Fødestilling

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Som førstegangs gravid- så er jeg både dum og naiv..... jeg trodde seriøst ikke det fantes så sjukt mange stillinger å velge å føde i..... hva er erfaringene med de ulike stillingene til dere som har født før? Er det en stilling som er bedre enn den andre?
 
Jeg låg på siden å fødte. Den var den posisjonen som falt meg naturlig inn der og da. Jeg ble kjempe kvalm av å ligge på ryggen. Tror ikke det er noe som kan planlegges. Gjør akkurat det som passer for deg! :) Det er du som har den tøffeste jobben. Så gjør det som faller deg naturlig inn enten det er på siden, ryggen eller stående. [emoji4]
 
Har født stående på knærne,med god støtte fra sengeryggen som er hevet i passende høyde på 2 av mine,og stående på gulvet med en av 3. God hjelp av tyngdekraften,og må si det har vært enkle fødsler:) fort å greit med alle 3 :)
 
Jeg varierte mellom å ligge på rygg og å sitte på huk. For meg ble den lille sittende fast uansett, men jeg tror det viktigste er å gå inn med et åpent sinn og ta imot tips fra jordmor :) hvis du tror du vil i badekar eller noe annet som krever litt ekstra utstyr kan det være greit å si fra på forhånd og nevne det når du kommer inn.
 
Har født stående på knærne,med god støtte fra sengeryggen som er hevet i passende høyde på 2 av mine,og stående på gulvet med en av 3. God hjelp av tyngdekraften,og må si det har vært enkle fødsler:) fort å greit med alle 3 :)
Okei, nå kommer det et dumt spørsmål fra ei som er førstegangs ))) - hvordan tar jordmødre babyen imot når man sitter eller står? Og hvordan klarer de da å utføre det grepet som forhindrer at kvinnen revner ?
 
Okei, nå kommer det et dumt spørsmål fra ei som er førstegangs ))) - hvordan tar jordmødre babyen imot når man sitter eller står? Og hvordan klarer de da å utføre det grepet som forhindrer at kvinnen revner ?
Du spør veldig godt der:D jeg revnet ikke med noen av de :) de heiset sengen opp i arbeidshøyde når jeg var i senga men når jeg fødte stående tror jeg det var en vrien stilling for jordmor sin del. Jeg rakk såvidt å komme inn på fødestua så hun hadde vel egentlig ikke noe valg:)
 
Lå på ryggen med første, men valgte siden med nr 2, kommer til å si at jeg vil føde på siden denne gangen også. Da hjelper mannen med å holde foten min:) på siden er pga mindre belastning for bekkenet:)
 
Det er mindre sjanse for å revne når man ligger på rygg, av den grunn at jordmor har mye bedre oversikt over vevet og klarer å tilpasse farten til babyen i forhold til det. Men da snakker man kun om helt på slutten av trykketiden! Man kan jo trykke i en god stund, +/- en time, og da kan det lønne seg å variere stilling.
Ikke dumt å benytte seg av tyngdekraften til å begynne med, altså stående, på huk eller i en firfot posisjon (ryggen på sengen hevet høyt og mor lenende over ryggen på sengen).

Også kommer det så an på hvor effektive rier man har, hvor mye trykketrang man har, hvor babyen er i fødselskanalen når man begynner å trykke osv...

Tenker at man må lytte til kroppen om hva som føles naturlig og ha en dialog med jordmor :)
 
Det er mindre sjanse for å revne når man ligger på rygg, av den grunn at jordmor har mye bedre oversikt over vevet og klarer å tilpasse farten til babyen i forhold til det. Men da snakker man kun om helt på slutten av trykketiden! Man kan jo trykke i en god stund, +/- en time, og da kan det lønne seg å variere stilling.
Ikke dumt å benytte seg av tyngdekraften til å begynne med, altså stående, på huk eller i en firfot posisjon (ryggen på sengen hevet høyt og mor lenende over ryggen på sengen).

Også kommer det så an på hvor effektive rier man har, hvor mye trykketrang man har, hvor babyen er i fødselskanalen når man begynner å trykke osv...

Tenker at man må lytte til kroppen om hva som føles naturlig og ha en dialog med jordmor :)
Bare fikk en følelse på att du har mye kunnskap innen faget:) er du tilfeldigvis jordmor?:)
 
OY så gøy :D må absolutt være en drømmejobb:) var bare måten du utdypte svaret på som fikk meg til å spekulere:) veldig greit å få litt fakta og kunnskap ifra en fagperson oppi alt dette :) å ha født noen ganger er en ting,men det er jaggu ikke mye man får med seg eller skjønner årsaken til fordet :)
 
Jeg sto på kne i sengen mens jeg lente meg over den oppreiste sengeryggen. Fikk ekstreme smerter i ryggen og klarte ikke trekke pusten hvis jeg lå på rygg, så det var aldri aktuelt for meg. Neste gang prøver jeg gjerne huk eller stående, hvis jeg ikke kan få føde i badekar.
 
Selve forløsningen skjedde liggende/sittende, men før det sto jeg med prekestol helt til hodet var på vei ut. For meg har det vært gull å stå. Kunne faktisk kjenne at babyen datt lengere ned da jeg reiste meg opp :)
 
Wow!! Dette var mange gode ting å lese!!!!
Jeg er sånn sugekopp med andres erfaringer- og tenker at all lærdom er god lærdom på et eller annet vis :)

Jeg tenker i mitt stille sinn at jeg vil ha badekar med varmt vann- men d er jo fordi jeg er glad i varmen og veit at d er smertelindrende på min kropp- men alltid greit å ha mange alternativer klare i hodet:) har jo skjønt at det er mange forskjellige stillinger å føde i- så ble nesten litt sjokkert! Med mine håndballknær er nok flere stillinger som innbefatter å stå på knærne helt uaktuelt- så hodt å høre andre erfaringer med stående og på huk osv ;-)
 
Liggende/sittende i badekar, eller..noe skjedde som gjorde at jeg måtte fort opp i stående i det han skulle ut (jordmor og barnepleier løftet meg) men var like raskt nede i ligge-sittende igjen og fikk løftet han opp på brystet. Skulle egentlig ta han imot selv men siden jeg måtte opp i stående tok jordmor imot men løftet han ikke opp, for det ville hun at jeg skulle gjøre selv da jeg fikk satt meg ned igjen :)

Veldig glad for at jeg fikk muligheten til å føde i badekar :) Nå har jeg "bare" en fødsel bak meg men kan virkelig anbefale det :)
 
Hvilken måte er minst belastende for rumpa da? :p Jeg følte at det var der babyen var på vei ut sist og det gjorde vondt med presset der. Noen som har født både på rygg og i annen stilling som synes det var forskjell hvor presset lå? (Helt til ungen var nesten ute og det svir over alt riktignok...)
 
Jeg tenker at dette har jordmoren gode tips om og guider deg gjennom under fødsel :) jeg varierte mellom rygg og siden etter hva hun anbefalte - og på den måten føler jeg at jeg jobbet best.
 
Back
Topp