Fødsel «i disse koronatider»

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei, jeg sniker fra annen termingruppe med spm om fødsel og barseltid nå i disse tider. Jeg er andregangs og vet hvor viktig partner var for meg ved første fødsel så jeg stresser litt for at jeg blir alene. Jeg er selvsagt inneforstått med at han ikke kan kom hvis han får påvist korona men tenker på hvis han er frisk.

Fikk partner være med på fødsel?
Fikk partner overnatte med dere på barsel? Og hvis ikke, hvorfor? (Generelle retningslinjer ved sykehuset pga korona eller annet)
 
Partner fikk være med fra aktiv fødsel (> 4 cm åpning) og fikk overnatte på barsel siden det var plass. Dette var i Kristiansand i midten av august.
 
Jeg ble igangsatt og uttrykte bekymring for at ikke partner fikk komme før aktiv fødsel. Jeg var annengangsfødende og sist var åpningsriene helt grusomme. Jordmor foreslo derfor at mannen min skulle få komme og at de tok vannet når han var på plass slik at vi fikk vært sammen :)
snakk med de på føden og si tydelig hva du har behov for så kanskje de møter deg på det :) lykke til!
 
Fødte på Kalnes i forrige uke og mannen fikk være med både på fødsel og barsel. Kom inn med ambulanse pga rask fødsel, så han var med hele tiden. Usikker på hvordan det er før aktiv fødsel. Men hvis det starter med rier hos deg kan det jo hende du kommer raskere i aktiv fødsel nå enn sist, slik at du er i aktiv fødsel når du kommer til sykehuset. For min del brukte jeg 11 timer med smertefulle, regelmessige rier hvert 5-7 min før jeg var i aktiv fødsel med førstemann. Med nr 2 tok hele fødselen rundt 2 timer totalt fra jeg fikk rier.
 
Han fikk være med hele veien fra vi kom inn på sykehuset, både fødsel og barselopphold. Vi hadde familierom så han fikk overnatte. Dette var Kongsvinger sykehus.
 
Her fikk mannen være med fra start til slutt. Var ikke i aktiv fødsel når jeg kom inn, selv om det var 5 cm åpning. Var ikke i aktiv fødsel faktisk før 7 cm åpning. Han fikk tilbud om og overnatte sammen med meg, men valgte og dra hjem til de andre barna :happy:
 
Fødte på Ullevål tirsdag 25. Kom først inn på observasjon pga 2,5 døgn latens uten mulighet for søvn (for meg var de riene helt som i aktiv fødsel, bare noe kortere). Far var ikke med der, men etter noen timer ble det bestemt at de skulle ta vannet; det skjedde på fødestuen og der fikk han være med (tok enda noen timer før aktiv fødsel per def).
Ikke sikker på om han ville fått være med på barsel (tror ikke det; venninnes mann fikk ikke det for en ukes tid siden), men vi kunne dra rett til barselhotellet og der fikk han være med :)
Usikker på om far får være med på barsel på Ullevål til vanlig; det er nok generelt trangt om plassen der uansett..

Førstegangs og sliten etter 3 døgn uten søvn, så veldig glad for at vi fikk være sammen så å si hele veien <3
Nå har vi nettopp kommet hjem og alt er bare bra :)
 
Lillegutt ble født i midten av august i Kristiansand.
Far fikk være med på fødsel, kom inn med 4 cm og aktiv fødsel og babyen var ute 1 time etter vi kom inn.

På barsel fikk han være med hele dagen, men ikke overnatte siden jeg delte rom med noen andre
 
Haukeland, partner fikk komme fra jeg ble overflyttet fødestue (ble igangsatt), og ble på fødestuen i fire timer etter fødsel. Fikk ikke være på barsel utenom visittid 17-20 (vi fikk ikke familierom, ønsket heller ikke dette).
 
Her fikk pappan være med under hele fødsel og barselopphold (ble lagt inn når jeg hadde 4-5cm åpning). Dersom han forlot sykehuset etter fødsel fikk han ikke komme inn igjen, vi hadde heldigvis barnevakt til de andre barna så han kunne være sammen med oss under hele barseloppholdet:)
 
Fødte en gutt 1.august på Kalnes i Østfold. Ble i innlagt og igangsatt fire dager før. I disse fire dagene hadde han fri besøkstid og var hos meg hver ettermiddag. Vannet gikk kl 01 og siden åpningen var 4 cm fikk mannen komme inn «for godt» da. Han fikk være med på fødsel (som skjedde 09) og overnatte sammen med meg på barsel (vi lå inne i tre dager).

Vi var nok heldige med både tidspunkt og sykehus, det føles hvertfall sånt!
 
Var på Ahus, og far fikk være med på fødsel. Han fikk gå og parkere bilen og komme tilbake, ellers ikke forlate sykehuset. Siden det var ledig familierom på barselhotellet og jeg hadde en fødsel uten komplikasjoner fikk far også overnatte. Men vi fikk ikke forlate etasjen, og ikke ta imot noe besøk. Vi savnet eldstejenta og dro hjem etter ett døgn, siden hun ikke kunne komme og besøke oss.

Jeg var på barselavdelingen sist, hvor mannen måtte dra på kvelden, noe jeg taklet dårlig da. Nå får far bare besøke 2-3 timer om dagen på barselavdelingen, så jeg er veldig glad for at jeg ikke endte der nå (spesielt om jeg hadde vært førstegangsfødende). Håper vi snart kan være tilbake til normale tilstander.
 
Back
Topp