Fødetråd - ÅPEN

AskEmbla

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
FebbisBebbis2021 ❄️
Utmarsj 2024
Nå er vi jo ganske mange her som allerede har født, og fødsel nærmer seg for flere av oss! Lager da denne tråden her, så kan de som ønsker å dele sin fødsel gjøre det.

Har stjålet en liten «oppsummeringsliste» fra skjult forum, husk at du velger selv hva du deler, og du deler ikke mer eller mindre enn du ønsker. Minner om at dette er åpent forum.


Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Min fødsel nr 3 ( barn nr 4)

Navn på barnet:
Sebastian

Kjønn: Gutt

Termin: 13.03.24

Dato født: 02.03.24

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 21.22

Fødested: SiV Tønsberg

Vekt: 4315gr

Lengde: 52cm

Hodeomkrets: 37,1cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang torsdag med ballong, grunnet mye fostervann og at babyen var 24% større enn gjennomsnittet. Den falt ut etter 6t. Startet med orale modningspiller, og gikk på disse hele fredag. Disse gav meg hyppige og til dels smertefulle rier, men lite modning. Lørdag endret de til vaginale modningspiller som ikke gav meg rier, men noe modning. Kl 17 ble det bestemt at de skulle ta vannet. Hadde fortsatt bare 2-3cm, men nå var jeg godt inne på dag 3 med igangsettelse. Fordi jeg hadde en traumatisk styrtfødsel bak meg, fikk jeg tilbud om at de satte epiduralen før de tok vannet, noe jeg takket ja til. Vannet ble tatt 18.30. Kl 20 hadde jeg «bare» 5cm, og da «smalt» det. Kl 21.22 var han ute:) En god og fin opplevelse denne gangen:)

Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet:
Sebastian

Kjønn: Gutt

Termin: 13.03.24

Dato født: 02.03.24

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 21.22

Fødested: SiV Tønsberg

Vekt: 4315gr

Lengde: 52cm

Hodeomkrets: 37,1cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang torsdag med ballong, grunnet mye fostervann og at babyen var 24% større enn gjennomsnittet. Den falt ut etter 6t. Startet med orale modningspiller, og gikk på disse hele fredag. Disse gav meg hyppige og til dels smertefulle rier, men lite modning. Lørdag endret de til vaginale modningspiller som ikke gav meg rier, men noe modning. Kl 17 ble det bestemt at de skulle ta vannet. Hadde fortsatt bare 2-3cm, men nå var jeg godt inne på dag 3 med igangsettelse. Fordi jeg hadde en traumatisk styrtfødsel bak meg, fikk jeg tilbud om at de satte epiduralen før de tok vannet, noe jeg takket ja til. Vannet ble tatt 18.30. Kl 20 hadde jeg «bare» 5cm, og da «smalt» det. Kl 21.22 var han ute:) En god og fin opplevelse denne gangen:)

Bilde:
Gratulerer!
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Sebastian

Kjønn: Gutt

Termin: 13.03.24

Dato født: 02.03.24

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 21.22

Fødested: SiV Tønsberg

Vekt: 4315gr

Lengde: 52cm

Hodeomkrets: 37,1cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang torsdag med ballong, grunnet mye fostervann og at babyen var 24% større enn gjennomsnittet. Den falt ut etter 6t. Startet med orale modningspiller, og gikk på disse hele fredag. Disse gav meg hyppige og til dels smertefulle rier, men lite modning. Lørdag endret de til vaginale modningspiller som ikke gav meg rier, men noe modning. Kl 17 ble det bestemt at de skulle ta vannet. Hadde fortsatt bare 2-3cm, men nå var jeg godt inne på dag 3 med igangsettelse. Fordi jeg hadde en traumatisk styrtfødsel bak meg, fikk jeg tilbud om at de satte epiduralen før de tok vannet, noe jeg takket ja til. Vannet ble tatt 18.30. Kl 20 hadde jeg «bare» 5cm, og da «smalt» det. Kl 21.22 var han ute:) En god og fin opplevelse denne gangen:)

Bilde:
Gratulerer så mye :love7
 
Ble vist mars på meg :)

