Fødsel etter perineumsplastikk

Snart4barnsmora

Betatt av forumet
Hei!

Noen som har erfaring med vaginal fødsel etter perineumsplastikk?

Jeg ble operert for 2 år siden (hadde plager etter fødsel som måtte korrigeres), og opplevde at det ble sydd noe stramt under operasjon/stramt arrvev. Bare det å få en penis inn der gjør vondt i enkelte stillinger, og er nå redd for at det er for trangt der nede til neste fødsel. Frykter at det må klippes under fødsel for å få plass.

Kan være du finner gode svar i facebookgruppen "Lukket gruppe for fødselsskader"

Jeg har ikke erfaring med operasjon, men ble sydd stramt og fikk noe arrvev etter rift (var en stor innvendig rift da baby kom som supermann med ei arm over hodet). Var også enkelte stillinger som var vonde under samleie, og jeg kjente det "stramma"/var ubehagelig om jeg satte meg på huk. Det gikk fint under neste fødsel, fikk bare bitteliten rift. Merka ikke noe til den i ettertid, og etter den fødselen så ble det veldig greit nedentil. Alle stillinger kunne brukes igjen, ikke lenger ubehagelig å sitte på huk. Så for meg så ble det bedre etter fødselen.

Jeg ville tatt opp bekymringa med jordmor og/eller lege.

Hadde en liten operasjon og korrigering i mellomkjøttet etter fødsel nr 1...ikke direkte vondt ved samleie men kunne få en litt sviende følelse og bli litt sår i arrvevet etterpå...revnet en del med nr 2 men har ikke hatt plager med riften i ettertid...med nr 3 fikk eg en liten 1 grads rift....

Back
Topp