Fødsel, hjelp noen ?

SmåBarnsMamma

venter vårt fjerde nurk <3
Har termin i februar 2012. Fødte førstemann 2 uker før tiden i januar 2011, så det blir da 13 mnd mellom mine små gutter. Første fødsel tok 1t og 39 min, og ble regnet som er styrt fødsel. Jordmødrene nå og fødselslegen mener fødselen som står i vente kommer til å gå enda raskere. De har sagt jeg kan belage meg på å føde i bil, og har fått beskjed om å ringe etter ambulanse så fort jeg merker det minste tegn til noe. Har halvannen time til sykehus, så jeg begynner å engste meg for å ikke rekke frem i tide. Så det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å søke om å bli satt igang en uke eller to før terminen i følge av dette? Er livredd for å ikke rekke frem i tide. :/ 

får du ikke ringt ambulanse, slik at de kan ta imot ungen på vei til sykehuset, da?

Oj. Ville hørt med jordmor da ja. Bør jo kvalifisere til god nok grunn til å bli satt igang tidlig. Lykke til :)

De har jo sagt at jeg skal ringe ambulanse. Men de vil jo aldri anbefale noen å føde i den, ikke sant. Det beste er jo å være på sykehus eller det stedet man skal føde. Håper virkelig det er en mulighet for å kunne bli satt i gang,  utrolig frustrerende å få og tenke på om jeg skal føde i ambulanse, hjemme eller på sykehus.. Hehe 

kan jo ringe etter ambulanse, men det er jo ikke å anbefale å føde i en bil ;) Ihvertfall ikke en ønske situasjon i mine øyne :P 

Blir ikke vakthavende JM fra der du bor med deg når du drar i ambulanse til sykehuset ? Og det er mange som har født i ambulase før. Er du rett noe skal gå galt ?  Håper du iallfall får svar hos din JM ang det du lurer på, for jeg kan ikke svare deg.
Men her jeg bor er vakthavenede JM med ambulansen når det er fødsel på gang. Selv blir jeg helt sikkert fraktet med ambulanse denne gangen også, hadde ei forholdsvis rask fødsel sist, og det ligger i familien å føde enda raskere med nr 2. Jeg bor 12 mil unna sykehus, ca. 1 t 40 min. Men ser ikke noe mørkt på å evt føde i en ambulanse..

Jeg mener at du kan faktisk bli satt i gang så næreme termin. Så ville ha snakket med jordmor og sykehuset om dette. Kan også hende at du må ta det gjennom fastlege. 

Jeg jobber i ambulansen, og vi har tatt i mot mange barn uten problem;) Ofte blir nærmeste jm ringt når vi er på vei ut sånn at hun kan evt bli med i bilen..Eller at de sender ut en amb. med jordmor  i møte med bilen. Skulle ikke de rekke frem har personellet trening i dette, og mange av dem har tatt i mot utallige barn;) Ser den at man føler seg tryggere på ett sykehus, men det går veldig greit i ambulansen. Vi har veldig mye utstyr for fødsel også bortsett fra smertestillende til mor da.. er slutt på den tiden at vi bare lemper mødrene inn og kjører av gårde;)  Noen steder har også jordmor enn eget kontor der de kan ta i mot barnet;) og evt få oppfølging av samme jordmor etterpå eller bli kjørt til sykehuset etterpå;)
Så det er mange muligheter;) 

Jobber i amb.tjenesten og vil berolige deg med at vi har god trening på fødsler;) Vi har det meste av utstyr og kan få det opptil 50 -60 grader i bilen. Ofte blir nærmeste jordmor ringt opp og blir med i bilen også. For vi har veldig god oversikt over hvor jordmødrene bor og de er pliktet til å stille opp så lenge de er edrulige osv;)  Men hør med jordmoren din om hvordan det blir praktisert der du bor. Litt info hjelper kanskje litt på uroen din? Du kan bare sende meg ett pm hvis du lurer på hvordan vi håndterer det i ambulansen. Masse lykke til;) 

Hjemmefødsel er helt uaktuelt?

Her jeg bor må ambulansen evt. plukke opp vakthavende jm som holder til en halv time en vei i motsatt retning til sykehuset. Pratet med jm om det og hun sa de sender en bil ifra sykehuset med jm i møte med den jeg evt kommer med. Men herlighet, det kan hende det starter så vi rekker å kjøre selv. Men syntes det er greit  å vite hvilke muligheter enn har.. :) 

Her jeg bor må ambulansen evt. plukke opp vakthavende jm som holder til en halv time en vei i motsatt retning til sykehuset. Pratet med jm om det og hun sa de sender en bil ifra sykehuset med jm i møte med den jeg evt kommer med. Men herlighet, det kan hende det starter så vi rekker å kjøre selv. Men syntes det er greit  å vite hvilke muligheter enn har.. :) 

Alltid greit å vite hav man kan forholde seg til og evt en plan B;;))  Blir jo kjempe spennende;)  Masse lykke til uannsett;)

hehe, tror eg hadde holdt meg hieme og ringt "litt" for seint.. så JM og ambulanse kom heim til deg og du ikkje rakk å reise noken plass.
så kan ambulansen kjøre deg til sjukehuset med det samme du er ferdig!

Off, dette hørtes ikke gøy ut.. Vet at her får disse fødekvinnene tilbud om å bli innlagt og bo på pasienthotellet her, om dette er tilfelle. En veninne av meg var her i 2 uker før fødselen kom igang, og pappan hadde ansvaret på hjemmebane. Hun syns det var verdt det, og fikk slappet godt av dagene før fødsel.. Har du hørt om det finnes et lignende tilbud hos dere?? Bedre med en etage ned enn 1,5 timer i bil og usikkerhet da.. Håper du slipper transportfødsel i alle fall..

Klesklypa skrev:
hehe, tror eg hadde holdt meg hieme og ringt "litt" for seint.. så JM og ambulanse kom heim til deg og du ikkje rakk å reise noken plass.
så kan ambulansen kjøre deg til sjukehuset med det samme du er ferdig!

Faktisk sjeldent vi kjører mor og barn videre hvis alt står bra til.. JM blir som regel igjen og har oppsyn med mor. Blir som en vanlig hjemmefødsel. Siden det ofte er en jordmor fra i nærheten som kommer;;)

Kan dere ikke få hjemmefødsel??? 
Trist om du kan det og du heller skal ha masse stress med at du må rekke langveis og redsel, .. 

På hjemmefødsel.no kan du få mye info og hjelp til å finne ei i ditt omr samt veiledning... 

åå? hvor holder du til da? vet ikke om det er noe fødehotell i nærheten, men skal undersøke det :D 

Skjønner godt at det ikke er fristende med fødsel i ambulanse, uansett hvor flinke de er på det, og at de sikkert har gjort det mange ganger før. Håper de kan sette deg i gang, så slipper du tenke så mye på det! Og ambulanse er nok mye bedre enn egen bil. Det høres ikke fristende ut!

Det andre jeg kjenner sier, som har hatt ønske om å bli satt i gang av forskjellige grunner, er at om du klarer å overbevise jm/lege om at du vil bli satt igang, så gjør de det ofte. Men da må du nok spille på alt som er å spilles på.

Lykke til.. Håper alt går veldig bra!

Back
Topp