Min fødsel, barn nr: 3
Navn på barnet: Frøya
Kjønn: jente
Termin: 24.02.24
Dato født: 06.03.24
Uke+dag: 42+0
Klokkeslett: 02.38
Fødested: Vestfold
Vekt: 4105
Lengde: 53
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: lystgass (de første 5 riene) :hilarious:
Annet du ønsker å fortelle:
Kom inn på sykehuset for igangsetting 05.03, pga for mye fostervann og at hun hadde en arm ned i fødekanalen(hode ikke festet), så tok dem ikke vannet. Av risiko for tverrleie og navlesnoren kunne komme i klem. Begynte med riestimulerende piller, og når de riene hadde begynt å ta seg opp så la jeg meg ned for å sove. Ca et kvarter etterpå gikk vannet, og 1,5 time etter var hun ute. Det gikk fort og var intenst, men en veldig fin fødsel :)
 
Ble vist mars på meg :)

Min fødsel, barn nr: 3
Navn på barnet: Frøya
Kjønn: jente
Termin: 24.02.24
Dato født: 06.03.24
Uke+dag: 42+0
Klokkeslett: 02.38
Fødested: Vestfold
Vekt: 4105
Lengde: 53
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: lystgass (de første 5 riene) :hilarious:
Annet du ønsker å fortelle:
Kom inn på sykehuset for igangsetting 05.03, pga for mye fostervann og at hun hadde en arm ned i fødekanalen(hode ikke festet), så tok dem ikke vannet. Av risiko for tverrleie og navlesnoren kunne komme i klem. Begynte med riestimulerende piller, og når de riene hadde begynt å ta seg opp så la jeg meg ned for å sove. Ca et kvarter etterpå gikk vannet, og 1,5 time etter var hun ute. Det gikk fort og var intenst, men en veldig fin fødsel :)
Gratulerer så mye! ❤️❤️
 
Min fødsel

Navn på barnet: Emilie

Kjønn: Jente

Termin: 12. mars

Dato født:18. mars

Uke+dag: 41 + 2

Klokkeslett: 15:15

Fødested: haugesund

Vekt: 3420

Lengde: 50

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: fødte i bilen utenfor sykehuset, mannen måtte ta i mot. Hele fødselen tok toppen 25 min

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Emilie

Kjønn: Jente

Termin: 12. mars

Dato født:18. mars

Uke+dag: 41 + 2

Klokkeslett: 15:15

Fødested: haugesund

Vekt: 3420

Lengde: 50

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: fødte i bilen utenfor sykehuset, mannen måtte ta i mot. Hele fødselen tok toppen 25 min

Bilde:
Oi, wow! Må ha vært litt av en opplevelse, håper dere alle har det fint! Og gratulerer så mye :Heartpink
 
Ble vist mars på meg :)

Min fødsel, barn nr: 3
Navn på barnet: Frøya
Kjønn: jente
Termin: 24.02.24
Dato født: 06.03.24
Uke+dag: 42+0
Klokkeslett: 02.38
Fødested: Vestfold
Vekt: 4105
Lengde: 53
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: lystgass (de første 5 riene) :hilarious:
Annet du ønsker å fortelle:
Kom inn på sykehuset for igangsetting 05.03, pga for mye fostervann og at hun hadde en arm ned i fødekanalen(hode ikke festet), så tok dem ikke vannet. Av risiko for tverrleie og navlesnoren kunne komme i klem. Begynte med riestimulerende piller, og når de riene hadde begynt å ta seg opp så la jeg meg ned for å sove. Ca et kvarter etterpå gikk vannet, og 1,5 time etter var hun ute. Det gikk fort og var intenst, men en veldig fin fødsel :)
Gratulerer så mye:love017
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 23.03.24
Dato født: 21.03.24
Uke+dag: 40+1
Klokkeslett: 22:16
Fødested: St.Olavs
Vekt: 3940g
Lengde: 50cm
Hodeomkrets: 35cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Smertelindring: Badekar, tens og epidural
Annet du ønsker å fortelle: En ganske annerledes fødsel enn jeg hadde sett for meg, men hadde en fin opplevelse fra epidural ble satt. Fikk henne på brystet og heiet henne gjennom breast-crawl, noe vi hadde gledet oss veldig til. Fødselen startet spontant, jeg er førstegangsfødende.
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 23.03.24
Dato født: 21.03.24
Uke+dag: 40+1
Klokkeslett: 22:16
Fødested: St.Olavs
Vekt: 3940g
Lengde: 50cm
Hodeomkrets: 35cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Smertelindring: Badekar, tens og epidural
Annet du ønsker å fortelle: En ganske annerledes fødsel enn jeg hadde sett for meg, men hadde en fin opplevelse fra epidural ble satt. Fikk henne på brystet og heiet henne gjennom breast-crawl, noe vi hadde gledet oss veldig til. Fødselen startet spontant, jeg er førstegangsfødende.
Gratulerer så mye!
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Eleanor

