Fødestillinger

LB85

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
http://www.babyverden.no/blogg/Jordmorbloggen/fodestillinger-fordeler-og-ulemper/

Kom over denne artikkelen i går og tenkte for første gang (egentlig) over at dette er noe man kanskje bør tenke litt på i forkant av den store dagen.

Etter å ha sett på fødeavdelingen virker det som de aller fleste den A4 fødeseng-stillingen. Er dette fordi man kanskje ikke vet om noe annet? På gravidyogaen snakker hun hele tiden om bevegelse i bekkenet er bra frem til man får pressrier for å hjelpe barnet godt ned i bekkenet, mens på "Fødeavdelingen" virker det som mange ligger i samme stilling fra de kommer inn og til de føder. :wideyed:

Jeg er førstegangs og har ingen erfaringer å dele, men det har kanskje noen av dere andre?
Eller er det noe dere i det heletatt har tenkt over?

Å ligge er vel ikke å anbefale om man ønsker fortgang i sakene, såkalt aktive fødestillinger fremmer jo tyngdekraften, og det kan også være avlastende å få bevege hofter og bekken. Jeg tror greia med å ligge er mest for at man skal få hvile litt, og kanskje også fordelaktig om ting går litt for fort. Kan hende noen jordmødre også foretrekker liggende fordi det er lettere for dem å komme til og få oversikt når barnet faktisk kommer. Men jeg kan ikke se at å ligge på rygg er en veldig "naturlig" fødestilling..

Tenkte på det når jeg så på fødeavdelingen i går at jeg har hørt at bevegelse og andre stillinger enn "ryggstilling" vil kunne gi en raskere og bedre fødsel. Lurer på om alle disse damene lå på grunn av epidural og klipping av fødselsforløpet på TV. Håper ikke jeg ender opp med en jordmor som forlanger at jeg skal ligge på ryggen store deler av tiden...

Leste artikkelen nå - var ca. det samme som stod der så jeg :-p
Jeg tenker forøvrig at du ikke trenger å tenke så voldsomt over hvordan stilling du vil føde i. Jordmor kan hjelpe deg med å finne ulike stillinger/hva som føles behagelig ut for deg, når du først er i gang. Jeg regner med det er standard på alle fødeavdelinger med ulike "hjelpemidler" som fødekrakk, ball, sekk osv.

Tenkte på det når jeg så på fødeavdelingen i går at jeg har hørt at bevegelse og andre stillinger enn "ryggstilling" vil kunne gi en raskere og bedre fødsel. Lurer på om alle disse damene lå på grunn av epidural og klipping av fødselsforløpet på TV. Håper ikke jeg ender opp med en jordmor som forlanger at jeg skal ligge på ryggen store deler av tiden...

Jordmor kan og vil vel aller mest sansynlig ikke tvinge deg til å ligge på ryggen om det ikke er av medisinske/sikkerhetsmessige grunner :)

Sist jeg fødte så valgte jeg å ligge på siden når pressriene kom fordi det var det jeg følte som passte for meg. Frem til pressriene kom lå jeg i badekar som smertelindring :-)
Jeg valgte ikke å være så veldig aktiv under fødsel fordi jeg fikk vondere rier når jeg gikk og sto :-/

Håper på at jeg kan være mer aktiv denne gang. Finner heldigvis utav hva som er riktig for deg når fødselen er i gang :-P

Jeg måtte ligge på ryggen under mine forrige fødsler pga at det gikk så fort. Sist fødsel også pga prematur fødsel.
Under min tredje fødsel fikk jeg gå og stå litt i starten, men riene ble veldig kraftige og ting skjedde litt for fort, så måtte legge meg ned.

Ønsker absolutt å slippe å ligge på ryggen og føde denne gangen, husker sist at jeg følte det var kjempe unaturlig å presse når man ligger i en slik stilling :p

Fremtil pressriene tenker jeg å holde meg i bevegelse, gå litt rundt, sitte på ball osv og så enten sitte på knærne i senga eller på gulvet mens jeg støtter meg på seng/ball eller annet :)

Sett et program på TV hvor fysioterapeuter også pratet om dette med at det å ligge på rygg ved pressriene ikke var optimalt fordi halebenet mistet muligheten til å presses bakover og kunne gjøre pressingen vanskeligere og i noen tilfeller briste/brekke halebenet under fødsel :(

Ønsker absolutt å slippe å ligge på ryggen og føde denne gangen, husker sist at jeg følte det var kjempe unaturlig å presse når man ligger i en slik stilling :p

