Fødetråd (åpent forum)

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
På tide å få opp denne, for nå er det ikke lenge igjen!

En kjapp mal kan være:

Dato og uke for fødsel: xx.xx (uke xx+x)
Termin: xx/07
Størrelse på barnet: xx cm / xxxx g / xx cm hodemål
Fødselshistorie:

Evt bilder. Men du velger helt selv hva du vil ha med av info.

Dramatiske fødsler kan godt merkes med triggerwarning eller TW øverst, og bruk gjerne skravletråden til gratulasjoner for en mest mulig ryddig tråd! (Tagg evt brukeren ved å bruke @ ) ❤️

Dato og uke for fødsel: 39+0
Termin: 05/07
Størrelse på barnet: 47 cm / 3005 g / 32 cm hodemål
Fødselshistorie: Fødselen startet av seg selv med rier 04.30 den 24.05. Riene kom med alt fra 3-15 minutters mellomrom, og utover dagen tok de seg opp. Vi hadde det fint hjemme, og ville gjerne bli hjemme så lenge som mulig, men fikk beskjed om å ringe når jeg fikk 3 rier på 10 minutter regelmessig. Rett før kl 22 ringte jeg inn, og fikk lov til å komme på en sjekk. Jeg hadde da 3-4cm åpning. La meg i badekar, og fikk satt saltvannspapler i ryggen, og satt i badekar i ca. 2 timer. Etter 2 timer badekar ble jeg undersøkt på nytt, var fortsatt 3-4cm. Da fikk jeg lystgass og noen smertestillende piller, så jeg forhåpentligvis kunne få meg litt søvn. Etter å ha sovet mellom riene, går plutselig vannet midt i en ri, og etter dette tar riene seg veldig opp! Jeg blir undersøkt og er 8cm, og alle riene jeg hadde hatt før som jeg syns var så vonde var plutselig ubetydelige, fordi nå var det heftig! Holdt vel på med de i 1 time og 45 minutter før jeg kunne starte å presse, og da pressingen startet, presset jeg i ca 30 minutter, også var han ute! Noen få rifter her og der, som er sydd, men ingenting stort og alvorlig, kunne nok ikke ønsket meg en bedre fødsel som førstegangsfødende! Nå er vi på barsel, og skal kose oss fremover.

Vedlegg

• IMG_2694.jpeg
    IMG_2694.jpeg
    2 MB · Visninger: 242
Dato og uke for fødsel: 28/6 uke 39+0
Termin: 08/07
Størrelse på barnet: 50 cm / 3834 g / 36 cm hodemål
Fødselshistorie:
Ble igangsatt modningsprosess med ballong mandag morgen kl 11. Hadde da 1 cm åpning. Gikk 1 time så fikk jeg «ballongrier» som kom hvert 3.-10.min i ca 1 døgn. Ikke kraftige smerter, men var nødt å fokusere på pust for å komme igjennom det. 3cm åpning. Deretter begynte jeg på modningspiller 2 runder med 2 timer mellom. Var da 3,5 cm etter 12 timer. Kraftigere smerter med ca 3 rier på 10 min i den perioden. Fikk til slutt morfin for å klare sove den natta og måtte vente til morgen etter før vannet skulle tas. Onsdag morgen tok de vannet 06.50, var da 4 cm. Gikk ca 30 min så kom det stormrier, kraftige og smertefulle, holdt på til kl 11 uten noe særlig utvikling, ble vurdert til 5 cm. Ble da satt epidural for å få fortgang i prosess. Sovnet tvert. Våknet kl 14 - 8 cm åpning. Sovnet igjen, våknet kl 15.30 med kraftig nedpress. 10 cm åpning, måtte jobbe baby litt ned i fødekanal med å stå før pressing kunne begynne. Etter 30 min press var baby ute, ble klippet og sydd. Lite smerter og problemer i ettertid. Langdryg, men veldig fin fødsel som førstegangsfødende. Kunne ønsket at opptakten til aktiv fødsel ikke var så lang, men det var nå slik det ble.

Dato og uke for fødsel: 10/07 kl 16.15 (39+1)
Termin: 19/07
Størrelse på barnet: 3660g, 50cm, 34cm hodemål

Fødselen i kortversjon;
Startet med vannavgang kl 04 - ringte føden og barnevakt, og kom oss kjapt av gårde grunnet tidligere raske fødsler. Riene startet kort etterpå, dog med lav intensitet, og opp mot litt sterkere..
Dabbet dog av etter noen timer, istedenfor å ta seg skikkelig opp. Måtte sove litt i 13-14 tiden, før det plutselig tok seg kraftig opp!
Rier plassert i både mage,hofte og rygg. Gubben måtte trykke en knyttneve i ryggen på meg mot slutten, mens jeg fødte på siden i sengen.
Ute 16.15, ingen rifter, liiiiite blødning og ingenting ellers å bemerke seg. Alt fint med mor og barn, bare veldig sliten mamma. :P

IMG20230710165731.jpg

(Litt TW kanskje?)

