Fødetråd

Min fødsel
Navn på barnet: Milas Matheo
Kjønn: Gutt
Termin: 6 juni
Dato født: 22 mai
Uke+dag: 38+2
Klokkeslett: 11.54
Fødested: Lillehammer
Vekt: 3846 g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Smertelindring: Litt lystgass
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp: Igangsatt over et par dager. Aktiv fødsel i 1t og 55 min. Gikk fra 5-10 cm på 30 min. Heftig men fantastisk også!
Evt. bilde: Ligger på skjult.
 
Min fødsel
Navn på barnet: William
Kjønn: gutt
Termin: 1.juni
Dato født: 29.mai
Uke+dag: 40+0
Klokkeslett: 06.56
Fødested: Kalnes
Vekt: 3410
Lengde: 49
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: Vaginalt
Smertelindring: Lystgass
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp: Hadde ubehag/murring i korsryggen/ menstruasjonssmerter hele fredagen (uten at jeg egentlig skjønte at noe var på gang). Begynte å kjenne økende smerter ved midnatt, spesielt i hoftene. Var hjemme og fokuserte så godt som mulig på avspenning og pust noen timer mens det tok seg kraftig opp. Kom til sykehuset 04.30, da hadde jeg allerede 6 cm åpning. En veldig intens, men positiv første fødsel. Alle smertene er selvfølgelig verdt det og både mor og far gråt når babyen vår ble lagt på brystet :happy:
Evt. bilde:
 
Last edited:
Navn på barnet: Eleah Odette

Kjønn: jente

Termin: 26.mai

Dato født: 3.juni

Uke+dag: 41+4

Klokkeslett: 23:42

Fødested: Ahus, Oslo

Vekt: 3710 gram

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 36.5 cm

Forløsningsmetode: vaginal (vakuum og tang)

Smertelindring: epidural og lystgass

Annet du ønsker å fortelle: jeg hadde tatt 2.dose pfeizer vaksine ettermiddagen før (hadde ringt sykehuset og hørt om jeg virkelig skulle ta den så tett opp til fødsel, men de ba meg gjøre det). Tre timer etter vaksinen gikk slimproppen og 2.5 time etter det gikk vannet. Ingen rier den natten, bare mensenmurringer så jeg dukket opp på sykehuset til avtalt overtidskontroll nr 2 neste morgen. Under CTG måling hadde snuppa et dypt pulsfall så det ble bestemt å gjøre en ny lengre CTG. I mellomtiden hadde jeg fått influensa-vondt i hele kroppen og feber. Fordi snuppa i magen viste tegn på stress og fordi jeg var overtidig og vannet hadde gått ble det bestemt igangsetting med hormonpiller. Etter 2 piller begynte jeg å få kraftige rier og spydde mange ganger. Noen timer etter det hadde jeg 3 cm åpning og kvalifiserte heldigvis endelig for epidural. Men fordi jeg fikk et kraftig blodtrykksfall måtte de stoppe epiduralen igjen.
Nå fikk jeg hvertfall være på fødestue. Fortsatt med influensa-vondt og 39 i feber. Noen timer etter hadde jeg 5 cm åpning og deretter kom stormriene føltes det som, og jeg gikk fra 5 til 10 cm åpning på 2 timer. Men da begynte snuppa i magen og jeg begge å slite, hun hadde kraftige pulsfall ved hver rie (vi hadde kontinuerlig lege inne på rommet), så det ble bestemt å gi meg riehemmende medisin. Dessverre stoppet den opp nesten alt og det begynte etterhvert å haste å få snuppa ut fordi hun hadde så mange pulsfall, så da gav de meg rieøkende drypp. Det tok lang tid før det hadde litt effekt så etterhvert ble jeg bedt om å trykke uten pressrier og mens hun stod høyt oppe. Det gikk greit og hun kom nedover, men ikke raskt nok, så da tok de i bruk vakuum. Men etter 7 vakuumdrag var hun enda ikke ute, så da ble rommet plutselig fullt av folk som hadde veldig dårlig tid og de løp avgårde med meg til operasjonsstuen for å ta et katastrofesnitt under narkose - var deilig å kjenne hodet sprenge i åpningen over hver dørstokk må jeg si ;) Da vi ankom operasjonsstuen så de at hodet stod helt klart og visste det ville bli et vanskeligere snitt, så de bestemte seg for å gi det 1 sjanse til, denne gang med tang. Jeg presset alt det lille jeg hadde og heldigvis kom hun ut! De klippet av navlestrengen kjemperaskt og løp avgårde med det som for meg så ut som en livløs baby, men de forsikret meg om at hun hadde laget lyd selv om ikke jeg hadde hørt det. Hun kom seg raskt og fikk fin apgar score, heldigvis :Heartred
For meg endte det med en dyp vaginal rift, ett klipp og flere mindre rifter, men jeg slapp ihvertfall narkose! Og fikk verdens peneste, søteste premie :Heartred

