Fødetråd

MammaJuly2022

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Juliknøttene 2022
Vi nærmer oss fødsel og noen har allerede født :Heartblue:Heartpink
Her kan dere kopiere og skrive ned hva dere måtte ønske å fortelle

Min fødsel:

Navn på barnet:
•Kjønn:
•Termin:
•Dato født:
•Uke+dag:
•Klokken:
•Fødested:
•Vekt:
•Lengde:
•Hodeomkrets:
•Forløsningsmetode:
•Annet du vil fortelle:
• Bilde
 
Last edited:
Min fødsel:

Navn på barnet: Aslak og Torvald
•Kjønn: gutter
•Termin: 08.07, men tvillinger så den teller jo egentlig ikke :smiley-ashamed004
•Dato født: 07.06
•Uke+dag: 36+0
•Klokken: 2157 og 2240
•Fødested: bergen, haukeland sykehus
•Vekt: 2,3 og 2,5kg
•Lengde: 47 og 48cm
•Forløsningsmetode: vaginal fødsel, med epidural.
•Annet du vil fortelle: egentlig en fantastisk fødsel, slapp å bli satt i gang med ballong som var min store frykt. Gikk rett på at de kunne ta vannet når jeg skulle settes i gang. Klarte å presse ut begge 2 til tross for "trussler" om vakum eller tang på nr 2. Så veldig fornøyd med meg selv som førstegangsfødende :happy:
 
•Navn på barnet: Feliks
•Kjønn: Gutt
•Termin: 12. Juli
•Dato født: 6. Juni
•Uke+dag: 35+2
•Klokken: 05:23
•Fødested: Rikshospitalet
•Vekt: 2680g
•Lengde: 47cm
•Hodeomkrets: 32cm
•Forløsningsmetode: vaginal fødsel med epidural
•Annet du vil fortelle: Reiste på sykehuset klokka 15:00 på søndag, hadde hatt vonde rier både lørdag og søndag.
Ble sendt hjem da det ikke var åpning med beskjed om at det kun var kroppen som forberedte seg til fødsel.
Utover kvelden ble det mye verre og da jeg startet å spy dro vi til sykehuset igjen (ca.kl.23:00)
Vannet gikk 00:30 og Feliks tittet ut 05:23.
Jeg fikk ingen rifter, og ingen strekkmerker.
Som førstegangsfødende på 44 år må jeg si at jeg er faktisk veldig overrasket og takknemlig for at fødselen gikk såpass kjapt og udramatisk.
Og resultatet er bare helt amazing!
 

Vedlegg

  • B7A21A2B-0C8D-42F1-BC9B-BF5225045942.jpeg
    B7A21A2B-0C8D-42F1-BC9B-BF5225045942.jpeg
    337,8 KB · Visninger: 101
Min fødsel:

•Navn på barnet:
•Kjønn: gutt
•Termin: 7.juli 2022
•Dato født: 24.juni 2022
•Uke+dag: 38+4
•Klokken: 19:03
•Fødested:
•Vekt: 3398g
•Lengde: 50cm
•Hodeomkrets: 36
•Forløsningsmetode: Keisersnitt
•Annet du vil fortelle: Så ut til å bli styrtfødsel men endte i akutt keisersnitt. Det ble ikke fødselen jeg hadde sett for meg, men er evig glad for at alt gikk bra med verdens vakreste baby:Heartred
 
Min fødsel:

