til deg og babyen
Det jeg hører en del klager over er at de ikke får så god individuell personlig oppfølging på ting foruten fysisk helse....og det kan vel hende henger sammen med FF
Her slår de sammen to fødeavd...blir nok ett sirkus uten like...var kø overalt sist jeg fødte...på do, for plass ved spisebordet, dusjen, stelleplass osv....og da var det ikke ferie engang

ORIGINAL: pineapple

CogJ: dansk jormor? uff, synes dansk er uforståelig jeg også... var det noe problem å bytte da?

nei [:)] kan godt være det var vaktbytte der, men jeg så aldri noe til hun igjen.. hehe.. Hadde norske koselige damer resten av fødselen.. rakk nesten 4 vaktskifter[8D] hehe

Back
Topp