Fødsel å smertelindringer ?

marley88

Forelsket i forumet
Mailykke <3
Har dere tenkt å føde med eller uten smertelindring? Har begyndt og tenke så smått på om jeg vil ha epidural eller ikke, er litt usikker med tanke på hvordan kroppen er etterpå og slik ? Noen som har positive eller negative erfaringer fra før med div typer smertelindring ? 

har ikke noen erfaringer siden det er første. Men har tenkt på lystgass her. Epidural gjør visst at fødselen blir lengere. Så tenker å høre med jordmor hva som finnes av naturlig smertelindring :) Vet at vann funker i alle fall :D

jeg vil ikke være foruten lystgassen, den var min aller beste venn ved forrige fødsel!

tok epidural sist, men følte ikke jeg noe særlig effekt av den...

Håper på vannlindring og vannfødsel som sist Om jeg denne gangen også følger mammas fotspor, så kommer jeg meg ikke på sykehuset

Jeg har også lyst på lystgass, men det har vi ikke på vårt sykehus, derfor er jeg veldig nysjerrig på andre ting, er min første og, så jeg er veldig blank 

Hadde epidural sisst gang og det funka kjempe godt =) Eg hadde svangerskapsforgiftning sisst gang så da var det ikke noe valg om eg ville ha epidural eller ikke..
Denne gangen tenkte eg å prøve uten, men vett ikke helt om  eg er så tøff =p

Her  var det kun vannlindring og denne gangen blir det fødekar i stuen for vannlindring ellers bare massasje, ro. 

Om du er mentalt forberedt , kan litt om hva som skjer og hvordan du kan jobbe med kroppen din for å lindre smerte og gjøre fasene kortere så vil jeg anbefale deg å se ting ann, men ha luftet at om du kommer til punktet hvor det mentale ikke holder og lystgassen ikke er noe redning så kan du spørre om epid eller liknende.... MEN vil anbefale deg at DU sier i fra når du trenger noe og ikke får "maset" om du trenger noe, det tar lett fokuset vekk ;) 

Også finn ut på forhånd hva ditt sykehus har av smertelindring ;) 

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/smertelindringvedfoedsel.php

Jeg liker ikke sprøyter, og har hørt epidural gjør vondt å sette. Så jeg har kun tenkt på lystgass. Men gjerne jeg sier/gjør noe annet når det verste står på :P

Har lyst på en fødsel hvor eneste smertelindring består av å ligge i badekar under åpningsfasen. Vil ikke føde i vann,men håper jeg får ønsket mitt oppfylt. Smertelindring med epidural/lystgass/etc har jeg bestemt meg på forhånd å skal styre unna. Håper jeg greier det :) 

Trudde alle sykehus hadde gått bort i fra lystgass jeg.. Pga at jordmødrene fikk bivirkninger av det osv.. Vi skal på ett sånt fødseles forberedende kurs om noen uker, får nok litt mere informasjon da. Men jeg digger tanken på vann i åpningsfasen i hvertfall;;)

LillTrille skrev:
Trudde alle sykehus hadde gått bort i fra lystgass jeg.. Pga at jordmødrene fikk bivirkninger av det osv.. Vi skal på ett sånt fødseles forberedende kurs om noen uker, får nok litt mere informasjon da. Men jeg digger tanken på vann i åpningsfasen i hvertfall;;)

Sykehuset i Vestfold har fortsatt lystgass, heldigvis :-) De tar sine egne målinger av nivået på gass i lufta, og hvis det er tilfredsstillende nok, så fortsetter de.

Jeg tar det som det kommer.....forrige gang ville jeg ligge mest mulig i vann, gjerne føde i vann, kanskje stå i dusjen en periode.....var ikke et sekund i vannet på sykehuset, frista ikke i det hele tatt.

Jeg skulle ikke ha epidural, og ikke under noen omstendigheter ha petidin.....men etter to døgn med rier uten å få sove noe som helst, ble det både petidin og epidural på meg (ikke for det, ingen av delene fungerte, så kunne like gjerne vært foruten).

Akupunktur vet jeg at ikke har noen effekt på meg, så det kommer jeg ikke til å spørre etter. Men kommer de med nålene og tilbyr å sette, så skal jeg ikke være vanskelig, altså, kan sikkert prøve litt for sikkerhets skyld.

Pusteøvelser på forhånd, helst sammen med mannen, er et godt tips som jeg skal bruke denne gangen også. Og lystgassen fungerte helt strålende forrige gang, så jeg regner med at den blir flittig brukt denne gangen og :-)

Første gangen jeg fødte, fikk jeg epiduralen, og den hjalp meg veldig... samtidig som det sinket fødselen.
Andre fødsel fikk jeg og epiduralen, men da fikk den fart på fødselen istede.
Gikk fra 4 cm til fulle 10 på 0, nix!!
Så...denne gangen tror jeg at jeg bare venter og ser hvordan ting blir emoticon
Men, har lurt på hvordan det er å føde i badekar!

