Fødetråd

Månelilje

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberskattene 2023
Vi nærmer oss terminmåneden vår og det er på tide med en fødetråd!

Fyll inn det dere har lyst, punktene under er kun ment som forslag :)

Navn på barnet:
Kjønn:
Fødsel nummer (B1, B2…):
Termin:
Dato født:
Uke+dag:
Fødested:
Vekt:
Lengde:
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode:
Annet du vil fortelle:
Bilde:

Denne burde festes øverst :)

Dato født: 07.09.2023
Uke: 38+0
Termin: 24.09.2023
Klokken: 22.19
Kjønn: jente
Vekt: 3410 gram
Lengde: 51 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Smertelindring: lystgass, rakk dessverre ikke epidural

Fødselshistorie:
Ligger på skjult og i dagboken min inne hos prøverne

Kjønn: Gutt
Fødsel: B2
Termin: 10.09
Dato født: 14.09
Uke+dag: 41+0
Fødested: SUS
Vekt: 3744
Lengde: 49
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Smertelindring: forsøkte det meste inkludert akupunktur, lystgass og badekar. Endte med epidural.

Annet du vil fortelle: Startet med rier allerede på mandag formiddag (40+4). Fikk bekreftet 4cm åpning, men den ble aldri større. Vannet ble tatt torsdag (41+0) kl12:30. Kl 15:10 og 7 minutter presstid var Lillebror endelig ute.
Og jeg som trodde fødselen med storesøster tok lang tid. Der gikk det 23t og 45 min fra vannet gikk (første tegn) til hun var ute. 76 timer med rier var noe litt annet

Navn på barnet: Sindre
Fødsel nummer (B1, B2…): B1
Termin: 29. September.
Dato født: 15. September
Uke+dag: 38+3
Fødested: St.olavs hospital, kvinne barn senteret i Trondheim.
Vekt: 3260g
Lengde: 49cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Planlagt ks
Annet du vil fortelle: Alt gikk som planlagt. Operasjonen gikk fint og står bare bra til med oss alle 3.

Kjønn: Jente
Fødsel nummer: B1
Termin: 13/9
Dato født: 19/9
Uke+dag: 41+2
Fødested: Kalnes
Vekt: 3084g
Lengde: 46 cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt.
Annet du vil fortelle: Vannet gikk en time før oppsatt kontroll for vurdering av igangsettelse. Noe antydning til misfarget så de valgte å sette meg igang med ballong. Fikk raskt hypertone rier og 1 min mellom riene.. De tok ut ballongen. Fikk epidural for å roe ned riene. Epiduralen funket kun på en side, men å gå fra 1 min til 3-4 min pause var luksus. Gikk deretter veldig fort. Fra 4 cm til ute tok det 2t 33 min. Veldig intens, sleit med å henge med i overgangen. Rett over 30 min med pressing til hun var ute. Ingen rifter, kun overfladiske og liten blødning. Hun er helt perfekt :Heartred Håper hun snart vil sove litt på natten.

Fødsel nummer: B3
Termin: 08.10
Dato født: 27.09
Uke+dag: 38+6
Fødested: Ullevål
Vekt: 3670 g
Lengde: 51 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt

Etter to dager med masse kynnere våknet jeg kl 05 med ekte rier. De var ganske intense fra starten av, og varte minst ett minutt. Men lange pauser mellom, så jeg tenkte at vi ikke skulle stressa. Kl 07 var det klar at vi må på føden Siden jeg fødte veldig raskt sist, fikk vi lov til å komme inn når vi ønsker det.
Etter en heftig hverdagsmorgen (toåring vil ikke kle på seg/vil ha en annen skje/vil spise grøt med gaffel, storesøster glemte genseren på skolen igjen, osv, osv) dro vi endelig til sykehuset. Ankom føden kl 09, og fant ut at det er 5-6 cm åpning. Fikk tildelt fødestue med en gang, med badekar! Det var noe jeg ønsket, men var forberedt på å ikke få - det er jo bare noen få fødestuer med badekar på Ullevål. Men vi var heldige denne gangen
Rakk å være i badekar gjennom riene, og babyen ble født i vann bare en halvannen time etter at vi kom inn. Denne gangen fødte jeg i knestående stilling, og det var den beste fødselen jeg har hatt! Så mye lettere å presse, og mye mer kontroll på selve prosessen.
Må si at jeg gruet meg litt til å føde på en vanlig avdeling etter to ABC fødsler, men det gikk over alt forventning!

Termin: 27.09
Dato født: 30.09
Uke+dag: 40+6
Fødested: Kongsvinger
Vekt: 3985 g
Lengde: 49 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt

Rask fødsel - litt under tre timer. Vannet gikk hjemme og riene startet med en gang etterpå. Hyppige rier, så med litt reiseveg til sykehuset, dro vi med en gang. Når vi kom inn på sykehuset var det 8 cm åpning. Rakk å stå litt i prekestol og fikk litt lystgass før pressingen begynte. Brukte omtrent en halvtime på pressingen, da hun lå litt skjevt og kom sakte fremover. Men til slutt kom hun, frisk og rask. Mistet en del blod rett etterpå, men fikk drypp så det stabiliserte seg heldigvis raskt. Trengte heldigvis ikke sy mye - fire pyntesting grad 1. Veldig glad og hadde ikke forventet det, siden det ved de forrige fødslene mine har vært klipping, revning, mye sying og smerter i ettertid. Nå kjenner jeg nesten ikke stingene i det hele tatt. Har dog en god del mer etterrier denne gangen:dead:

