Fødestue - St. Olavs og andre steder

Kristin90

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
♡Julekulene 2021♡
Hei!
Noen som har erfaringer fra å føde på fødestue? Skal føde ved St. Olavs, og har de siste dagene tenkt på å be om fødestue. Høres veldig behagelig ut, og sist fødsel følte jeg ble veldig medisinsk og klinisk. Håper å ha mer kontroll over fødeopplevelsen denne gang:happy:

For dere som ikke vet hva fødestue er så limer jeg inn en forklaring fra St. Olavs:
«St. Olavs fødestue har fødestuer som er innredet med dobbeltseng, badekar og områder for bevegelse og hvile. Jordmor veileder og støtter dere gjennom fødsel, også når det kommer til smertelindring. Vi tilbyr avspenning, vann, massasje, akupunktur, varme, steriltvannspapler, TENS, pudendalblokade, lokalbedøvelse m.m.»
Det er kun friske fødende med bmi under 35, uten komplikasjoner osv. som kan føde på fødestue:)
https://stolav.no/avdelinger/kvinne...t-olavs-fodestue#les-mer-om-st-olavs-fodestue
 
Last edited:
Jeg fødte på Fødestua B7 på Fredrikstad Sykehus i 2009. Den fødselen gikk så sinnsykt fort at jeg egentlig ikke rakk reflektere mer enn nødvendig, men ble spurt om jeg ville teste badekar. Noe jeg takket ja til. Husker rommet jeg hadde var relativt stort, og at samboeren også fikk plass i senga. For han satt som ryggstøtte når jeg skulle presse(ville nemlig opp av vannet og i seng når pressinga skulle til pers….undres hvorfor jeg tenkte sånn?!)
Men håper jeg får tilgang til den type nå også, selv om fødsel blir i Sverige. Første fødsel ble jeg sendt på B3 Spesialenheten pga plassmangel. Så da var også alt medisinsk. Men alle riene gikk i ett følte jeg og uten kontroll, at jeg brydde meg minimalt om hva som var opp eller ned i rommet.
Tror neppe du fikk de svarene du ville av meg, men jeg velger gjerne naturlig miljø om jeg får velge igjen. Husker jeg var sinnsykt glad når jeg fikk føde på B7 sist kontra B3 med første iaf.
 
Last edited:
Jeg fødte på Fødestua B7 på Fredrikstad Sykehus i 2009. Den fødselen gikk så sinnsykt fort at jeg egentlig ikke takk reflektere mer enn nødvendig, men ble spurt om jeg ville teste badekar. Noe jeg takket ja til. Husker rommet jeg hadde var relativt stort, og at samboeren også fikk plass i senga. For han satt som ryggstøtte når jeg skulle presse(ville nemlig opp av vannet og i seng når pressinga skulle til pers….undres hvorfor jeg tenkte sånn?!)
Men håper jeg får tilgang til den type nå også, selv om fødsel blir i Sverige. Første fødsel ble jeg sendt på B3 Spesialenheten pga plassmangel. Så da var også alt medisinsk. Men alle riene gikk i ett følte jeg og uten kontroll, at jeg brydde meg minimalt om hva som var opp eller ned i rommet.
Tror neppe du fikk de svarene du ville av meg, men jeg velger gjerne naturlig miljø om jeg får velge igjen. Husker jeg var sinnsykt glad når jeg fikk føde på B7 sist kontra B3 med første iaf.
Det viktigste jeg var ute etter var om folk syns det var så behagelig som det virker, og det virker det som du syns. Føler egentlig at jeg allerede har bestemt meg for at jeg skal be om fødestue, så lenge den er ledig så klart:D
 
Det viktigste jeg var ute etter var om folk syns det var så behagelig som det virker, og det virker det som du syns. Føler egentlig at jeg allerede har bestemt meg for at jeg skal be om fødestue, så lenge den er ledig så klart:D
Det synes jeg :)
 
Nå har jeg fødd tre barn på st.Olavs, og alle tre har hatt bad med badekar. Men om det har vært fødestue eller ikke aner jeg ikke :p Nr. 1 er født i vann, de andre har ikke ikke fått lov til å føde i vann. Men med sistemann var det sofa innpå fødestua, for det var fullt på barsel så vi måtte sove på fødestua første natten. Kan ikke huske det var sofa på de to første fødestuene :p
 
Hei!
Noen som har erfaringer fra å føde på fødestue? Skal føde ved St. Olavs, og har de siste dagene tenkt på å be om fødestue. Høres veldig behagelig ut, og sist fødsel følte jeg ble veldig medisinsk og klinisk. Håper å ha mer kontroll over fødeopplevelsen denne gang:happy:

For dere som ikke vet hva fødestue er så limer jeg inn en forklaring fra St. Olavs:
«St. Olavs fødestue har fødestuer som er innredet med dobbeltseng, badekar og områder for bevegelse og hvile. Jordmor veileder og støtter dere gjennom fødsel, også når det kommer til smertelindring. Vi tilbyr avspenning, vann, massasje, akupunktur, varme, steriltvannspapler, TENS, pudendalblokade, lokalbedøvelse m.m.»
Det er kun friske fødende med bmi under 35, uten komplikasjoner osv. som kan føde på fødestue:)