Bilde:
 
Navn på barnet: Bittelillebror

Kjønn: gutt

Termin: 26.06

Dato født: 19.06

Uke+dag: 39+3

Klokkeslett: 04:04

Fødested: St Olavs

Vekt: 3070 g

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 33 cm

Forløsningsmetode: spontan vaginal fødsel

Smertelindring: varmepakning i noen rier, et håpløst forsøk på å stå i dusjen, og masse korsryggmassasje fra samboer

Annet du ønsker å fortelle: Etter nesten to døgn med maserier av varierende styrke og varighet, ble det endelig litt mer regelmessige rier mot kvelden den 18. Juni. Gikk så fra 10 min intervaller og mulig å prate seg gjennom riene, og til 3 min intervaller og mye sterkere tak mellom kl 20 og 01. Gikk etterhvert i dusjen for smertelindring, og hadde det ganske fint der, fram til samboer mente vi muligens burde begynne å sette kursen mot sykehuset. Fikk tre rier på de 10 meterne fra bilen og til inngangen på føden, så nå kom de rimelig tett. Ved undersøkelsen fant jordmor 4 cm åpning, og tøyde også litt ekstra. Fikk varmepakning som hjalp litt, og jordmor sjekka fosterlyd, og da at han hadde det fint, så jeg kunne selv velge stilling. Så avtalte vi at hun skulle komme tilbake og sjekke etter en stund, mens vi fikk ordne som vi ville på fødestua. Bestemte meg etterhvert for å prøve dusj igjen, siden det funka bra hjemme, og brukte 5-6 rier på å kravle meg inn på badet mens jeg brølte ordre til samboer om å massere korsryggen for hver ri, for det hjalp så godt på. Da jeg endelig kom i dusjen hadde jeg følelsen av at dette ville bli en laaang fødsel, og at jeg muligens trengte epidural, da jeg regnet med jeg hadde nådd ca 5 cm, og jeg allerede nærmest brølte meg gjennom riene :p men noen rier senere endret riene seg plutselig, og trykketrangen meldte seg. Samboer spurte om han skulle dra i snora, mens jeg ikke kunne brydd meg mindre om hvem som var eller ikke var til stede akkurat da :hilarious: jordmor kom sjokkende inn etterhvert, ble stressa av mine brøl, og sa "nå må du ikke trykke! Vi skal opp i senga igjen!" Det var jeg overhodet ikke enig i, men hun fikk etterhvert overtalt meg til å bli med :p stilte meg i knestående i senga, fulgte kroppen, og etter 2-3 trykk sa jordmor at jeg kunne kjenne hodet, og styre trykkinga så jeg kunne ta i mot han sjøl (hadde skrevet i fødebrev at jeg ønsket å ta i mot sjøl om mulig). Fikk dratt han opp til meg, og vikla navlesnora vekk fra halsen hans. Han var sprek og fin, og jeg bare lo og lo for jeg var så satt ut over at det gikk så fort. Han kom under to timer etter vi ankom føden, og jeg er fortsatt så euforisk at jeg ikke klarer å sove :hilarious: drømmefødsel, og noe helt annet enn forrige fødsel :Heartblue
 
