Fødetråd

_Konstanse_

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei alle sammen, tenkte på at det begynner å nærme seg termin for de som er først ut! :nailbiting: Det vil si, er i hvert fall noen her som sikkert har krysset 30+0? Kanskje en forumansvarlig kan feste innlegget øverst? Gleder meg sånn til det begynner å bli aktivitet i denne tråden her!! :happy::Heartred

Kopier punktene og fyll ut det du ønsker å dele :Heartred

Min fødsel:

Navn på barnet:

Kjønn:

Barn nr:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Hei ❤️ Kanskje første med termin i februar, men hun ville ut å se verden 11dager før termin ❤️
Navn på barnet: Nora ❤️
Kjønn: jente
Barn nr: 1
Termin: 2. februar
Dato født: 22.01.2022
Uke+dag: 38+6
Klokkeslett: 14:38
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3560g
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: epidural
 
Min fødsel:

Navn på barnet: Mikal Ingve

Kjønn: gutt

Barn nr: 6

Termin: 06.02.22

Dato født:19.01.22

Uke+dag: 37+6

Klokkeslett:08.14

Fødested: SUS

Vekt: 3630

Lengde:49

Hodeomkrets:34

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
Skulle bli satt igang fredag 28.02.22. Slik som det har blitt med de andre 5. Men slik ble det ikke:p Jeg er nesten sikker på at det som startet fødselen var at jeg var dårlig, tenkte at jeg nok har blitt smittet av 5 mann da han hadde omgangssyken noen dager før. Hele dagen var jeg uvel, kastet opp noen timer senere på ettermiddagen, følte meg endel bedre etter det. Men ikke så lenge etter begynte det å murre, og fikk kynnere trodde jeg. Det viste seg å være begynnelsen på fødseleno_O Fra rundt kl. 20.00 - 06.00 hadde jeg smårier, og ble verre og verre. Kl. 06.00 måtte jeg vekke mannen og si at nå er jeg sikker på at det er rier jeg har hatt hehe:p Ringte til hun som skulle passe på de tre minste, vekke de opp, kle på, ikke så lett når riene var på sitt verste:wideyed: Fikk de i bilen, var klar til å kjøre, men måtte vente på farfar som skulle være med de eldste:shifty: Aaaarrrgg ville bare kjøre NÅ! Sa de var store nok til å vente litt til han kom, men neida han måtte vente til han kom! Var redd jeg skulle føde i bilen:nailbiting: Endelig kom han, kjørte de minste til de som skulle passe på de. Kjørte til sykehuset. Mannen slapp meg av, da han måtte finne parkeringsplass. Ble noen stopp, for å puste meg gjennom riene. Kom endelig til hovedinngangen. Fikk en sterkere rie igjen, vinket til en dame som stod i resepsjonen. Fikk en vakt til å kjøre meg i rullestol til fødeavdelingen. Fikk en rie i heisen, lurer på hva han som var i heisen tenkte:hilarious: Endelig fremme på fødeavdelingen. Fikk et rom, mer rier , sjekket meg 9 cm åpning. Etter hvert måtte jeg presse, og Lille Mikal ble født kl. 08.14:Heartblue Ble en styrtfødsel igjen. Var i aktiv fødsel i 34 min, presset i 4 min, sist fødsel var jeg også i aktiv fødsel i ca. 30 min, og så presset jeg i 1 min:wideyed: Huske ikke med de andre… Så med sistemann fikk jeg oppleve at en fødsel starte av seg selv:woot: Så en fin opplevelse, selv om det ble litt kaos, da jeg alltid har hatt en dato og forholde meg til:p Men det gikk bra:)

Bilde:B3420FA6-9914-43C9-8482-D32989597A22.jpeg56C6093B-B0A6-4852-A610-3B5D7749E109.jpeg
 