Har ikke erfaring, men tror jeg vil be om fødestue jeg også. Vet du om det er BMI før graviditet eller ved fødsel? Redd jeg vil nærme meg 35 ved fødsel :arghh::confused:
 
Har ikke erfaring, men tror jeg vil be om fødestue jeg også. Vet du om det er BMI før graviditet eller ved fødsel? Redd jeg vil nærme meg 35 ved fødsel :arghh::confused:
Det er bmi før fødsel, så hvis den var under 35 skal det gå bra:D
Edit: mente før graviditet:hilarious:
 
Last edited:
Det er bmi før fødsel, så hvis den var under 35 skal det gå bra:D

Før graviditet? Før fødsel vet jeg jo ikke hvor jeg lander enda o_O Men hvis det er før graviditet blir det nok fødestue på meg også. Kan være greit å vite at hvis man skal ha epidural, så blir man flytta videre. Men tenker uansett det vil være fint å starte på fødestue.
 
Før graviditet? Før fødsel vet jeg jo ikke hvor jeg lander enda o_O Men hvis det er før graviditet blir det nok fødestue på meg også. Kan være greit å vite at hvis man skal ha epidural, så blir man flytta videre. Men tenker uansett det vil være fint å starte på fødestue.
Haha. Mente selvfølgelig før graviditet. Gikk litt fort i svingene om morgenen:hilarious:
Jeg syns også det er godt å vite at epidural er en mulighet, selv om man velger fødestue. Får bare håpe det er ledig plass der:)
 
Bare for ordens skyld; alle rom på sykehus som er beregnet for fødsler kalles fødestue, akkurat som steder der det foregår operasjoner kalles operasjonsstue. Tror st olavs her beskriver en type fødestuer de har :)
 
Bare for ordens skyld; alle rom på sykehus som er beregnet for fødsler kalles fødestue, akkurat som steder der det foregår operasjoner kalles operasjonsstue. Tror st olavs her beskriver en type fødestuer de har :)
Det er sant, men akkurat på St. Olavs har de valgt å kalle bare disse spesifikke rommene fødestuer. Og de er annerledes enn de andre rommene på fødeavdelingen:)
https://stolav.no/avdelinger/kvinne...t-olavs-fodestue#les-mer-om-st-olavs-fodestue
 
Fødte på fødestue for et par dager siden. Har bare positivt å si om det :)
Brukte ikke så lang tid, så brukte for det meste bare badekaret av fasiliteter. De hadde en ribbvegg jeg kunne brukt om jeg hadde tid. Dempa belysning og ledlyslenker. Følte jordmora var mer tilstede, og følte hele atmosfæren som skikkelig avslappende.
Etter fødselen lå vi i dobbeltseng, og jeg følte det ble mye mer en familiebegivenhet siden pappan kunne ligge ved siden av og vi alle 3 fikk ha kroppskontakt :) Det siste punktet der var nok det aller viktigste med opplevelsen :)
Eneste negative er at det ble dårlige bilder siden det var så mørkt, frista ikke akkurat å slå på flomlysene heller :)
 
Jeg fødte på fødeavdeling sist og fikk epidural tilbudt så fort de så at jeg var på 6 cm, akkurat kommet inn døra liksom. Jeg var sliten etter omtrent to døgn våken (samt førstegangsfødende) så jeg tok det jo. Stoppet alt opp. Måtte ha drypp, som gjorde alt jævlig igjen. Var ledninger over hele meg, var et herk når babyen til slutt kom - jeg fødte på alle fire og jordmødrene insisterte på at jeg skulle ta henne opp mellom beina selv, enda jeg prøvde å forklare at pappaen kunne ta henne først til jeg fikk snudd meg og alle ledninger av. Ble bare kleint, men jeg tok henne da :hilarious: Var også masse folk inne, to jordmødre pluss en student, barnepleier, lege og legestudent siden de begynte å smått gjøre seg klar med vakum elns. Det ble veldig klinisk, og jeg er 100% sikker på at hadde jeg fått føde på den lokale fødestua hjemme hadde fødselen gått fortere i et naturlig og avslappet miljø, med badekar som smertelindring i stedet for epiduralen, nærmere hjemmet, ikke en hersens kjøretur med rier og så videre :shy:
 
Blei ganske skuffa når eg fant ut at dei hadde fjerna alle rammemadrassene fra fødeavdelingen på Stord pga korona, var ikkje smittevennlige sa dei. Så kun heilt vanlig sjukehus seng på rommene, og dei e heilt forferdelige syns eg. Skjønner ikkje korleis eg skal få til å slappe av og lade opp (blir jo satt igang) i slike domme senger:bored: skal iallefall reise heim! Vurdere også å be mannen kjøra bilen nå, så eg reise heim uansett om det e natt. Planen er igrunn å ta båt.
 
Back
Topp