Min fødsel
Navn på barnet: Rebecca Elise
Kjønn: jente
Termin:13.06
Dato født: 20.06
Uke+dag: 41+3
Klokkeslett: 17.48
Fødested: Haugesund
Vekt: 4015 gr
Lengde: 53 cm
Hodeomkrets: 37,5 cm
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Smertelindring: lystgass
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp: etter å ha blitt strippet og tøyd 3 ganger siden dagene før termin hadde jeg slitt med maserier, menssmerter og generelt i dårlig form. Var satt opp igangsettelse 22.06 og skulle inn 20.06 for min andre trivselskontroll på overtid. Hadde blødd litt kvelden før med slim og slimproppen gikk for 3. gang natten før trivselskontrollen og hadde et vondt press i underlivet hver gang jeg sto oppreist den dagen. Da jeg ankom sykehuset for kontroll skulle fødselslegen sjekke hvordan det gikk med åpning i livmorhalsen og hvor lett tilgjengelig det var å komme inn til babyen, da gikk vannet uten hennes vilje på undersøkelsesbenken og hadde 3,5 cm åpning. Skiftet klær før jeg gikk inn på fødestuen med min mor. Fikk klyster etter eget ønske. Fikk ny jordmor etter 3 timer og var ikke helt fornøyd med det, men lite man kan gjøre med det. Liten forandring åpningsmessig så hun bestemte seg for å sette på riestimulerende drypp. 1 time etter skrudde hun den opp slik at jeg også ønsket lystgass. Begynte å gjøre fryktelig vondt 16.45 og fikk trykketrang 17.00, sjekket da åpning som bare var 5-6 cm. Ble da til kl 17.05 at jordmor tøyde hele tiden sammen med riene til full åpning kl 17.30 (forfærlig vondt!) presset ut en stjernekikker på 18 min uten noen form for sting i etterkant.
Evt. bilde:
 
Navn på barnet: Matheo
Kjønn: Gutt
Termin: 19/6-21
Dato født: 15/6-21
Uke+dag: 29+6
Klokkeslett: 16.22
Fødested: Telemark Sykehus
Vekt: 3960g
Lengde: 51cm
Hodeomkrets: 35cm
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Smertelindring: epidural på 8cm, rett etterpå var jeg 10cm. 20 pressing før han var ute
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp: en veldig intensiv, men fin fødsel
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 17.6
Dato født: 12.6
Uke+dag: 39+6
Klokkeslett: 23.12
Fødested: Ringerike Sykehus
Vekt: 3040
Lengde: 46
Hodeomkrets: 32.5
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: vann
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp
Måtte settes i gang 11.6, kroppen nektet for at det skulle skje. Men lørdag kveld forstod den at den skulle bli med på nota og 50min etter 4cm åomkng blev målt kom hun.
Med far, jm og barnepleier omtrendt ute av rommet
Så da hun først gikk med på og komme så gikk det med henne som brødrene
 
Min fødsel
Navn på barnet: ikke funnet enda
Kjønn: jente
Termin: 4 juni
Dato født: 8 juni
Uke+dag: 41+0
Klokkeslett: 16:45
Fødested: Drammen
Vekt: 3808gram
Lengde: 50cm
Hodeomkrets: 35cm
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: ingen
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp: Etter at forrige fødsel var unnagjort på 15 min å samboern var jordmor, så hadde han lettere panikk for at dette skulle skje igjen. På overtidskontroll hadde jeg 3cm åpning å var godt moden, å jeg spurte om mulighetene for å bli satt igang. De hadde plass på føden så fikk rom med en gang. Alt var klart så de kunne ta vannet med en gang. Samboer fikk komme med en gang heldigvis. Kjente på litt smårier men veldig uregelmessige. Samboer måtte ut å flytte bil å vi sa han trygt kunne gjøre det for her skjedde det lite. Når han kom inn igjen så tok det seg opp å jeg begynte lage lyder, jeg drøyde med å ringe på jordmor men etter noen minutter ble det heftig å jeg ble mer høylytt, jordmor fikk meg opp i senga å sjekka å hadde 9cm, å snaue 10 min etter var hun ute dette var tredje fødsel men desidert den værste. Kjentes ut som jeg revna fra korsryggen å ned, helt grusomt, men gikk bra, var bare et par pyntesting. Fødselen ble akuratt som jeg hadde håpet, under kontrollerte forhold, kjenne på rolige rier, spenningen av å vente å en rask avslutning
Evt. bilde:
 
Navn på barnet: lillebror
Kjønn: gutt
Termin: 26/06
Dato født:28/06
Uke+dag:40+5
Klokkeslett:0511
Fødested:Bergen
Vekt: 4130
Lengde:52/53
Hodeomkrets:37
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: ingen ting
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp: startet med vannavgang i sengen 0325. Rier rett etterpå. Spydde og tømte meg hjemme. Hadde pressrier i bilen men vi møtte vente på besteforeldre som skulle passe storebror. På sykehuset rett før 5 og 5.11 var han ute! Hektisk! Grad 2 rift.
Evt. bilde:
 
Last edited:
Min fødsel
Navn på barnet: Isak
Kjønn: Gutt
Termin: 26.06.21
Dato født: 10.06.21
Uke+dag: 38+1
Klokkeslett: 01:02
Fødested: Lillehammer
Vekt: 2535
Lengde: 47
Hodeomkrets: 32.5
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: ett par rier med lystgass ellers ingenting
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp:
Våknet med press i korsryggen men det var ikke uvanlig hadde mye vondt i kroppen dette svangerskapet. Var oppe og tisset med storebror å merket ikke noe unormalt og vi gikk tilbake i seng. Ikke lenge etterpå litt over klokken 06 gikk vannet. Prøvde elegant å sprette ut av sengen når jeg hørte kneppet men det gikk ikke gitt :p stod lettere sjokkert på gulvet og prøvde å roe ned både meg selv og forklare for en storøyd snart 3åring hva som skjedde :hilarious: fikk ringt mamma som hadde noen timers reisevei så hun kunne komme å passe storebror. Ringte føden og fikk beskjed om å ringe tilbake i 12 tiden hvis jeg ikke fikk rier. Vannet fortsatte å komme med store splasj med jevne mellomrom og storebror ble redd babyen skulle komme ut i do stakkar:hilarious: hadde jo ikke handlet inn bind eller noe men fikk sendt mannen på butikken. Han kom tilbake og sa han skulle gå å legge seg fordi han hadde vært våken i natt og begynte å klage på at det var vått og blod i senga :shy: (tror vi var flere som ble litt sjokka :p) dagen snelglet seg videre og ingenting skjedde annet enn litt smårier som kom og gikk. Ringte føden klokken 12 og fikk beskjed om å komme på sjekk klokken 15. Ctg viste at babyen hadde det fint i magen og ble sendt hjem igjen i påvente av rier og beskjed om å komme tilbake 08.30 neste morgen for igangsetting om ingenting skjedde. Ringte mannen å sa han kunne komme tilbake å hente meg så Ringte han opp igjen litt etterpå og sa at jeg måtte vente en stund pga batteriet på bilen var dødt og han ventet på startkabler. Endte opp med å sitte utenfor sykehuset å vente i litt over 2 timer!:woot: når han endelig kom viste det seg at det hadde skjedd noe med motoren på bilen. Vi kjørte hjem og han dro av gårde igjen for å få noen til å se på bilen. Mens jeg la storebror kjente jeg at jeg begynte å få rier som tok seg opp i styrke og kom med jevne mellomrom. Mannen kom tilbake og han kom tilbake uten bil! Bilen måtte bli stående sa han og vi fikk heller ha drosje om vi måtte på føden I løpet av natten.:shy: kjente jeg ble sint og motløs og sa jeg skal faen ikke sitte å føde i en drosje du får dra å få tak på en bil med en gang! Begynte å grine og rømte inn på sengen til storebror:shy: riene begynte å bli vondere og ta ordentlig tak i ryggen så jeg ringte til føden og fikk beskjed om å komme inn når mannen kom tilbake. Sendte han mld at vi måtte til føden nå og han måtte komme. Da han endelig kom var det bare å kjøre av gårde og riene var ganske tette og vonde nå. Vi kom inn på sykehuset ca 23.40 og satt med ctg i 30 minutter. Jordmor klarte ikke å fange opp riene mine på ctgen men jeg kjente at de hadde forandret seg til at de ikke lenger slapp imellom. Hun sjekket meg nedentil og hadde 3-4 cm åpning så hun gikk for å ordne med fødestue. Var inne på fødestuen ca 00.30 og jordmor gikk ut. Jeg prøvde å kle av meg og komme meg opp i sengen imellom riene men de slapp jo aldri. Plutselig sier mannen at han skal gå å levere tilbake bilen. "Seriøst?" Sier jeg i det han forsvinner ut av døren. Klarer til slutt ikke å stå mer fordi riene er så vonde og kravler meg halvt avkledd opp på sengen og legger meg i fosterstilling å skriker det nytter ikke lenger å puste seg igjennom riene og jeg er helt alene på fødestuen. Skal aldri mer igjennom dette igjen tenker jeg dette blir siste barn :hilarious:! Inn kommer jordmor hun har hørt meg skrike og begynner å slå på skjermen for å lytte til babyen og gjør klart lystgass. Får tatt en ri med lystgass-helt fantastisk lettelse! Neste ri- deilige lystgass....nei jeg må presse! sier jeg. Kommer meg over på ryggen og får revet av meg nedentil. Jordmor sjekker meg og sier ikke rart du har trykketrang her er det full åpning det er bare å presse. Inn kommer en til jordmor og jeg presser alt jeg har- Braaaaaa! Sier jordmor og jeg roper i lettelse "er han ute??" Men neida det som var bra var at jeg hadde fått han helt ned. Neste pressrie kommer og jeg klarte å knekke av munnstykket på lystgassen så da var det bare å legge den fra seg :sad010kjenner det brenner som søren mens hodet står i åpningen, mister hodet litt selv og sier jeg ikke vil mer og prøve å lukke beina:hilarious: samler mot og ved neste pressrie er han ute!! For en lettelse! Har jeg revnet var mitt første spørsmål var sikker på dette hadde gått galt men jordmor satte kun ett lite pyntesting! Etter noe som føltes som noen få minutter men viste seg å være 2 timer kommer en veldig overrasket pappa inn på fødestuen og får se sønnen sin for første gang. En intens, surrealistisk opplevelse hvor det tok mellom 30-20 minutter fra vi kom inn på fødestuen til han var ute. Og så var alt glemt. Å nei han er ikke mitt siste barn- jeg føder gjerne igjen :rolleyes::hilarious:
Evt. bilde:
 
Min fødsel
Navn på barnet: Isak
Kjønn: Gutt
Termin: 26.06.21
Dato født: 10.06.21
Uke+dag: 38+1
Klokkeslett: 01:02
Fødested: Lillehammer
Vekt: 2535
Lengde: 47
Hodeomkrets: 32.5
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: ett par rier med lystgass ellers ingenting
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp:
Våknet med press i korsryggen men det var ikke uvanlig hadde mye vondt i kroppen dette svangerskapet. Var oppe og tisset med storebror å merket ikke noe unormalt og vi gikk tilbake i seng. Ikke lenge etterpå litt over klokken 06 gikk vannet. Prøvde elegant å sprette ut av sengen når jeg hørte kneppet men det gikk ikke gitt :p stod lettere sjokkert på gulvet og prøvde å roe ned både meg selv og forklare for en storøyd snart 3åring hva som skjedde :hilarious: fikk ringt mamma som hadde noen timers reisevei så hun kunne komme å passe storebror. Ringte føden og fikk beskjed om å ringe tilbake i 12 tiden hvis jeg ikke fikk rier. Vannet fortsatte å komme med store splasj med jevne mellomrom og storebror ble redd babyen skulle komme ut i do stakkar:hilarious: hadde jo ikke handlet inn bind eller noe men fikk sendt mannen på butikken. Han kom tilbake og sa han skulle gå å legge seg fordi han hadde vært våken i natt og begynte å klage på at det var vått og blod i senga :shy: (tror vi var flere som ble litt sjokka :p) dagen snelglet seg videre og ingenting skjedde annet enn litt smårier som kom og gikk. Ringte føden klokken 12 og fikk beskjed om å komme på sjekk klokken 15. Ctg viste at babyen hadde det fint i magen og ble sendt hjem igjen i påvente av rier og beskjed om å komme tilbake 08.30 neste morgen for igangsetting om ingenting skjedde. Ringte mannen å sa han kunne komme tilbake å hente meg så Ringte han opp igjen litt etterpå og sa at jeg måtte vente en stund pga batteriet på bilen var dødt og han ventet på startkabler. Endte opp med å sitte utenfor sykehuset å vente i litt over 2 timer!:woot: når han endelig kom viste det seg at det hadde skjedd noe med motoren på bilen. Vi kjørte hjem og han dro av gårde igjen for å få noen til å se på bilen. Mens jeg la storebror kjente jeg at jeg begynte å få rier som tok seg opp i styrke og kom med jevne mellomrom. Mannen kom tilbake og han kom tilbake uten bil! Bilen måtte bli stående sa han og vi fikk heller ha drosje om vi måtte på føden I løpet av natten.:shy: kjente jeg ble sint og motløs og sa jeg skal faen ikke sitte å føde i en drosje du får dra å få tak på en bil med en gang! Begynte å grine og rømte inn på sengen til storebror:shy: riene begynte å bli vondere og ta ordentlig tak i ryggen så jeg ringte til føden og fikk beskjed om å komme inn når mannen kom tilbake. Sendte han mld at vi måtte til føden nå og han måtte komme. Da han endelig kom var det bare å kjøre av gårde og riene var ganske tette og vonde nå. Vi kom inn på sykehuset ca 23.40 og satt med ctg i 30 minutter. Jordmor klarte ikke å fange opp riene mine på ctgen men jeg kjente at de hadde forandret seg til at de ikke lenger slapp imellom. Hun sjekket meg nedentil og hadde 3-4 cm åpning så hun gikk for å ordne med fødestue. Var inne på fødestuen ca 00.30 og jordmor gikk ut. Jeg prøvde å kle av meg og komme meg opp i sengen imellom riene men de slapp jo aldri. Plutselig sier mannen at han skal gå å levere tilbake bilen. "Seriøst?" Sier jeg i det han forsvinner ut av døren. Klarer til slutt ikke å stå mer fordi riene er så vonde og kravler meg halvt avkledd opp på sengen og legger meg i fosterstilling å skriker det nytter ikke lenger å puste seg igjennom riene og jeg er helt alene på fødestuen. Skal aldri mer igjennom dette igjen tenker jeg dette blir siste barn :hilarious:! Inn kommer jordmor hun har hørt meg skrike og begynner å slå på skjermen for å lytte til babyen og gjør klart lystgass. Får tatt en ri med lystgass-helt fantastisk lettelse! Neste ri- deilige lystgass....nei jeg må presse! sier jeg. Kommer meg over på ryggen og får revet av meg nedentil. Jordmor sjekker meg og sier ikke rart du har trykketrang her er det full åpning det er bare å presse. Inn kommer en til jordmor og jeg presser alt jeg har- Braaaaaa! Sier jordmor og jeg roper i lettelse "er han ute??" Men neida det som var bra var at jeg hadde fått han helt ned. Neste pressrie kommer og jeg klarte å knekke av munnstykket på lystgassen så da var det bare å legge den fra seg :sad010kjenner det brenner som søren mens hodet står i åpningen, mister hodet litt selv og sier jeg ikke vil mer og prøve å lukke beina:hilarious: samler mot og ved neste pressrie er han ute!! For en lettelse! Har jeg revnet var mitt første spørsmål var sikker på dette hadde gått galt men jordmor satte kun ett lite pyntesting! Etter noe som føltes som noen få minutter men viste seg å være 2 timer kommer en veldig overrasket pappa inn på fødestuen og får se sønnen sin for første gang. En intens, surrealistisk opplevelse hvor det tok mellom 30-20 minutter fra vi kom inn på fødestuen til han var ute. Og så var alt glemt. Å nei han er ikke mitt siste barn- jeg føder gjerne igjen :rolleyes::hilarious:
Evt. bilde:
Hva i huleste tenkte mannen din på? :hilarious:
Gratulerer med den lille ❤️
 
Min fødsel
Navn på barnet: Isak
Kjønn: Gutt
Termin: 26.06.21
Dato født: 10.06.21
Uke+dag: 38+1
Klokkeslett: 01:02
Fødested: Lillehammer
Vekt: 2535
Lengde: 47
Hodeomkrets: 32.5
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: ett par rier med lystgass ellers ingenting
Annet du ønsker å fortelle/fødselsforløp:
Våknet med press i korsryggen men det var ikke uvanlig hadde mye vondt i kroppen dette svangerskapet. Var oppe og tisset med storebror å merket ikke noe unormalt og vi gikk tilbake i seng. Ikke lenge etterpå litt over klokken 06 gikk vannet. Prøvde elegant å sprette ut av sengen når jeg hørte kneppet men det gikk ikke gitt :p stod lettere sjokkert på gulvet og prøvde å roe ned både meg selv og forklare for en storøyd snart 3åring hva som skjedde :hilarious: fikk ringt mamma som hadde noen timers reisevei så hun kunne komme å passe storebror. Ringte føden og fikk beskjed om å ringe tilbake i 12 tiden hvis jeg ikke fikk rier. Vannet fortsatte å komme med store splasj med jevne mellomrom og storebror ble redd babyen skulle komme ut i do stakkar:hilarious: hadde jo ikke handlet inn bind eller noe men fikk sendt mannen på butikken. Han kom tilbake og sa han skulle gå å legge seg fordi han hadde vært våken i natt og begynte å klage på at det var vått og blod i senga :shy: (tror vi var flere som ble litt sjokka :p) dagen snelglet seg videre og ingenting skjedde annet enn litt smårier som kom og gikk. Ringte føden klokken 12 og fikk beskjed om å komme på sjekk klokken 15. Ctg viste at babyen hadde det fint i magen og ble sendt hjem igjen i påvente av rier og beskjed om å komme tilbake 08.30 neste morgen for igangsetting om ingenting skjedde. Ringte mannen å sa han kunne komme tilbake å hente meg så Ringte han opp igjen litt etterpå og sa at jeg måtte vente en stund pga batteriet på bilen var dødt og han ventet på startkabler. Endte opp med å sitte utenfor sykehuset å vente i litt over 2 timer!:woot: når han endelig kom viste det seg at det hadde skjedd noe med motoren på bilen. Vi kjørte hjem og han dro av gårde igjen for å få noen til å se på bilen. Mens jeg la storebror kjente jeg at jeg begynte å få rier som tok seg opp i styrke og kom med jevne mellomrom. Mannen kom tilbake og han kom tilbake uten bil! Bilen måtte bli stående sa han og vi fikk heller ha drosje om vi måtte på føden I løpet av natten.:shy: kjente jeg ble sint og motløs og sa jeg skal faen ikke sitte å føde i en drosje du får dra å få tak på en bil med en gang! Begynte å grine og rømte inn på sengen til storebror:shy: riene begynte å bli vondere og ta ordentlig tak i ryggen så jeg ringte til føden og fikk beskjed om å komme inn når mannen kom tilbake. Sendte han mld at vi måtte til føden nå og han måtte komme. Da han endelig kom var det bare å kjøre av gårde og riene var ganske tette og vonde nå. Vi kom inn på sykehuset ca 23.40 og satt med ctg i 30 minutter. Jordmor klarte ikke å fange opp riene mine på ctgen men jeg kjente at de hadde forandret seg til at de ikke lenger slapp imellom. Hun sjekket meg nedentil og hadde 3-4 cm åpning så hun gikk for å ordne med fødestue. Var inne på fødestuen ca 00.30 og jordmor gikk ut. Jeg prøvde å kle av meg og komme meg opp i sengen imellom riene men de slapp jo aldri. Plutselig sier mannen at han skal gå å levere tilbake bilen. "Seriøst?" Sier jeg i det han forsvinner ut av døren. Klarer til slutt ikke å stå mer fordi riene er så vonde og kravler meg halvt avkledd opp på sengen og legger meg i fosterstilling å skriker det nytter ikke lenger å puste seg igjennom riene og jeg er helt alene på fødestuen. Skal aldri mer igjennom dette igjen tenker jeg dette blir siste barn :hilarious:! Inn kommer jordmor hun har hørt meg skrike og begynner å slå på skjermen for å lytte til babyen og gjør klart lystgass. Får tatt en ri med lystgass-helt fantastisk lettelse! Neste ri- deilige lystgass....nei jeg må presse! sier jeg. Kommer meg over på ryggen og får revet av meg nedentil. Jordmor sjekker meg og sier ikke rart du har trykketrang her er det full åpning det er bare å presse. Inn kommer en til jordmor og jeg presser alt jeg har- Braaaaaa! Sier jordmor og jeg roper i lettelse "er han ute??" Men neida det som var bra var at jeg hadde fått han helt ned. Neste pressrie kommer og jeg klarte å knekke av munnstykket på lystgassen så da var det bare å legge den fra seg :sad010kjenner det brenner som søren mens hodet står i åpningen, mister hodet litt selv og sier jeg ikke vil mer og prøve å lukke beina:hilarious: samler mot og ved neste pressrie er han ute!! For en lettelse! Har jeg revnet var mitt første spørsmål var sikker på dette hadde gått galt men jordmor satte kun ett lite pyntesting! Etter noe som føltes som noen få minutter men viste seg å være 2 timer kommer en veldig overrasket pappa inn på fødestuen og får se sønnen sin for første gang. En intens, surrealistisk opplevelse hvor det tok mellom 30-20 minutter fra vi kom inn på fødestuen til han var ute. Og så var alt glemt. Å nei han er ikke mitt siste barn- jeg føder gjerne igjen :rolleyes::hilarious:
Evt. bilde:
Haha, gubben her leverte også bil under fødselen, men han fikk med seg fødsel av guttungen med en times margin. Merkelig fokus hos mannfolka innimellom :p
 
Haha, gubben her leverte også bil under fødselen, men han fikk med seg fødsel av guttungen med en times margin. Merkelig fokus hos mannfolka innimellom :p
Godt å høre det er flere som tok litt merkelige valg :hilarious:
 
Back
Topp