Last edited:
Min fødsel

Kjønn: Gutt

Barn nr: 3

Termin: 20.02.2022

Dato født: 30.01.2022

Uke+dag: 37+3

Klokkeslett: 10.31

Fødested: Ahus

Vekt: 3160 gram

Lengde: 50 cm

Forløsningsmetode: Vaginal (igangsatt)

Smertelindring: Lystgass og epidural

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle: Forløpet startet med kjemisk igangsettelse fredag kl 13.00 da gynekologen ikke klarte å få på plass ballongkateter. Jeg fikk tabletter annenhver time frem til kl 23.00 på kvelden. Ingenting skjedde. Kanskje noen menssmerter om jeg virkelig la godvilja til. Natta gikk på samme måte, og når jeg våknet på lørdagen hadde jeg ingen tro på at dette kom til å føre noe steds hen. Jeg ble informert om at jeg kunne ta inntil 16 tabletter før nye tiltak ville bli vurdert, så lørdagen var det planlagt at jeg skulle komme meg opp i 14 tabletter, dersom det var behov for det.

Lørdagen gikk på samme måte som fredagen. Ingenting. Sto fast på 1 cm åpning, tilsynelatende null effekt av tablettene. Mannen var sammen med meg hele helgen, de to andre ungene våre var hos besteforeldre. Fikk god kontakt med en av jordmødrene der som hadde kveldsskift både fredag og lørdag. Fin og gøy tone, og i min frustrasjon spurte jeg henne om det var noe som helst jeg kunne gjøre for å fremskynde fødsel. Hadde allerede gått de 6 etasjene med trapper utallige ganger. Da blunka hun til meg, og sa at vi kunne ha sex, det er det eneste som eventuelt kunne funke. Jeg spøkte det bort der og da, men så tenkte jeg, for pokker, jeg gjør hva som helst akkurat nå! :hilarious: Jeg har aldri følt meg mindre sexy i hele mitt liv når vi låste oss inn på toalettet på (enmanns)rommet vårt. Vi snakker "slipp Willy fri-assosiasjoner." :hilarious::hilarious::hilarious: MEN, jaggu, bare noen få timer etterpå begynte jeg å få tak som minnet meg veldig om de riene jeg fikk helt i oppstarten av de to andre spontane fødslene mine, men overhodet ikke vonde ennå. Jeg sa til mannen at dette måtte jo bare være sexen som hadde satt i gang??

Jeg begynte å få litt troa på at noe kunne skje. Kl 06.30 ble jeg sjekka neste gang (hadde vært hundre ganger på do + i badekar før det, for var dritredd for at den nye jordmora skulle oppdage noen "rester" fra vår lille affære når hun sjekka åpningen. :wtf: :bag:)
2 cm åpning. Noe skjer i hvert fall! Kl 08.30 sjekka de igjen, 3 cm! :woot: Jeg følte jeg fikk det "gratis" for hadde fremdeles ikke noe særlig vondt.

Der og da tok jeg min livs beste beslutning: Jeg ba om at epiduralen ble satt FØR fødselen gikk videre. Et kvarter senere var anestesilegen der, og satte opplegget, men uten å aktivere epiduralen. Deretter gikk vi mot fødestua, og nå begynte riene å bygge seg mer opp, og jeg måtte stoppe å gå når de kom. Så smalt det. Der og da fra kl 08.30 til kl 10.30 tok det altså 2 timer fra 3 cm til lillegutt var ute. Min opplevelse var at epiduralen hadde absolutt NULL effekt. Jeg ba jordmora sjekke ledningene flere ganger.