Kjønn:
Jente

Termin:
2.april

Dato født:
31.mars

Uke+dag:
40+1

Klokkeslett:
40+1

Fødested:
Nordlandssykehuset

Vekt:
3540 gr

Lengde:
48 cm

Hodeomkrets:
36 cm

Forløsningsmetode:
Vaginal

Smertelindring:
Lystgass og spinal

Annet du ønsker å fortelle:
Gikk raskt for seg når ting først startet å skje, ble ambulanse inn til sykehuset, ved ankomst 12:30 hadde jeg 7-8 cm åpning, full åpning kl. 17, men hun var ikke helt nede i bekkenbunnen enda. Kl. 19:09 kom Eleanor.

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 09.03

Dato født: 19.03

Uke+dag: 41+ 6

Klokkeslett: 15.56

Fødested:

Vekt: 4260

Lengde: 52

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Sto i dusjen i ca 15 min, men fekk sånn nedpress der. Så flytta over i seng. Fekk og èin varmepose som ikkje funka noko særlig

Annet du ønsker å fortelle Rask fødsel, dro på sjukehuset i 12-tida, 3 cm opning. 5 cm 30 min før fødsel og så gjekk vatnet. Pressefase i 6 min. Ingen rifter.
 
Min fødsel
Navn på barnet: Elvira
Kjønn: Jente
Termin: 31.3.24(privat ul)/1.4.24(oul)
Dato født: 2.4.24
Fødested: SUS
Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt

Annet du ønsker å fortelle:

Riene startet 17.00 den 1. og klokken 10 neste morgen kom jeg inn på sykehuset med 6 cm åpning. Etter 4 timer der var jeg bare på 7-8 cm og mini var tydelig stresset. Hadde kun brukt laboropust frem til da, så fikk jeg riedempende og epidural. En time etterpå hadde ingenting skjedd, hun stresset fortsatt og da ble det akutt keisersnitt.

Alt er bra med både henne og meg nå :Heartpink


 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 15.03.24
Dato født: 27.03.24
Uke+dag: 42+1
Klokkeslett: 23.26
Fødested: St.Olavs
Vekt: 3300g
Lengde: 53cm
Hodeomkrets: 33cm
Forløsningsmetode: Keisersnitt
Smertelindring: Epidural + Narkose
Annet du ønsker å fortelle: Et dramatisk fødselsforløp. Ble satt i gang med ballong 42+0, deretter tabletter 42+1. Fire og en halv time etter de første tablettene, startet styrtriene. Hadde full åpning 5 timer etter det. Babyens hjertelyd ble svakere og svakere og tok seg ikke opp igjen. Ble hastet inn på operasjonsbordet hvor baby ble forløst og lagt i kuvøse med pustehjelp. Jeg mistet over 2 liter blod, og våknet på recovery uten å ha noe begrep om hvordan det gikk med baby. 6 søvnløse timer etter fikk jeg endelig treffe henne! Da trengte hun ikke lenger ekstra surstoff og jeg fikk lagt henne til brystet. Så utrolig lettet for at alt gikk bra til slutt!
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 15.03.24
Dato født: 27.03.24
Uke+dag: 42+1
Klokkeslett: 23.26
Fødested: St.Olavs
Vekt: 3300g
Lengde: 53cm
Hodeomkrets: 33cm
Forløsningsmetode: Keisersnitt
Smertelindring: Epidural + Narkose
Annet du ønsker å fortelle: Et dramatisk fødselsforløp. Ble satt i gang med ballong 42+0, deretter tabletter 42+1. Fire og en halv time etter de første tablettene, startet styrtriene. Hadde full åpning 5 timer etter det. Babyens hjertelyd ble svakere og svakere og tok seg ikke opp igjen. Ble hastet inn på operasjonsbordet hvor baby ble forløst og lagt i kuvøse med pustehjelp. Jeg mistet over 2 liter blod, og våknet på recovery uten å ha noe begrep om hvordan det gikk med baby. 6 søvnløse timer etter fikk jeg endelig treffe henne! Da trengte hun ikke lenger ekstra surstoff og jeg fikk lagt henne til brystet. Så utrolig lettet for at alt gikk bra til slutt!
Gratulerer så mye! Og så godt at alt gikk bra til slutt :Heartred
 
Back
Topp