Fødestilling

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Er bare nysgjerrig... Jeg har født mine tre barn helt uten smertestillende, i vanlig fødeseng/halvt sittende med beina i/mot benstøtter.. Raske fine fødsler :)
Jeg har alltid tenkt at å utnytte tyngdekraften ved å stå, på huk, lent over saccosekk osv er bra, men har aldri liksom rukket å komme dit selv da jeg har født..
Hvordan er deres erfaringer med tanke på fødestillinger?:happy:

Jeg gjorde det samme som deg sist.blir sikkert samme denne gang. Men jeg ser hva jeg føler for der og da :happy:

Jeg lå på siden helt til siste innspurt med nr 1, men presset det siste på rygg.

med nr 2 ønsket jeg å benytte meg av tyngdekraft, men jeg hadde ikke sjans i havet til å gjøre noe annet enn å ligge på rygg. Da jeg skulle presse reagerte kroppen med å presse igjen lårene av en eller annen grunn.. hadde null kontroll på akkurat det så hadde hjelp fra barnepleiere til å holde i lårene.. haha

spent på hvordan det blir med nr 3

Lå med slanger og ledninger i alle retninger begge gangene, det begrenser endel muligheter. Med benstøtter med første, vanlig (forferdelig vond) sykehusseng med andre. Syns egentlig det var bedre uten beinstøtter, da jeg kunne bruke beina «fornuftig» under pressriene. Så får vi se hva tiden bringer denne gangen.

Jeg lå på siden helt til siste innspurt med nr 1, men presset det siste på rygg.

med nr 2 ønsket jeg å benytte meg av tyngdekraft, men jeg hadde ikke sjans i havet til å gjøre noe annet enn å ligge på rygg. Da jeg skulle presse reagerte kroppen med å presse igjen lårene av en eller annen grunn.. hadde null kontroll på akkurat det så hadde hjelp fra barnepleiere til å holde i lårene.. haha

spent på hvordan det blir med nr 3
Haha, presse igjen lårene ja, det funker dårlig :joyful:
-men helt utrolig hva som kan skje/hvor lite kontroll man har, til tross for at kroppen egentlig har mye kontroll..! Da jeg fikk pressrier så klarte jeg ikke ta pause...! Jeg fortsatte å presse når rien ga seg.. Jeg hadde SÅ sinnsykt mye kraft i meg:D

Jeg føda i misjonær om jeg kan kalle det for det? Haha. Liggende da, med ryggen litt opp. Synes det gikk veldig fint ☺️

Haha, presse igjen lårene ja, det funker dårlig :joyful:
-men helt utrolig hva som kan skje/hvor lite kontroll man har, til tross for at kroppen egentlig har mye kontroll..! Da jeg fikk pressrier så klarte jeg ikke ta pause...! Jeg fortsatte å presse når rien ga seg.. Jeg hadde SÅ sinnsykt mye kraft i meg:D

ja veldig lite effektfullt ;) i begynnelsen presset jeg greit men da pressriene sto på som verst så slo jeg lårene sammen.. haha... barnepleiere spurte faktisk om det gikk bra at de holdt opp.. sa i ettertid at de nesten følte det var ett overgrep fordi de måtte ta i.. men jeg var veldig gla for den hjelpen ;)

Med første så begynte jeg ved å stå ved preikestolen, så ned på knærne på gulvet ved sengekanten, så opp i sengen i doggystyle før gutten omsider kom da jeg lå på ryggen i sengen :) Mange stillinger det ja :p

2 gangen så kom jenta så raskt, fødte henne i sidestilling i sengen etter 3 push :)

Veldig spent på hvordan det blir denne gangen

Jeg fikk de to eldste på fødeloftet ( naturlig fødsel uten smertelindring) på fødekrakk. Var veldig fornøyd med det.

3. ble født på vanlig fødeavd i fødeseng: jeg måtte ha epidural drypp ( ble satt igang) prøvde lystgass . Pga høyt blodtrykk fikk jeg ikke føde naturlig. Masse styr og ikke behagelig .

Har ikke lyst å føde i fødeseng denne gang..

Nr 1 på rygg med beina i bøyler.. Absolutt ikke bra, og bekkenet mitt har aldri kommet seg etter det.

Nr 2 stående på huk. Veldig raskt og greit. MYE bedre for kroppen min

Veldig lærerikt og interessant å lese om erfaringene deres.. Kanskje jeg får muligheten til å utnytte tyngdekraften denne gangen:happy: Uke 30 i dag.. Går veldig fort til mai nå:Heartbigred

Fødte en stjernekikker uten smertestillende i 2013, var 19 år å visste ikke att jeg faktisk kunne velge fødestilling selv...Lå på rygg med beina opp...Var helt jævlig, følte meg tvunget av jordmor til dette..Føltes ikke naturlig ut for meg å ligge slik så kommer ikke til å ligge på rygg denne gangeno_O Å tanken på att barnet var stjernekikker skulle jeg ha fått brukt tyngdekraften i en annen stilling.

Fødte en stjernekikker uten smertestillende i 2013, var 19 år å visste ikke att jeg faktisk kunne velge fødestilling selv...Lå på rygg med beina opp...Var helt jævlig, følte meg tvunget av jordmor til dette..Føltes ikke naturlig ut for meg å ligge slik så kommer ikke til å ligge på rygg denne gangeno_O Å tanken på att barnet var stjernekikker skulle jeg ha fått brukt tyngdekraften i en annen stilling.

Jeg fikk og en stjernekikker uten smertestillende.. han var nesten 4 kg.. jm stod med hånda oppi høna mi fordi babyen pressa mot en kant , siden han kom litt feil.. husker jeg måtte presse samtidig.. auuu.. pressa i en time.. godt jeg var ung og ikke visste hva jeg gikk til ;-)

Jeg fikk og en stjernekikker uten smertestillende.. han var nesten 4 kg.. jm stod med hånda oppi høna mi fordi babyen pressa mot en kant , siden han kom litt feil.. husker jeg måtte presse samtidig.. auuu.. pressa i en time.. godt jeg var ung og ikke visste hva jeg gikk til ;-)

Satt på fødekrakk da , hadde neppe klart å ligge på rygg

Samme her, hadde ikke gjort det der igjen for å si d sånn :rolleyes:

Med første presset jeg i 45 minutter i alle tilgjengelige stillinger. Til slutt ble det liggende på ryggen mens en dyttet og en dro mens jeg presset alt jeg var god for. Det var nok helt på grensa til at det ble keisersnitt. Dårlig fosterlyd i pressene, og knøttet klarte ikke puste selv da han kom ut.

Andremann ble det en slags mellomting mellom å stå på alle fire og sitte på huk. Presset i et kvarter.

Med tredjemann sto jeg på gulvet da jeg plutselig fikk pressrie. Jeg pustet meg gjennom ria og kjempet imot å presse så godt jeg klarte så han ikke skulle ramle rett i gulvet. Det føltes som om det var fare for at han skulle ramle ut på den ria. Jeg klarte såvidt å komme meg opp i fødesenga før neste pressrie. Da ble det på ryggen fordi jeg ikke rakk annet. To pressrier med faktisk pressing fra meg også, så var han ute.

Spent på nr 4.

Med nr 1 klarte jeg ikke å ligge på ryggen,siden eller noe under fødsel.

Så fødte på huk i senga ;-)

Med nr 2 så var det bare å ligge på ryggen som var behagelig :-S

Spent på nr 3! :-D

Back
Topp