I praksis gikk jeg igjennom en styrtfødsel da jeg egentlig ikke hadde kommet til fasen "aktiv fødsel" en gang når det kun var 2 timer igjen. Det var intenst og veldig smertefullt, null pauser, men det var også en slags sjokkarta fryd når jordmor ved neste sjekk kunne si at jeg hadde gått rett til 9 cm åpning! :eek: Jeg hadde smertelindring i alle kanter, epidural i ryggen, lystgass foran, ingenting hjalp. Jeg blir helt skrekkslagen ved tanken på at jeg skulle gått igjennom dette uten NOEN av disse tingene, for noe må det jo ha dempa. Jeg kom meg opp i stående stilling for å se om det kunne få vannet til å gå, og splæsj, det gjordet det! På kommando fra jordmor gjorde jeg en stor kraftanstrengelse og kom meg tilbake i fødesenga, og to trykk etterpå var han ute!! :eek: Aldri opplevd noe lignende!! De to andre fødslene mine hadde 10 timer med aktiv fase fra 4 cm. Det var sjokkarta, men alt i alt en veldig god fødeopplevelse fordi det gikk så fort. Hadde faktisk valgt denne typen fødsel igjen om jeg kunne. Kom unna med å sy bare ett lite sting også, så har egentlig vært i veldig god form etter fødselen. :Heartred Kjempefint barselopphold som ender nå om et par timer. :) Så klar for å komme hjem, trilleturer i friskluft, og få være med de andre barna våre nå etter 4 dager borte. De gleder seg helt utrolig til å møte lillebror! Mannen min har vært helt fantastisk gjennom hele dette, og han tok den intense fødselen som en helt. Kjente så god støtte i han hele veien. Vi er total forelska i den lille nydelige gutten vår. :Heartred
 
Last edited:
Min fødsel:

Navn på barnet: Ada

Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 03.02.22

Dato født: 28.01.22

Uke+dag: 39 +4

Klokkeslett: 18.26

Fødested: Kalnes sykehus

Vekt: 3540

Lengde: 51

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
 
Min fødsel❤️

Navn på barnet: Melius

Kjønn: gutt

Barn nr: 5

Termin: 1/2

Dato født: 4/2

Uke+dag: 40+6

Klokkeslett: 14.22

Fødested: ahus

Vekt: 4220g

Lengde: 54cm

Hodeomkrets: 37cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: Igangsatt fødsel. Vannet ble tatt 12.35, rier startet spontant ca 13.30. Hadde da 3cm åpning. 14.15 var det full åpning og 3 pressrier etter kom lillegutt til verden :)

8357B22E-D5EB-4F83-B440-FF302EEE1436.jpeg
 
Min fødsel:

Navn på barnet: ikke bestemt ennå

Kjønn: jente

Barn nr: 3

Termin: 5.2.2022

Dato født: 6.2.2022

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 04.29

Fødested: SUS

Vekt: 3692 g

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: vaginal igangsatt

Smertelindring: lystgass

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
15 timer med venting og kynnere/små uregelmessige rier som ikke ga noen fremgang.
Hadde 3 cm da jeg kom inn på sykehuset så de klarte ikke å få på plass ballong til tross for 2 forsøk, og hadde fortsatt 3 cm da jeg hadde fått 1 stikkpille og 4 piller som skulle svelges ned med vann.
Ble sendt i seng kl 01.00 med Paracet og sovepille.
Våknet 2 timer seinere av sterke, vonde rier.
Ble sjekket igjen og det hadde gått til 9 cm åpning.
Så jeg slapp unna med 1,5 t aktiv fødsel og 2 min pressing.

Samboer beskriver fødselen som kort og brutal.


Bilde:
[/QUOTE]
 
Last edited:
Min fødsel:

Navn på barnet: Ikke bestemt enda

Kjønn: Gutt

Barn nr: 3

Termin: 12.02

Dato født: 11.02

Uke+dag: 40 + 2

Klokkeslett: 23.18

Fødested: Ahus

Vekt: 4320 g

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
3 timers fødsel som endte i en sammenhengende rie de siste 40 minuttene, og vipps var han her :Heartblue Heftig, men effektiv opplevelse!
 
