*Fødetråd*

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Fødetråd(åpent forum):


Kopier og fyll inn informasjon, det er en på skjult gruppe også om man ikke føler for å legge all informasjonen her <3


Ikke skriv kommentarer i denne tråden, for å få en mer oversiktlig tråd.

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:


Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Last edited:
Navn på barnet: O og E ❤️

Kjønn: Jenter

Termin: 31. Januar

Dato født: 24. desember

Uke+dag: 34+6

Klokkeslett: Tv1 - kl. 11.00 og Tv2 - kl. 11.25

Fødested: Unn Tromsø

Vekt: Tv1 - 1973 g og Tv2 - 1702 g

Lengde: Tv1 - 44 cm og Tv 2 - 41,5 cm

Forløsningsmåte: Vaginalt

Annet du ønsker å fortelle: Satt igang pga avflatning av vekst av begge tvillingene. Jentene har gjør det helt supert og har ikke hatt behov for pustehjelp til tross for at de kom litt tidlig. Mor mistet en del blod under fødsel, men er på stigene form.

Bilde: Ligger på skjult.
 
Navn på barnet: Mathilde Othelie

Kjønn: Jente

Termin: 12.2.2020

Dato født: 10.12.19

Uke+dag: 31+2

Klokkeslett: 03.21

Fødested: Førde sentralsykehus

Vekt: 1800gram

Lengde: 41,7cm

Hodeomkrets: 29cm

Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt grunnet seteleie

Annet du ønsker å fortelle:
Ble forløst med akutt keisersnitt grunnet prematur vannavgang, hadde ingen tegn til fødsel fra vannavgang kl 15 til rier startet 02.00 natt til 10. Fikk lungemodningssprøyte og riehemmende + antibiotika grunnet infeksjonsfare da de ville holde henne inne til lungemodning hadde full effekt (48t) det så ut til at det skulle gå bra helt til eg fikk riestorm kastet over meg, hadde 3 cm åpning når riene ble oppdaget av jordmor/lege å det ble slått alarm. Fikk ingen pause i riene fra første rie til eg fikk spinalbedøvelse.

Bilde:
 

Vedlegg

  • FAC1307C-9B22-48D1-9805-D4A0A23AD1BE.jpeg
    FAC1307C-9B22-48D1-9805-D4A0A23AD1BE.jpeg
    17 KB · Visninger: 238
Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 3/2


Dato født: 5/1

Uke+dag:

Klokkeslett: 09:42

Fødested:

Vekt: 2590

Lengde: 47

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginal

Annet du ønsker å fortelle:

Tenkte å dele historien her, selv om den fins i kort versjon i en annen tråd :)

Jeg merket at jeg hadde murringer nederst i magen natt til lørdag 4/1, det ga seg ikke på hele natten og varte egentlig hele lørdagen. Det var jo enda 4 uker til termin så jeg tenkte ikke så veldig mye over det. De var ganske svake. Utover dagen hadde vi en hel liste med ærender, så vi var ute hele dagen og ordnet ting og tang vi skulle ha på barnerommet. Murringene tok seg egentlig opp, men var fortsatt ganske svake, vi var blant annet på en stor butikk og tok storhandling på ettermiddagen, og da var murringene sånn at jeg måtte stoppe opp litt innimellom :hilarious: Enda tenkte jeg ikke at det kunne være noe alvorlig på gang :rolleyes: Vel hjemme og utover kvelden begynte jeg å rydde ned jula hjemme, lagde middag og etterhvert satte vi på en film.