•Navn på barnet:
•Kjønn: jente
•Termin: 3. juli 2022
•Dato født: 21. juni 2022
•Uke+dag: 38+5
•Klokken: 19:48
•Fødested: Oslo
•Vekt: 3765
•Lengde: 50 cm
•Hodeomkrets: 35 cm
•Forløsningsmetode: Vaginal fødsel
•Annet du vil fortelle: Blei igangsatt 38+4 pga svangerskapsdiabetes. Prøvde først stripping hos jordmor 38+1, men det hadde liten effekt. Fekk så satt inn ballong då eg var 38+4. Veldig mykje vondare enn eg hadde trudd på forhånd! Gjekk så med denne i 24 timar. Då jordmor sjekka meg etter eit døgn var eg blitt såpass moden at ho kunne ta vatnet og eg slapp dermed å ta tablettar som hadde vore neste steg. I staden var det rett inn på fødestova og riefremmande drypp. Fekk fort veldig sterke rier, men fekk heldigvis epidural som var fantastisk! Åtte timar aktiv fødsel før vår etterlengta lillesøster var ute. Kun ei lita grad 1-rift. Fantastisk å endeleg vera i mål etter ein lang kamp med IVF +++ for å få nr. 2!! ❤️❤️❤️❤️
 
Navn på barnet: Brage
Kjønn: Gutt
Termin: 29.juni
Dato født: 29.juni
Uke+dag:40+3
Klokken: 16.33
Fødested: Førde
Vekt: 3928g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 37 cm
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du vil fortelle: Igangsatt. Ble satt på drypp og riene begynte å komme, økte litt og litt og klokken 14 tok de vannet, var da 2-3 cm. Etter 2,5 intense timer var gutten ute. Helt nydelig :Heartred
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Gjermund(?)
•Kjønn: Gutt
•Termin: 01.juli 2022
•Dato født: 01.juli 2022
•Uke+dag: 40+3
•Klokken: 01.58
•Fødested: Lillehammer
•Vekt: 3626g
•Lengde: 52 cm
•Hodeomkrets: 36 cm
•Forløsningsmetode: Vaginal
•Annet du vil fortelle:
Startet med blogslim og vonde kynnere onsdag. Utpå kvelden ble kynnerne oftere og vondere. Hadde vonde kynnere i fast takt gjennom natten, torsdag morgen vekte jeg mannen så vi dro på sykehuset. Ting var liksom i full sving, men så stoppet det opp. Pga lang reisevei ble vi værende. Kun få kynnere med ujevne mellomrom utover kvelden. Tok en varm dusj og la meg kl 23, da begynte ubehagelige rier annenhvert min, og litt etter 1 fikk vi komme på fødestua (stappfullt sykehus..), og kl 01.58 var han ute. Ingen smertelindring og ingen rifter.
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Gjermund(?)
•Kjønn: Gutt
•Termin: 01.juli 2022
•Dato født: 01.juli 2022
•Uke+dag: 40+3
•Klokken: 01.58
•Fødested: Lillehammer
•Vekt: 3626g
•Lengde: 52 cm
•Hodeomkrets: 36 cm
•Forløsningsmetode: Vaginal
•Annet du vil fortelle:
Startet med blogslim og vonde kynnere onsdag. Utpå kvelden ble kynnerne oftere og vondere. Hadde vonde kynnere i fast takt gjennom natten, torsdag morgen vekte jeg mannen så vi dro på sykehuset. Ting var liksom i full sving, men så stoppet det opp. Pga lang reisevei ble vi værende. Kun få kynnere med ujevne mellomrom utover kvelden. Tok en varm dusj og la meg kl 23, da begynte ubehagelige rier annenhvert min, og litt etter 1 fikk vi komme på fødestua (stappfullt sykehus..), og kl 01.58 var han ute. Ingen smertelindring og ingen rifter.
Gratulerer! Jeg hadde også termin på fredag og skal føde på lhmr, men enn så lenge drøyer det her. Greit å være forberedt på at det er travelt på sykehuset.
 