Min fødsel:

Navn på barnet: vet ikke ennå

Kjønn: gutt

Barn nr: 2

Termin: 15.02

Dato født:16.02

Uke+dag:40+ 4

Klokkeslett: 11.44

Fødested: Volda sjukehus

Vekt: 4015 gr

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle: ble satt igang på termin siden lillegull truet med å legge seg i tverrleie. Begynte å få svake rier natten etter som fortsatte helt til jeg plutselig fikk pressrier ti minutter før han kom til verden. Drømmefødsel! :)
 
Min fødsel❤️

Navn på barnet:


Kjønn: Jente

Barn nr: 3

Termin: 23/2-22

Dato født: 16/2-22

Uke+dag: 39+3

Klokkeslett: 02.57

Fødested:

Vekt: 4020g

Lengde: 52cm

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Modningsakkupunktur på formiddagen. Starta med regelmessige tak rundt 16.00. Reiste inn på sykehuset ca 21.00. Da 4 cm. Epidural satt på ca 7 cm, trykke trang ikke så lenge etter dette, ute kl 02.57. En rask og fin fødsel! Detaljer og bilde på skjult forum.
 
Min fødsel:

Navn på barnet:

Kjønn: gutt

Barn nr: 1

Termin: 23.02

Dato født: 16:02

Uke+dag: 39+3

Klokkeslett: 10:02

Fødested: UNN Tromsø

Vekt: 4106

Lengde: 54

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: Planlagt keisersnitt

Smertelindring: Spinal

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
 
Min fødsel❤️

Navn på barnet: Anne

Kjønn: jente

Barn nr: 3

Termin: 10.02.22

Dato født: 12.02.22

Uke+dag: 40+5

Klokkeslett:23.55

Fødested: sørlandet sykehus Arendal

Vekt: 3320

Lengde: 50

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle:
 


Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 02.02.22

Dato født: 17.02.22

Klokkeslett: 00:02

Fødested: Tønsberg

Vekt: 3730

Lengde: 51

Hodeomkrets: 37 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Lystgass

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle: Etter tre netter på tremannsrom på sykehuset med igangsetting kom endelig jenta vår. Det var ikke helt slik jeg hadde sett for meg at fødsel skulle bli, med elektrode på hodet hennes, meg på riefremmende drypp lenket til området i og rundt senga. Jeg startet fødselen med å gråte ut alle følelser til jordmor, da det hadde vært noen lange dager med kontrabeskjeder og bekymringer for om fødselen ville komme igang. 14 hormontabletter vaginalt satt av 8 ulike jordmødre. Lite fremgang, og redd for at keisersnitt ville bli løsningen uten at jeg fikk prøvd vaginalt. De bestemte seg 14 dager over termin for å ta vannet mitt. Klokken var 14.30, ingenting skjedde, så begynte jeg på drypp 16.30. Det skjedde lite før de skrudde opp styrken, og først klokken 20.00 fikk jeg effekt av dryppet. Herfra gikk det ganske så fort.. På 30minutter gikk jeg fra 4 til 9cm åpning. Jeg var så sliten før fødsel var igang av å være på sykehuset, og når det tok så lang tid før fødselen kom ordentlig igang, ville jeg ha epidural. Det rakk jeg da ikke, pga åpningen tok et stort hopp. Selve pressfasen tok 10minutter, og jenta vår ble lagt rett på brystet. Jeg slapp unna med rifter grad 2, ingenting i musklene. Jeg er så glad alt gikk bra til slutt. Jeg sitter igjen med følelsen av at kvinnekroppen er helt rå! Tenk at man med et så slitent utgangspunkt kan komme seg gjennom fødsel. Jeg hadde kun tre pauser i løpet av fødselen som de lagde til meg, ved å skru av dryppet, siden riene kom så hyppig. Jeg føler meg så rå og er stolt av egen presentasjon. Når jenta vår var ute, var alle smerter borte, og jeg er ikke redd for å føde igjen. :smug:
 