Under filmen merket jeg at det begynte å bli litt vondere, samt at de kom ganske regelmessig. Jeg lastet ned en rieteller og så at de kom ca hvert femte minutt, fikk beskjed fra appen at jeg måtte dra på sykehuset, men enda tenkte jeg at vi sikkert bare kom til å bli hjemsendt da riene var så svake.. Føltes fortsatt som kynnere Leste meg opp litt på nett og der sto det at man ikke skulle være i tvil dersom det var ekte saker på gang, og at man ikke skulle kunne få sove heller. Jeg var trett og tenkte at jeg sikkert kom til å få sove slik det var da. Samboer mente jeg burde ringe føden, men jeg var enda i tvil. Samboer var akkurat gått og lagt seg, og jeg gikk på badet selv, oppdaget da at det var kommet noe blod. DA slo panikken inn. Jeg ropte til samboer at han måtte få på seg klærne, mens jeg ringte føden. De var litt i tvil om jeg skulle komme inn, men tok heldigvis i mot oss etter å ha diskutert litt seg i mellom. Da vi kom inn og fikk registert riene så de at det var noe på gang. Etter et par timer ble jeg undersøkt og hadde da 5cm åpning :hilarious: De var vondere nå, men fortsatt synes jeg de var ganske overkommelige. Fikk beskjed om å gå inn på fødestua. Deretter gikk det slag i slag, riene ble vondere, men synes lystgassen hjalp nok. De bestemte seg for å ta vannet, og da ble det andre boller.. Pressriene kom ganske rett etterpå, og ca 20 minutter etter vannet var tatt var gutten ute. Pressriene var noe helt annet, og føltes helt forferdelig vonde, men det var ikke mange press da, før han kom som en prosjektil (i følge jordmor :hilarious:)

Synes alt i alt det var en ok opplevelse. Hadde grudd meg mye til smertene i forkant. :)

Bilde:
 
Navn på barnet: Jørgen

Kjønn: Gutt

Termin: 1. Februar


Dato født: 19. Januar

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: 13.13

Fødested: Vestfold

Vekt: 3210

Lengde: 48

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Vaginal fødsel

Annet du ønsker å fortelle: Hadde et par tre cm åpning ved kontroll hos jm to dager før fødsel, og vært masse plaget med falske rier de siste to ukene. Var derfor glad at de faktisk hadde modnet noe. Slimproppen gikk på lørdag og kynnere tok seg opp. Følte noe var på gang på lørdag kveld, så gikk og la meg i tilfelle, våknet i fem-tiden av vondt i magen (samme som de siste to ukene, så prøvde bare å sove videre. Våknet igjen kl åtte av at det var blir verre, og sto opp og spiste frokost. Så det var begynt å blø og vekket mann og barn. Takene kom ganske ofte og var ubehagelige, men helt til å leve med. Leverte sønnen vår hos morfar og dro til sykehuset ca kl 10. Målte fem cm åpning og kraftige rier, og de ble virkelig vonde! Vondere enn jeg minnes fra nr 1. Prøvde å stå og vrikke under riene, men var så vondt at jeg mistet følelse i bein og armer og ble svimmel. Fikk ny sjekk etter én time og var da fullt åpen. Pressetrang kom veldig raskt etter dette, og vannet ble tatt etter en liten stund. Fikk lyst til å reise meg opp i senga, og fødte til slutt i knestående, noe som var veldig fint. To skikkelige press, så var han ute ❤️ Tre timer aktiv fødsel.

Bilde:
 
Navn på barnet: Johannes

Kjønn: Gutt

Termin: 3.februar


Dato født: 26.januar

Uke+dag: 39+2

Klokkeslett: 08:34

Fødested: Buskerud

Vekt: 4190g

Lengde: 53cm

Hodeomkrets: 37cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Annet du ønsker å fortelle: startet med spontan vannavgang 24/1 kl.17 og rier gjennom natten. Stoppet opp på formiddagen. Ble satt igang 25/1 kl.20. Riene startet 22:30. Fikk epidural på 4cm og riene dabbet av igjen, ble derfor satt på drypp, greit forløp frem til pressfasen. Lillegutt stod skjevt i bekkenet og etter 2 timer med pressing og lite fremgang var det nok for en utslitt mamma og lillegutt sin hjerterytme var ikke tilfredsstillende. Ble derfor forløst med vakuum.

Bilde:
 
Kjønn : Gutt
Termin: 23/02
Født:07/02
Uke: 38+1
Klokke: 20:27
3400 og 50 :)

Da er jeg blitt mamma igjen. Igangsatt pga diabetes . En veldig fin fødsel :)
 
Navn på barnet: Elias
Kjønn: Gutt
Termin: 19.02.2020
Dato født: 09.02.2020
Uke+dag:
Klokkeslett: 23.51
Fødested: St. olavs
Vekt: 3470
Lengde: 50cm
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: Vaginal


Annet du ønsker å fortelle: 27 timer med modningsrier hjemme, 15 timer aktiv fødsel på sykehuset - still worth it tho’
 
Navn på barnet: Ikke bestemt enda

Kjønn: gutt

Termin: 25/2


Dato født: 8/2 igangsatt pga grav-dia

Uke+dag:37+4

Klokkeslett:12:09

Fødested: cks Karlstad Centralsjukhus

Vekt: 3515g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets:34 cm

Forløsningsmetode: vaginal

Annet du ønsker å fortelle: Oppdateres senere

Bilde:
 
Navn på barnet: Nellie Antonie

Kjønn: Jente

Termin: 16/2

Dato født: 15/2

Uke+dag: 40+2

Klokkeslett: 11.56

Fødested: St.Olavs Trondheim

Vekt: 3585 g

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Annet du ønsker å fortelle: Kom pittelitt slim og murringer i ryggen kvelden før, gikk å la meg kl 23.30 og sov greit til 7.30 unntatt dogåing.. lå til 8.20, gikk på do, mer slim og litt blodblandet, rier startet 8.30, tok en dusj, syns riene tok seg opp fort. Ringte føden 9.15, jm mente jeg kunne vente litt med å komme, men jeg var uenig:dead:Kjente at dette går fort.. kom til sykehuset 10.15, jm sjekket, 3 cm som hun tøyet til 5.. sjekket etter 1 time, 8 cm.. så full åpning ganske fort . 11.56 bar hun ute♥️Ingen smertelindring, som ønsket, kun rispute ogmassasje i ryggen av mannen♥️
Flott fødeopplevelse uten noen rifter eller annenkomplikasjon :) Jm noterte aktiv fødsel på 50 min :joyful:
 
Kjønn: Gutt

Termin: 14.02.2020

Dato født: 02.02.2020

Uke+dag: 38+5

Klokkeslett: 09.40

Vekt: 3905 gram

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 37 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt
 
Last edited:
Navn på barnet: Elias

Kjønn: Gutt

Termin: 10.02


Dato født: 10.02

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 08:21

Fødested: St. Olavs

Vekt: 3120g

Lengde: 48cm

Forløsningsmetode: vaginal

Annet du ønsker å fortelle:
Veldig rask fødsel til å være førstegangsfødende, våknet med rier klokka 01:00 og var inne på sykehuset 03:30 med tette rier, var da 4 cm. 04:30 gikk vannet, riene økte kraftig. Klokka 08:00 var det full åpning, og etter 20 minutter med pressing var han ute. Så var bare 2 og en halv time med modningsrier og 5 timer i aktiv fødsel.
 
Last edited:
Navn på barnet: E og K ❤️

Kjønn: Gutt og jente

Termin: 20. April

Dato født: 24. Februar

Uke+dag: 32+3

Klokkeslett: Tv1 - kl. 03.50 og Tv2 - kl. 03.52

Fødested: SiV

Vekt: Tv1 - 1910 g og Tv2 - 1670 g

Lengde: Tv1 - 45 cm og Tv 2 - ikke målt enda

Forløsningsmåte: KS

Annet du ønsker å fortelle: Fødsel startet med vannavgang og etter 2.5 t. med rier endte det med akutt KS grunnet seteleie og vekt under 2 kg. TV2 trengte litt pustehjelp de første timene, men nå klarer de begge seg uten noe annet enn cpap ❤️
 
Navn på barnet: Katarina

Kjønn: jente

Termin: 21. februar


Dato født: 24. februar

Uke+dag: 40+6

Klokkeslett: 03.35

Fødested: Bærum sykehus

Vekt: 3570 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginal

Annet du ønsker å fortelle: Kom til sykehuset 1.15 med ikke så sterke rier (men siden som førstegangfødende kom jeg med full åpning, ville jeg ikke risikere, så jeg dro med en gang jeg måtte konsentrere meg gjennom en ri), hadde 4 cm åpning. Fikk klyster og riene ble sterkere med en gang. 3.15 var åpningen 7-8 cm, om 10 minutter gikk vannet og hadde full åpning. 10 min.etter det var jenta ute. Fikk litt rift pga hun hadde armen bøyd ved siden av hodet.
 
Navn på barnet: Marius

Kjønn: Gutt

Termin: 03.02.2020


Dato født: 28.01.2020

Uke+dag: 39+4

Klokkeslett: 09:20

Fødested: St. Olav's Hospital (Trondheim)

Vekt: 3540 g

Lengde: 47 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt

Annet du ønsker å fortelle: Baby lå i seteleie og med smalt bekken hos mor ble planlagt keisersnitt løsningen.
 
Navn på barnet: Lille I

Kjønn: Jente

Termin: 29.02.20


Dato født: 24.02.20

Uke+dag: 39+5

Klokkeslett: 12:39

Fødested: Kalnes

Vekt: 3650

Lengde: 50

Hodeomkrets: 37,5

Forløsningsmetode: Vaginal

Annet du ønsker å fortelle:
Kom inn på sykehuset ca kl 11, hadde da 8 cm åpning, kl 1239 var frøkna født. Var en intens, men flott fødsel. Rakk ingen smertelindring, og lystgass ble jeg kvalm av, så gjennomførte fødselen helt naturlig :happy: Kvinnekroppen er virkelig helt rå!
 
Navn på barnet: Marie

Kjønn: Jente

Termin: 16.02.20


Dato født: 07.02.20

Uke+dag: 39+1

Klokkeslett: 16.27

Fødested: Sørlandet sykehus Kristiansand

Vekt: 3380g

Lengde: 38 cm (CRL)

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: Vaginal setefødsel
 
  1. Navn på barnet: Tobias

    Kjønn: gutt

    Termin: 29.02


    Dato født: 07.03

    Uke+dag: 41+3

    Klokkeslett: 06.18

    Fødested: Ahus

    Vekt: 4535

    Lengde: 54

    Hodeomkrets: 37

    Forløsningsmetode: vaginal

    Annet du ønsker å fortelle: Merket tegn til murringer som kom og gikk samtidig som det kom lott blodig utflod i 1-tiden. Sto opp ca kl 2 og da kom murringer ca hvert 15-20 min. Skjønte at det nærmet seg fødsel og vekket samboer rundt kl 3 og dro til sykehuset 3.30. Ble undersøkt ca 4.30 og da var det 4-5 cm. En time senere var det 8 cm og han ble født 06.18. Ca to timer aktiv fødsel med lystgass som smertelindring. Helt overkommelige smerter, men pressingen var forferdelig tung.. når han kom ut skjønte jeg hvorfor :)Vi forventet ikke å få en så stoooor gutt! Alt i alt en kjempegrei, rask og problemfri fødsel. Ble litt rift i arret fra første fødsel så fikk noen små sting.
 
Navn på barnet: Ada

Kjønn: Jente

Termin: 22/02-20

Dato født:20/02-20

Klokkeslett: 04:35

Fødested:
Stavanger universitet sykehus

Vekt: 3,512

Lengde: 50cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Annet du ønsker å fortelle:
Hadde gruet meg veldig til denne fødselen, da første gang ikke var en god opplevelse(ingen god kontakt med jordmor som var mer opptatt med PC-en enn meg, intense rier, følelsen av å være på en løpsk hest og styrt fødsel). Så hadde i forkant vært på Smertefri fødsel kurset, dette var til stor hjelp. Hjalp meg å konsentrere meg om jobben.
Kjente litt murring på ettermiddagen, tenkte at noe gjerne ville skje. I 2 tiden på natten begynte jeg å kjenne litt rier, men ingen system i de. Så ringte inn til føden i 3 tiden og de ba meg komme inn. Så var vel inne til rett før kl 4... så ble full fart denne gangen også. Men alt gikk bra og fikk nytten av puste teknikkene fra Smertefri fødsel.
 
Navn på barnet: T

Kjønn: Gutt

Termin: 27.02.20

Dato født: 02.03.20

Uke+dag: 41

Klokkeslett: 05.48

Fødested: SUS

Vekt: 3930g

Lengde: 52cm

Hodeomkrets: 36cm

Forløsningsmetode: Vaginal fødsel

Annet du ønsker å fortelle:
Veldig fornøyd med første fødsel! :)
Tenk at det er mulig å være så forelsket :Heartred

Bilde:
 
Back
Topp