Termin: 23.09
Dato født: 27.09
Uke+dag: 41
Fødested: Elverum
Vekt: 4580 g
Lengde: 54 cm
Hodeomkrets: 37,5 cm
Forløsningsmetode: Keisersnitt grad 3, spinalbedøvelse

Ble bestemt keisersnitt på trivselskontroll dagen før, pga historikk med to tidligere fødsler og estimert stort barn. Hun ble estimert til 4,7 kg. B1 ble igangsatt på overtid og endte med stormrier og styrtfødsel som satt fast i stort hode, ble akutt keisersnitt. B2 ble født vaginalt, men var over fire kg og satt fast i en skulder, noe som kan være alvorlig (da må de i verste fall brekke babyen ut...). Skulderdystoci. Legenes samlede vurdering var at denne må tas med planlagt keisersnitt, noe jeg selvfølgelig, etter å ha blitt ganske lei meg først, var enig i. Jeg hadde vært livredd for å føde.

Var syk med astmaforverring i ukene før og har vært ganske sjaber både fysisk og psykisk. Gruet meg derfor en god del til igjen å bli operert, med den hosten. Hadde hostet på meg brist i en magemuskel allerede pga plassmangel til å faktisk hoste med baby i magen, og nå har jeg brista et ribbein. Keisersnittet gikk fint og rolig for seg, og ut kom det en sprek diger sumobaby som skrek det lungene kunne bære på vei ut...

Etterriene var helt grusomme samme kveld og nesten umulig å smertelindre, nå med enda et kutt på livmor. Jeg lå på postop og intensiv til kl ett på natten, da smertene endelig var under kontroll. Deretter to smertefulle døgn med hoste og generell immobilitet (mem jeg var ute av senga på intensiven! Viktig med mobilisering tidlig), for deretter å komme meg gradvis. Faren overnattet to døgn og var til enorm hjelp før han måtte hjem til de andre barna.

Nå ser vi fremover! Og formen kommer seg. Er allerede i gang med rolige turer med vogn, og har fjernet stiftene. Det blir ikke flere barn, for etter to keisersnitt blir det neste også det. Og jeg ønsker ikke å skjæres opp flere ganger nå. Kjenner på en helt annen "ferdighet" nå enn med de to andre. Denne er allerede hele familiens kjæledegge, og nå skal vi bare kose oss med henne :hello2

Fødsel nummer (B1, B2…): B2
Termin: 11.10.23
Dato født: 29.09.23
Uke+dag: 38+5
Fødested: KK, Bergen.
Vekt: 3200
Lengde: 51cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: Vaginal styrtfødsel.

Fødselshistorie:

Ankom Storken kl. 16.15 etter å ha gått med svake rier siden jeg våknet om morgenen. Riene var ikke veldig sterke, men varte lenge og kom regelmessig. Vi dro inn i samråd med jordmor hovedsakelig for å sjekke "hvor landet lå".
Jordmor målte 3cm åpning, tøyelig, men fortsatt en god vei å gå for å få hodet lenger ned.
Grunnet styrtfødsel med førstemann, ville ikke jordmor sende oss hjem.

Rundt 16.45 ble riene merkbart sterkere, og vannet gikk plutselig. Dette var noe misfarget, og jordmor fortalte at vi pga. dette måtte flyttes til fødeavdeling istedet. Målte da 4-5 cm åpning og aktiv fødsel.

Det var fullt på fødeavdelingen, så jordmor ville sette elektrode på hodet til baby mens vi ventet på ledig rom på føden. Dette viste seg å være vanskelig, da baby ikke var langt nok nede i føde kanalen, og flyttet på hodet hver gang hun prøvde å feste elektroden.
Ctg ble satt på som nødløsning og lege ble tilkalt for å feste elektroden.

Når lege kom begynte riene å ta deg veldig opp. Hun fikk festet elektroden etter litt om og men, og målte da plutselig 7-8 cm åpning. Det ble også bestemt å gjøre ultralyd, for både lege og jordmor var usikker på babyens leie. De trodde kanskje de kjente pannen til baby nede i fødselskanalen, og hvis det viste seg at babyen hadde ansiktet ned, ville jeg ikke få føde vaginalt.

Etter ultralyd, hvor lege mente baby på riktig med bakhodet ned, ville hun også kjenne etter. Først målte hun åpning og mente jeg hadde rundt 9 cm på dette tidspunktet. Lege kjente etter for å forsikre seg om at baby lå riktig til. Dette var veldig ubehagelig, da hun måtte inn med hender for å føle hvordan hodet lå.

Fikk grei beskjed av jordmor fra andre siden av sengen om å si fra om jeg fikk trykketrang.

Så fort legen var ferdig og fornøyd med at baby lå riktig til, fikk vi beskjed om at det var ledig rom på føden og vi kunne flytte ned. Lege og jordmor diskuterte først om jeg skulle flyttes i seng eller rullestol, hvor både jordmor og vakthavende jordmor ikke ville flytte meg noe sted grunnet den raske fremgangen i åpning.

Mens de prater, startet trykketrangen.
Jordmor er raskt borte hos meg og er konsekvent og ber meg puste godt og følge kroppen.
Pressriene kom raskt etter hverandre, og etter 3 press var hodet ute, hvor jeg akkurat rakk å få kjenne og se hodet selv, før neste rie. På 4. presset kom lille til verden kl. 18.29 :love017 2 t og 15 minutter etter vi kom til KK, 1t og 45 minutter aktiv fødsel.

Last edited:
Back
Topp