Navn på barnet: lillebror eller punktum foreløpig

Kjønn: Gutt

Barn nr: 4

Termin: 23.02

Dato født: 25.02

Uke+dag: 40+5

Klokkeslett: 15.12

Fødested: Sørlandet sykehus Arendal

Vekt: 3520g

Lengde: 52,5 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: lystgass

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
pga alder var jeg på kontroll/vurdering for igangsettelse i går. Ble strippet, og skulle legges inn for igangsetting i dag. Kom ned og vannet ble tatt ca 13.15, og det ble satt klyster. hadde da 4 cm åpning. Det hadde veldig effekt, og riene kom hyppig, og ble sterkere og mer intense for hver gang. Ble målt til 8 cm rett før jormorbytte på rommet (det var vaktskifte da, men jeg hadde trykketrang og jordmoren var derfor «bundet» til rommet mitt). Første jordmor gikk, neste jordmor ville sjekke åpningen igjen ettersom jeg trykket, men rakk det ikke fordi han var på vei ut. 15.12 var han ute.

Bilde:
 

Vedlegg

  • 0FC7A5B8-C32C-4929-838D-B3760ECFADE8.jpeg
    0FC7A5B8-C32C-4929-838D-B3760ECFADE8.jpeg
    1,1 MB · Visninger: 92
Navn på barnet: Zelda Irene

Kjønn: Jente

Barn nr: 5

Termin: 01.03

Dato født: 28.02

Uke+dag: 40+1

Klokkeslett: 04:26

Fødested: Midt-Troms fødestue

Vekt: 3360gr

Lengde: 49,5cm

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: lystgass

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
 
Navn på barnet: Ikke helt bestemt :p

Kjønn: Gutt

Barn nr: 1

Termin: 5/2-22

Dato født: 13/2-22

Uke+dag: 41+4

Klokkeslett: 03.43

Fødested: Gjøvik sykehus

Vekt: 3558g

Lengde: 49cm

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: ks

Smertelindring: lystgass og epidural

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:

Bilde
 
Hei ❤️ Kanskje første med termin i februar, men hun ville ut å se verden 11dager før termin ❤️
Navn på barnet: Nora ❤️
Kjønn: jente
Barn nr: 1
Termin: 2. februar
Dato født: 22.01.2022
Uke+dag: 38+6
Klokkeslett: 14:38
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3560g
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: epidural


min datter heter også Nora❤️ (3 barnet ) født 23.januar kl 04.45. Ble igangsatt den 22.01. På KK i Bergen. Terminen var den 6 februar.
 
Navn på barnet: Nora ❤️

Kjønn: jente

Barn nr: 3

Termin: 06.02.22

Dato født: 23.01.22

Uke+dag: 38 +3

Klokkeslett: 04.45

Fødested: KK Bergen

Vekt: 2635g

Lengde: 45 cm lang

Hodeomkrets: 31 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen , kald klut og varmepose i rygg

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
Var på kontroll den 21.01.22 ( pappa sin bursdag) ble enig om igangsetting den 22.01.22 pga lavt magemål og litt mindre utvikling i vekt enn ønsket de siste gangene. De trodde hun ville være rundt 2300g men heldigvis en del større. ❤️
fikk satt inn ballong kl 13.00 og kl 22/23 begynte det smått med smerter/murringer. Kl 01.00 gikk ballongen ut. 1 time senere hadde jeg 3 cm åpning og fikk dra til føderom. 2 timer og 45 min senere var lille født sykt intenst og pulsen til lille var nede i 0 mot slutten av tiden og så opp igjen , men gikk heldigvis bra alt i alt .

Bilde:
 

Vedlegg

  • DD49FD2A-817F-4852-BDD6-B6A219E713CC.jpeg
    DD49FD2A-817F-4852-BDD6-B6A219E713CC.jpeg
    204,9 KB · Visninger: 70
  • 9FA2A692-7D85-479E-B4D1-ADDB5CE1A2C2.jpeg
    9FA2A692-7D85-479E-B4D1-ADDB5CE1A2C2.jpeg
    3,4 MB · Visninger: 70
  • 1C0D9D83-F9E2-4543-B56D-624AF24CD183.jpeg
    1C0D9D83-F9E2-4543-B56D-624AF24CD183.jpeg
    923,9 KB · Visninger: 69
Back
Topp