** Sladrer med moto2 **
** Sladrer med Kluten **

Ticker id: PJa0

Ticker id: f9k1

Ticker id: XOL6

Syrine skrev:

LillTrille skrev:

Ok var ikke helt sikker ser du;)  
Sykehuset i Vestfold har fortsatt lystgass, heldigvis :-) De tar sine egne målinger av nivået på gass i lufta, og hvis det er tilfredsstillende nok, så fortsetter de.

Jeg tar det som det kommer.....forrige gang ville jeg ligge mest mulig i vann, gjerne føde i vann, kanskje stå i dusjen en periode.....var ikke et sekund i vannet på sykehuset, frista ikke i det hele tatt.

Jeg skulle ikke ha epidural, og ikke under noen omstendigheter ha petidin.....men etter to døgn med rier uten å få sove noe som helst, ble det både petidin og epidural på meg (ikke for det, ingen av delene fungerte, så kunne like gjerne vært foruten).

Akupunktur vet jeg at ikke har noen effekt på meg, så det kommer jeg ikke til å spørre etter. Men kommer de med nålene og tilbyr å sette, så skal jeg ikke være vanskelig, altså, kan sikkert prøve litt for sikkerhets skyld.

Pusteøvelser på forhånd, helst sammen med mannen, er et godt tips som jeg skal bruke denne gangen også. Og lystgassen fungerte helt strålende forrige gang, så jeg regner med at den blir flittig brukt denne gangen og :-)

Syrine skrev:

LillTrille skrev:

Ok var ikke helt sikker på det med lystgassen ser du;;)

Lystgass, rispose og dusj/badekar hjalp meg gjennom fødselen sist. Tar det som det kommer denne gang :)

Cmilla skrev:
Jeg skal ha epidural, tror ikke jeg klarer det uten det.

Du burde kanskje innstille deg på at følgende kan skje:

-Du har kommet for langt i fødselsforløpet når du kommer inn på sykehuset til at du får epidural.

-Du har en for rask fødsel, som gjør at du ikke rekker epidural.

-Anestesilegen er opptatt, og har ikke tid til å komme og sette den, eventuelt at h*n setter den feil så du ikke får den virkningen du skal ha (skjer ofte virker det som).

Tenker bare at det er greit å være forberedt på at ikke alt blir som man planlegger alltid ;-)

Håper jeg slippe unna epidural denne gangen også :))

Sist var det EN ting som virkelig gjorde susen : PUST og SLAPP AV! Det er ikke så enkelt, men under åpningriene klarte jeg å holde smertene i sjakk med dette :) Når en ri kom pustet jeg dypt med magen og hadde FULL FOKUS på å ikke stramme en eneste muskel. Da ble det ikke så vondt. Med en gang jeg strammet muskler under en ri, ble det 10x mer smerter. Håper jeg klarer dette denne gangen også.

Lå i badekaret under åpningriene, men mot slutten av disse ville jeg opp. Da fikk jeg rispose på korsryggen. Hjalp også godt.

Jeg hadde på forhånd hørt masse skryt av lystgass, og til slutt spurte jeg når jeg kunne få lystgass ?!?!? Da sa hun at åpningsriene var over. De brukte ikke lystgass under pressrier. . . klarte likevel å få meg noen sup mellom riene, - og det gjorde godt for å hente meg inn igjen:))

Fødselen går nok bare godt for de fleste av oss. Vi er jo skapt for å gjøre det :) Slipp deg fri og la kroppen bestemme:))

Anita89 skrev:
Jeg liker ikke sprøyter, og har hørt epidural gjør vondt å sette. Så jeg har kun tenkt på lystgass. Men gjerne jeg sier/gjør noe annet når det verste står på :P

Hehe den er ikke på langt nær så vond som rier iallefall.. Fødselen min var så lang at jeg ble anbefalt epidural, eller så hadde jeg ikke hatt noen krefter igjen til slutten sa jordmor. Kommer til å prøve uten så langt det går denne gangen også, men syns det var veldig greit med epidural sist. syns ikke det gjorde spesielt vondt å ta den heller..

tar det som det kommer =) gikk så fort sist, hadde bare tid til akupunktur, men hadde iallefall kjeeempegod effekt av det =) vet bare at jeg ikke skal ha morfin/petidin, siden det påvirker barnet og kan gjøre det sløvt og sugesvakt når det kommer ut hvis det blir gitt for nærme fødsel.

Back
Topp