Dato og uke for fødsel: 01.08 (uke 41+0)
Termin: 28/07
Størrelse på barnet: 52 cm / 4305 g / 36 cm hodemål
Fødselshistorie:
Startet med vannavgang natt til tirsdag kl 02:57. Fikk omsider rotet oss til sykehuset, bor ikke så langt unna så vi stresset ikke så mye. Hadde bare 2 cm åpning når vi kom frem, men vi fikk bli der istedet for å bli sendt hjem. Hadde mye rier med en gang og fikk morfinpille og paracet, men det hadde ingen effekt i det hele tatt. Så klokken 10 hadde jeg 6 cm åpning og ble flyttet til en fødestue. Der gikk vi gjennom litt forskjellig stillinger og vi fikk litt frokost. Klarte hele to bitt av brødskiva da smertene tok seg opp. Husker ikke så mye egentlig da jeg hadde lystgass og riene var så tett. Men kl 13:30 ish hadde jeg 10 cm åpning og all bevegelse trigget en rie. Fikk satt klyx og tømt tarmen. Etter det husker jeg ikke så mye før helt mot slutten på grunn av lystgassen. Men baby satt fast i bekkenet og vi fikk hun bare ikke ut. Kom så et helt team med folk i tilfelle vi måtte opp på hastekeisersnitt. Hun ble tatt med vakum, å det vondeste med hele fødselen var når de satt inn den vakum koppen, grusomt! Ring of fire var ikke så ille i forhold, å på fire press var hun endelig ute! Kjente at jeg revnet over alt innvedig i det hun kom, så ble en lang time med sying der. Men det var så fint å se pappan med baby på magen mens jeg ble sydd♡
Mistet også sykt mye blod, så dette var en tøff fødsel, men begynner å komme meg bittelitt nå.
Det var verdt det uansett smerte♡

Vedlegg

• 20230804_012632.jpg
    20230804_012632.jpg
    1,1 MB · Visninger: 107
Last edited:
Dato og uke for fødsel: 01.07 (uke 40+5)
Termin: 29.06
Størrelse på barnet: 52cm / 3500 g / 35 cm hodemål

Fødselshistorie:
Hadde modningsrier som begynte torsdag 22/6 og som kom hver kveld og holdt på mellom kl. 17-20. Onsdag 28/6 sluttet de ikke og begynte å øke i intensitet. Når klokken ble 01.00 ringte vi føden da det var 2-3 min mellom hver rie og de varte i 1,5 min. Kom inn på sjekk og ble sendt hjem fa jeg kun hadde 1 cm. Holdt på med rier store deler av natta, fikk litt pause på formiddagen før det tok seg opp på ettermiddag og kvelden igjen. Slik holdt det på hele torsdag + fredag. På fredag kveld ble ting enda mer intenst og vi dro inn på føden igjen. Ble lagt inn med 4 cm åpning og skulle på satt epidural. Pga. Veldig svai korsrygg tok det 7 forsøk og 4 lokalbedøvelser før den satt. På dette punktet hadde jeg fått stormrier, så det å holde seg stille var jo morsomt. Epiduralen funket alle steder unntatt i underlivet. Riene fortsatte som de var, sterke og ofte. De tok vannet på formiddagen da ting ikke gikk fremover som de ønsket. Etter 12 timer hadde jeg 5,5 cm. Jeg begynte å få høy feber da jeg hadde fått en infeksjon og de ga meg drypp for å fremskynde ting. Det resulterte i masse stormrier uten effekt og svært høy puls hos babyen. De forsøkte 2 ganger med samme utfall. Til slutt endte det med hastekeisersnitt da de ikke ville la det gå lenger. Etter 3 dager med rier og stormrier begynte jeg å bli litt sliten. Under KS klarte de å ødelegge blæren min. De skar et 7 cm snitt i blæren da den hadde grodd fast i livmoren etter siste KS i 2021. Mistet 1,2 L blod og men de fikset blæren min. Var oppe og gikk 6 timer etter OP og måtte ha kateter i 10 dager. Alt er strålende med både baby og meg og synes absolutt ikke selv at dette var verken dramatisk eller utrygt på noe punkt. Ønsker en baby til senere :love7

Back
Topp