Fødsel 2 sammenlignet med fødsel 1

Venter på lillebror/lillesøster

Betatt av forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Til dere som har født før:

Hvordan var fødsel 2 sammenlignet med fødsel 1?

Min første var ca 4 timer aktiv (fra 3,5 cm) og 15 min press, så det gikk ganske fort. Vannet gikk ca 9 timer før og rier kom ca 2 timer etter det. Hadde ingen tegn før vannet gikk.

Merker jeg er litt engstelig for at det skal gå mye raskere denne gangen, så ute etter erfaringer for å forberede meg (mens jeg venter utålmodig på at frøkna skal komme).

Første fødsel: Det begynte å murre på fredags kveld. Reiste på føden på formiddagen lørdag. Ble trilla inn på føden like før midnatt, natt til søndag. Regelmessige og effektive rier, fra 4 cm til han var ute tok det ca 7-7.5 timer. Ca. 20 min press.

Andre fødsel: Våkna halv seks. Gikk på do. Spontan debut av uregelmessige rier på ca. 10 minutt i mellom. Kvart på 8 gikk vannet. Hyppigere rier som var veldig effektive. Kom inn med 4-5 cm åpning - og jenta ble født etter 30-35 min med aktiv fødsel.

Har regnet på det og kommet frem til at jeg hadde ca 16 timer fra første rie til babyen var ute med begge to... (Den første var igangsatt.) Så går ikke rundt og er redd for styrtfødsel med nr 3 akkurat.

Hadde styrtfødsel med nr.1, og bare en pressrie, men en ordentlig drømmefødsel med nr.2. Den tok litt lenger tid, tror det tok 5-6 timer, men jeg fikk tid til å jobbe med riene å kjenne at jeg hadde kontroll hele tiden. Håper på en lik opplevelse denne gangen.

Styrtfødselen var absolutt verst, og jeg var forberedt på en rask fødsel med nr. 2 også, men det ble en helt annen opplevelse. Sa rett etter fødselen at dette kunne jeg gjort hver dag. Så jeg velger å ikke bekymre meg denne gangen, jeg får ikke gjort noe med det uansett. Jeg må bare prøve å jobbe med kroppen. Tror sjokket første gang gjorde det «verre», og andre gangen visste jeg mer hva jeg gikk til å beholdt roen, noe som hjalp veldig.

Last edited:
Har regnet på det og kommet frem til at jeg hadde ca 16 timer fra første rie til babyen var ute med begge to... (Den første var igangsatt.) Så går ikke rundt og er redd for styrtfødsel med nr 3 akkurat.
Hahaha... Ja. Fra 3cm til full åpning gikk det ca en time så... Glad vi ble igangsatt på sykehuset for å si det sånn.

Back
Topp