Fremtil pressriene tenker jeg å holde meg i bevegelse, gå litt rundt, sitte på ball osv og så enten sitte på knærne i senga eller på gulvet mens jeg støtter meg på seng/ball eller annet :)

Sett et program på TV hvor fysioterapeuter også pratet om dette med at det å ligge på rygg ved pressriene ikke var optimalt fordi halebenet mistet muligheten til å presses bakover og kunne gjøre pressingen vanskeligere og i noen tilfeller briste/brekke halebenet under fødsel :(

Var det jeg leste også. Fikk jo mest lyst til å ligge på siden etter den artikkelen, men det hadde jeg jo aldri tenkt på før. Da skal visstnok JM ha veldig god oversikt og kan hjelpe bra på uten at halebeinet spiller inn.

Jeg har også hørt at å ligge på ryggen blir litt som å føde i "oppoverbakke" pga halebeinet blir liggende litt i veien.. Så jeg tenker også at jeg helst vil teste ut andre stillinger :)

Jeg håper på at jeg klarer å være opp og gå under riene, ev stå i hvert fall :)
Så fantaserer jeg om å stå på kne under pressriene (men skjønner ikke hva en gjør når ungen har kommer ut?? :P) men tenker også at jeg må nok bare ta det der og da :)

Var oppe og gikk mye forrige gang i åpningsfasen, og hadde tenkt å prøve en annen stilling i trykkefasen også, men klarte det ikke, var helt utslit i siste delen og kan ikke si at jeg opplevde å føde mer vanskelig på grunn av at det. Men var absolutt mye bedre å bevege meg og bruke tyngdekraften i åpningsfasen.

Jeg håper på at jeg klarer å være opp og gå under riene, ev stå i hvert fall :)
Så fantaserer jeg om å stå på kne under pressriene (men skjønner ikke hva en gjør når ungen har kommer ut?? :P) men tenker også at jeg må nok bare ta det der og da :)
Ser på program at de da drar babyen fram mellom føttene og opp mot brystet sitt. Også ser vi ikke hva de gjør etterpå, men vil anta at jordmor holder baby litt imens du får snudd deg over på ryggen igjen før du får baby på brystet :)

Satser på aktiv fødsel og håper på badekar som smertelindring. Så langt har jeg tenkt at på knærne ville vært optimalt, eller siden, nesten med ryggen som siste utvei.

Sist fikk jeg råd hos jordmor til hvordan jeg kunne stå /sitte/ligge. Lå mye på rygg i begynnelsen, men da jeg reiste meg opp til sånn stativ gikk alt mye fortere. Når jeg skulle presse fikk jeg anbefalt å legge meg på siden noe jeg gjorde. Synes det var en grei måte å føde på. Var så overveldende vondt i det babyen kom ut at om jeg sto på kne er jeg redd jeg ville ha knekt sammen i smerte. Kan bli annerledes denne gangen da, så spennende hvordan man takler ting nå ifht for 5 år siden:wideyed:

Har gått og stått oppreist atmed en sånn prekestol æ under begge fødslene, og har født i en sånn sittende /liggende stilling begge gangene. Skjønner ikke hvorfor de damene ligger så mye æ.. Så med tanke på farten på mine fødsler og hvordan jeg har opplevd de , så har jeg tenkt å satse på samme nå. Oppe å gå/vugge så lenge det er mulig, og så finne passende stilling i sengen :)

Jeg klarte ikke å stå/gå med riene, de ble ekstra vonde føltes det ut som.
Så jeg satt i senga, i såkalt indianerstilling :p Hadde en saccosekk bak ryggen for å støtte meg opp, og så satt jeg og vugga litt fra side til side. Brukte lystgass under riene, så jeg aner egentlig ikke hvor lenge jeg satt sånn. Tror det var 3 timer kanskje?
Etterhvert la jeg meg på rygg for å presse :) Lå ikke på ryggen før det.

Lå også på rugg når jeg skulle presse, men ikke så mye før. Satser på det nå også. Evt ligge på siden å presse. Men vil ikke ligge så mye i åpningsfasen om det ikke blir nødvendig av noen grunn.

Sist var det den klassiske fødestillingen, men med elektrode på hodet til snuppa og slike ting var det ikke mye valg men fikk informert om gode stillinger før fødsel så vil tro de aller fleste får prøve seg frem :)

Back
Topp