Min fødsel:

Navn på barnet:
•Kjønn: jente
•Termin: 16.07
•Dato født: 04.07
•Uke+dag: 38+5
•Klokken: 03.47
•Fødested: Ålesund
•Vekt: 3475
•Lengde: 49
•Hodeomkrets: 33
•Forløsningsmetode: Vaginalt, igansatt
•Annet du vil fortelle: Blei veldig intens, angret på ikke tok epidural, måtte haste pga navlesnor rundt hals. Men tross alt kom vi oss gjennom fødselen. ♡
• Bilde
 
•Navn på barnet: J
•Kjønn: Jentene
•Termin: 13.07.2022
•Dato født: 02.07.2022
•Uke+dag: 38+6
•Klokken: 00.23
•Fødested: Kalnes
•Vekt: 3325 gram
•Lengde: 48 cm
•Hodeomkrets: 34,5 cm
•Forløsningsmetode: vaginal
•Annet du vil fortelle: vannet gikk 04.55 fredags morgen og en time senere var vi på føden siden jeg har hatt raske fødsler tidligere. Men denne her nr 3 var en luring, gikk hele dagen uten at ting tok seg opp. Fikk noe å sove på også sånn at jeg skulle være klar. Sånn i 22 tiden etterlyste vi ctg for å sjekke hvordan lille hadde det, jeg ble sittende nærmere en time ogs vaktbytte. Etter de tok av ctg så begynte det å ta seg skikkelig opp da var klokka rundt 23 og ei jordmor fikk så vidt inn 2 fingre (ca 3cm) etter mye masing fra mannen min (all ære til han) så fikk vi føderom og jordmor ringte etter epidural, MEN anestilegene var opptatte siden det hadde vært en alvorlig ulykke, så jeg var ikke første Prior. Da gikk jeg skikkelig i kjelleren. For denne fødselen hadde vært planlagt på morgenrøden da vi hadde en dramatisk fødsel med nr 2. riene ble jo bære jævligere å jævigere, så jeg prøvde litt lystgass for å prøve å se om det kunne hjelpe. Bare på 30min så åpnet jeg meg fra 3cm til full åpning og hadde det helt grusomt men samtidig da en rask fødsel.
• Bilde
 
Min fødsel:

Navn på barnet:
•Kjønn: gutt
•Termin: 01.07
•Dato født: 07.07
•Uke+dag: 41+2
•Klokken: 04.44
•Fødested: Lillehammer
•Vekt: 3936
•Lengde: 51
•Hodeomkrets: 36
•Forløsningsmetode: vaginal
•Annet du vil fortelle: vannavgang tirsdag kveld. Inn til kontroll onsdag morgen. Skulle igangsettes torsdag morgen pga uteblitte rier og ble lagt inn onsdag kveld. Og bra var det for rier kom i gang sent onsdag og den lille røveren som har skapt mye leven i magen de siste ukene kom til torsdag morgen kl 04.44. En heftig og fin fødsel hos kjempeflink JM på Lillehammer. Smertelindring: lystgass. Kun mindre rift. Travelt på sykehuset, men følte oss allikevel veldig godt ivaretatt.
 
Min fødsel:

Navn på barnet:
•Kjønn: gutt
•Termin: 01.07
•Dato født: 07.07
•Uke+dag: 41+2
•Klokken: 04.44
•Fødested: Lillehammer
•Vekt: 3936
•Lengde: 51
•Hodeomkrets: 36
•Forløsningsmetode: vaginal
•Annet du vil fortelle: vannavgang tirsdag kveld. Inn til kontroll onsdag morgen. Skulle igangsettes torsdag morgen pga uteblitte rier og ble lagt inn onsdag kveld. Og bra var det for rier kom i gang sent onsdag og den lille røveren som har skapt mye leven i magen de siste ukene kom til torsdag morgen kl 04.44. En heftig og fin fødsel hos kjempeflink JM på Lillehammer. Smertelindring: lystgass. Kun mindre rift. Travelt på sykehuset, men følte oss allikevel veldig godt ivaretatt.
Gratulerer så mye med den lille, og godt å høre at du hadde en fin opplevelse på Lillehammer. Er veldig spent da jeg skal føde der selv :)
 
Navn på barnet: Sara
•Kjønn: jente
•Termin: 29.06.22
•Dato født: 04.07.22
•Uke+dag: 41+1
•Klokken: 21.04
•Fødested: Kalnes
•Vekt: 4060
•Lengde: 52
•Hodeomkrets: 37
•Forløsningsmetode: Vaginalt, satt igang
 
•Kjønn: Jente
•Termin: 2. juli
•Dato født: 13. juli
•Uke+dag: 42+0
•Klokken: 19.04
•Vekt: 3780g.
•Lengde: 51cm.
•Hodeomkrets: 36
•Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt
•Annet du vil fortelle: Igangsatt 10 dager over termin. Tomt for fostervann. Kraftig hjertelydsfall ved de første riene, som vedvarte. Ville sannsynligvis ikke tåle vaginal fødsel, og ble derfor besluttet tatt med keisersnitt allerede ved 3cm. åpning. Problematikken skyldes trolig mangel på fostervann slik at navlesnoren kom i klem under riene.
 
Last edited:
Navn på barnet:
•Kjønn:
•Termin: gutt
•Dato født: 14.07.22
•Uke+dag: 41+5
•Klokken: 19.33
•Fødested: sus
•Vekt: 3968g
•Lengde: 52cm.
•Hodeomkrets: 38cm.
•Forløsningsmetode: vaginal, vakum.
•Annet du vil fortelle:
ble igangsatt
med ballong mandag, den datt ut samme kveld, men jeg var ikke særlig moden, 1-2 cm. Fikk en vaginal modningspille mandag kveld. Fikk modningspiller hele tirsdag og onsdag , hadde litt murringer men ikke skikkelige rier. Onsdag kveld var jeg 3-4 cm så de kunne ta vannet. Men siden jeg var veldig sliten og mentalt helt på randen etter 3 dager på sykehuset ble vi enige om å vente til torsdag med å ta vannet, så jeg fikk sovet. Tok vannet på morgenen, skjedde lite. Begynte med drypp rett før kl 13. Fikk litt smårier. Etter 15 ble de vondere. Kl 5 hadde jeg 5 cm, men ikke særlig kraftige rier før det. Tok seg litt opp og ble kraftigere rier med mindre pause. Fikk epidural, og før den rakk å virke tok riene seg opp igjen og fikk jeg skikkelig pressetrang, hadde plutselig 9-10 cm åpning. Presset fra 18.30 til 19.33. Måtte ha vakuum på siste rie for å få ut hodet. Deretter ble han stående i åpning i 3 rier før han endelig kom. Ble kategorisert som styrtfødsel, fra aktiv fødsel til han var ute tok det rett over 2 timer.
Helt magisk følelse å endelig få lillegutt på brystet etter 5 års prøvetid og et langt svangerskap med mye bekymringer :Heartblue :Heartblue :Heartblue
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Ikke bestemt
•Kjønn: Jente
•Termin: 28.07
•Dato født: 15.07
•Uke+dag: 38+4
•Klokken: 1330
•Fødested: Ullevål
•Vekt: 3700
•Lengde: 50
•Hodeomkrets: 35
•Forløsningsmetode: Vaginal
•Annet du vil fortelle: Våknet i femtiden med uregelmessige sammentrekninger, litt skuffet over at fødsel ikke hadde startet denne natten heller. Det tok seg imidlertid opp utover morgenen med korte men vonde rier. Styrte mye med ulike rieapper, mens pappaen tok seg av storebror. Etterhvert økte riene på i styrke og selv om de var korte så kom de ofte. Fikk ringt barnevakt og føden. Veldig hyggelig der (var litt spent på hva de ville si etter å ha lest om jordmorkrise), men fikk beskjed om at vi kunne komme hvis vi ville. Kom inn med 7cm åpning, og jenta ble født ca to timer etter ankomst sykehuset. Fikk spinalbedøvelse som var helt nydelig, den tok bort de utholdelige smertene og fikk presset henne ut mens den fortsatt var virksom. Hadde riktignok ikke trykketrang men tok det på viljen. Veldig fornøyd med jordmor og opplevelsen. Og selvfølgelig resultatet <3
 
Min fødsel:

•Navn på barnet: Leo
•Kjønn: Gutt
•Termin: 12/07
•Dato født: 15/07
•Uke+dag: 40+6
•Klokken: 22:15
•Fødested:
•Vekt: 3454 gram
•Lengde: 50 cm
•Hodeomkrets: 35 cm
•Forløsningsmetode: vaginalt i badekar med lystgass.
•Annet du vil fortelle: Var i aktiv fødsel i 4 timer, hadde en kjempe rå opplevelse hele veien! og jeg er så stolt over at jeg klarte med uten smertelindring til 7 cm, så fikk jeg lystgass. Ingen epidural da jeg fødte på fødestue:Heartblue kjempe stolt av meg selv og partner som var verdens beste støttespiller! Tok også imot selv:happy: Fødselen kunne ikke vært bedre.
• Bilde
 
Min fødsel:

Navn på barnet: i tenkeboksen enda…
•Kjønn: Gutt
•Termin: 13.07.22
•Dato født: 19.07.22
•Uke+dag: 41+2
•Klokken: 13:57
•Fødested: Ahus
•Vekt: 3595 gr
•Lengde: 50 cm
•Hodeomkrets: 36 cm
•Forløsningsmetode: Igangsatt + keisersnitt
•Annet du vil fortelle: Hadde vært til samtale 7/7 pga tidligere komplisert igangsetting som endte i akutt ks. Lagt plan for igangsetting med ballong og forsøk på å ta vannet om modne forhold. Dersom ballongen ikke hadde gjort jobben sin skulle vi ta vannet. Fikk ballong på trivselskontroll mandag morgen pga lite fostervann og ble lagt inn grunnet tidligere ks. Ballongen ga ganske mye rier med en gang, men dabbet av etter noen timer. Ble flyttet til fødestue dagen etter for å fjerne ballong og evt ta vannet. Null, niks modning og det ble da bestemt ks. Fantastisk opplevelse og jeg fikk ha gutten min hos meg helt fra han kom ut av magen. Fødselen ble akkurat slik jeg håpet og ønsket meg når ikke plan A om vaginal fødsel ble noe av.
 
Min fødsel:

Navn på barnet:
•Kjønn: Jente
•Termin: 31.07
•Dato født: 21.07
•Uke+dag: 39+0
•Klokken: 07.29
•Fødested: Lillehammer
•Vekt: 2850 gram
•Lengde: 49 cm
•Hodeomkrets:
•Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt
•Annet du vil fortelle: skulle egentlig ha planlagt ks 20.juli pga sete/skråleie. Ble utsatt siden mor fikk påvist korona, som var som en veldig lett forkjølelse. Men den 20. juli på ettermiddagen kjente jeg meg veldig sliten og utafor. Følte alt rundt meg måtte være på stell. Hadde sterke og vonde kynnere på ettermiddagen og luftsmerter/verk i korsryggen. Ut på natten ble luftsmertene til kraftige tak jeg ynket meg gjennom og kl 4 mente mannen jeg burde ringe føden for råd. Jeg var tross alt høygravid. Jordmor ba oss komme og mente det kunne være modningstegn. Det kunne også gå mange dager. På vei i bilen fant jeg frem rieteller og skjønte at dette i ryggen som kjentes som luftsmerter faktisk var rier. Hadde rier på 1 min og ca 5-7 min mellom dem. Kom på føden i 6-tiden og hadde da 3-4 cm åpning og de var redd vannet skulle gå. 07.29 var hun ute med hasteks som var en fantastisk opplevelse der de hele tiden var trygge og opplysende og ingenting i den prosessen var ubehagelig. Fikk henne på brystet og ammet rett etterpå. Fikk ha mann med og mann og barn kom på postop. også. Så takknemlig og for det nurket er smertene etter ks i ettertid overlevbare. Det er luftsmertene som er verst. Men vi har fått verdens vakreste og etterlengtede gave :Heartred
 
Back
Topp