Fødestilling og fare for å revne

B

Elsker forumet
Hei,
Jeg er førstegangs i uke 19,så det er lenge igjen til jeg skal føde. Jeg tenker jo selvsagt på hvordan en fødsel vil bli. Jeg er ikke nervøs eller redd for fødselen, det eneste som jeg er litt bekymret for er dette med fare for å revne.

Påvirker fødestilling fare for å revne,eller evt hvor det revner? Er noen fødestillinger bedre for å unngå det? Jeg ser liksom for meg at ungen kommer bedre ut "rett ned" dersom jeg er mer oppreist, men samtidig kommer jo kanskje barnet ut fortere da. Noen tanker eller erfaringer rundt dette? :)

Er det riktig at det bare er ca 15% som revner? Trodde egentlig det var mye me vanlig?
 
Hei!

Stort sett får alle et "skrubbsår" eller revner litt under fødsel. Alle fødsler er unike, det viktigste er at jordmor har god kontroll på hodet når det skal forløses samt støtte området mellom vagina og endetarm for å minimalisere riftene, uansett hvilken stilling du ligger eller står i.

Det er naturlig å tenke på dette selv om man er tidlig. