Fødetråd ❤️

LilleVimsen

Forumet er livet
Septemberskattene 2023
Sommerspirene 2025
Nå nærmer det seg juni med stormskritt, så tenkte det var fint med en fødetråd her. Del så mye eller lite du vil :Heartred

PS. Kan være en idé å ikke skrive masse kommentarer her, så tråden holdes mer oversiktlig :Heartred

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde

Navn på barnet: M

Kjønn:
Gutt

Termin:
04.06.25

Dato født:
26.05.25

Uke+dag:
39+1

Klokkeslett:
1528

Fødested:
Levanger

Vekt:
3940g

Lengde:
50.5cm

Hodeomkrets:
35cm

Forløsningsmetode:
Vaginal

Smertelindring:
Varmepakke i ryggen og kald klut i pannen :laughing002

Hadde heldigvis time til ultralyd på sykehuset kl 13, for fødselen startet mens jeg sto og snakket med jordmor etterpå. Ble sendt rett til CTG + sjekk, og hadde til min store overraskelse 4cm åpning. Det tok 58 minutter fra 4cm og til lille ble født. :excited001 en fantastisk gøy og fin opplevelse, med kjempeflinke folk tilstede. 10 av 10 på opplevelse!

Snapchat-1953221279.jpg

Navn på barnet: M

Kjønn: Jente

Termin: 12. juni

Dato født: 28. mai

Uke+dag: 38+2

Klokkeslett: 08.56

Fødested: Rikshospitalet

Vekt: 3500g

Lengde: 33 cm hode-sete (seteleie, så ikke målt hel lengde)

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt

Smertelindring: Spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle: Kom som planlagt 28. mai. Oppmøte på Riksen kl 7, og ble trillet til operasjonssalen kl 8. Keisersnittet tok totalt 45 min.

Navn på barnet: V

Termin: 05.06.2025

Dato født: 01.06.2025

Uke+dag:

Klokkeslett: 04:25

Fødested:

Vekt: 4065 g

Lengde: 52

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Varmepose på mage og rygg, spinalbedøvelse underveis, bedøvelsen gikk ut 2 timer før selve fødselen.

Annet du ønsker å fortelle: Smertefult, men veldig fint å ha det overstått. Brunlig utflod kl. 08 om morgen, de første riene kom kl. 17. Inn på sykehus kl. 21 med 4-5 cm åpning. Fødte kl. 04.25

Navn på barnet: R

Kjønn: jente

Termin: 29.6

Dato født: 16.6

Uke+dag: 38 + 4

Klokkeslett: 12:04

Fødested: St. Olavs

Vekt: 3070

Lengde: ikke målt pga seteleie

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt

Smertelindring: spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle: oppdaget lite fostervann på fredag, fikk satt opp planlagt keisersnitt pga seteleie over helga. Lille jenta slår begge foreldrene på hårmanken fra dag én

Navn på barnet: L

Kjønn: Gutt

Termin: 10/06/2025

Dato født: 07/06/2025

Uke+dag: 40+0

Klokkeslett: 23:13

Fødested: Volda

Vekt: 4265 gr

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets: 37 cm

Forløsningsmetode: Vaginal, igangsatt fødsel

Smertelindring: Epidural og lokalbedøvelse

Igangsatt fødsel med ballong grunnet svangerskapsforgiftning. Fin fødsel med god hjelp av smertelindring. Ballong fall ut etter 7 timer, vannet ble tatt av jordmor like etter. 4 timer etter vannet ble tatt var jeg 10 cm og mini var ute på 11 minutt <3

Kjønn: jente

Termin: 24/6

Dato født: 20/6

Uke+dag: 39+6 (tror jeg)

Klokkeslett: 02.54

Fødested: St.olavs

Vekt: 3,275 kg

Lengde: 47 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: vaginalfødsel

Smertelindring: ingen

Hadde 1-2 cm åpning 00.00 når jeg var inne til sjekk, Så jeg ble sendt hjem.
klokken 01.00 fikk vannet hjemme i senga og det var plutselig stormrier og kjente at snart kommer ungen. Ble tatt i mot på sykehuset med rullestol klokken 01.30 med full åpning og begynte jobben med å presse ut ungen. Jeg har veldigvis ikke så sterke pressrier så brukte fortsatt ca 1,5 time på å presse ut barnet. Så en rask åpningsfase

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin: 02.07

Dato født:25.06

Uke+dag:39+3

Klokkeslett:19.47

Fødested:

Vekt:3404

Lengde:50

Hodeomkrets:37

Smertelindring:Epidural

En drømmefødsel for min del. Hadde bestemt meg på forhånd at planen min er ingen plan. Eneste jeg hadde "lyst" til var å prøve alt av "naturlig" smertelindring før epidural eller lystgass.
Ble igangsatt pga cholestase.

Fikk ballong 24.06, den ble tatt ut 25.06 og da ble vannet tatt. Gikk med rier fra den var ute ca rundt 11 til rundt kl 18. Da fikk jeg epidural siden riene ikke tok seg opp nok og jeg måtte ha oxytocindrypp, det husket jeg hvor vonde rier jeg fikk av sist så da ville jeg ha epidural før dryppet ble startet.

Fikk epidural rundt 18 og fikk drypp, epiduralen funka som bare fy og tok 90% av smertene. Klokken 19.40 kjente jeg et enormt trykk og ba om skjekk, for her var det noe som skulle ut, om det var baby eller bæsj var jeg ikke så nøyen på, det skulle UT :laughing025

19.47 var han ute etter 3 pressrier.
Villeste, fineste, sykeste mest fantastiske opplevelsen NOEN sinne.

11/10 fødselsopplevelse

Klokkeslett: 14:44

Vekt: 2970g

Lengde: 51cm

Hodeomkrets: 34cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Ingen

Vannet gikk 39+0, var sikker på at det kom til å starte raskt som sist fødsel så vi dro til sykehuset. Men riene lot vente på seg, og etter mange timer med trasking i gangene dro vi skuffet hjem igjen. Litt maserier i løpet av natten men ingenting som utviklet seg ordentlig.

Ny kontroll neste morgen (39+1), CTG viste litt smårier her og der, men kjentes mest som kynnere for meg. Dro hjem igjen med plan om igangsetting neste morgen, 48t etter vannavgang - skikkelig skuffa, hadde IKKE lyst på det!

Prøvde å kose oss hjemme, jeg strikket mens mannen leste høyt for meg, og vi gikk på kafé for å spise god lunsj. Etter lunsj så jeg at jeg hadde tegningsblødning, og BÆM så var riene i gang for fullt, 29 timer etter vannavgang. Måtte vagge hjem så fort som mulig (og snike på trikken i ett stopp) og bare hive oss i bilen. Var på sykehuset 30 min etter riene startet, da hadde jeg 7-8cm åpning, og 45 min etter ankomst fikk vi møte den lille jenta vår!

Det var skikkelig intenst, riene var sterke og tette og plutselig fikk jeg trykketrang, men hadde en så fin jordmor som gjorde det til en flott opplevelse som gikk så smooth! Mistet kontroll på pusten i et lite øyeblikk i starten og da hjalp jordmor meg med å finne tilbake, og alt etter det gikk strålende. Pustet meg gjennom alt og kunne kjenne hvordan det gjorde alt mye mer overkommelig. Rått!

Termin: 25.06

Dato født: 18.06

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 06:23

Fødested: Ringeriket

Vekt: 3325g

Lengde: 51cm

Hodeomkrets: 34cm

Smertelindring: Lystgass

Førstegangsfødende.
Vannet gikk 08.00 17.juni. Riene startet 17:00, dro på sykehuset 03:00 med 4-5cm åpning. Kl 05:00 kom vi inn på vårt føderom etter å ha tatt noen tester og vandret litt rundt med prekestol i korridorene. Under 1,5time etter hadde jeg lillemor på brystet.
Vi hadde ingen fødeplan eller ønsker, annet enn at vi skulle høre på jordmors anbefalinger hele veien. Super jordmor som tok vare på oss og guidet oss lett igjennom hele fødselen. 10/10

Fikk se en graf i ettertid av standard lengde på fødsel for førstegangsfødende, det var en jevn graf på skrått oppover, så var min ved siden av som nesten gikk rett opp. Det var kult å se

Back
Topp