Kjønn: Gutt
Fødsel nummer (B1, B2…): B2
Termin: 11.10.23
Dato født: 29.09.23
Uke+dag: 38+5
Fødested: KK, Bergen.
Vekt: 3200
Lengde: 51cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: Vaginal styrtfødsel.
Fødselshistorie:
Ankom Storken kl. 16.15 etter å ha gått med svake rier siden jeg våknet om morgenen. Riene var ikke veldig sterke, men varte lenge og kom regelmessig. Vi dro inn i samråd med jordmor hovedsakelig for å sjekke "hvor landet lå".
Jordmor målte 3cm åpning, tøyelig, men fortsatt en god vei å gå for å få hodet lenger ned.
Grunnet styrtfødsel med førstemann, ville ikke jordmor sende oss hjem.
Rundt 16.45 ble riene merkbart sterkere, og vannet gikk plutselig. Dette var noe misfarget, og jordmor fortalte at vi pga. dette måtte flyttes til fødeavdeling istedet. Målte da 4-5 cm åpning og aktiv fødsel.
Det var fullt på fødeavdelingen, så jordmor ville sette elektrode på hodet til baby mens vi ventet på ledig rom på føden. Dette viste seg å være vanskelig, da baby ikke var langt nok nede i føde kanalen, og flyttet på hodet hver gang hun prøvde å feste elektroden.
Ctg ble satt på som nødløsning og lege ble tilkalt for å feste elektroden.
Når lege kom begynte riene å ta deg veldig opp. Hun fikk festet elektroden etter litt om og men, og målte da plutselig 7-8 cm åpning. Det ble også bestemt å gjøre ultralyd, for både lege og jordmor var usikker på babyens leie. De trodde kanskje de kjente pannen til baby nede i fødselskanalen, og hvis det viste seg at babyen hadde ansiktet ned, ville jeg ikke få føde vaginalt.
Etter ultralyd, hvor lege mente baby på riktig med bakhodet ned, ville hun også kjenne etter. Først målte hun åpning og mente jeg hadde rundt 9 cm på dette tidspunktet. Lege kjente etter for å forsikre seg om at baby lå riktig til. Dette var veldig ubehagelig, da hun måtte inn med hender for å føle hvordan hodet lå.
Fikk grei beskjed av jordmor fra andre siden av sengen om å si fra om jeg fikk trykketrang.
Så fort legen var ferdig og fornøyd med at baby lå riktig til, fikk vi beskjed om at det var ledig rom på føden og vi kunne flytte ned. Lege og jordmor diskuterte først om jeg skulle flyttes i seng eller rullestol, hvor både jordmor og vakthavende jordmor ikke ville flytte meg noe sted grunnet den raske fremgangen i åpning.
Mens de prater, startet trykketrangen.
Jordmor er raskt borte hos meg og er konsekvent og ber meg puste godt og følge kroppen.
Pressriene kom raskt etter hverandre, og etter 3 press var hodet ute, hvor jeg akkurat rakk å få kjenne og se hodet selv, før neste rie. På 4. presset kom lille til verden kl. 18.29
2 t og 15 minutter etter vi kom til KK, 1t og 45 minutter aktiv fødsel.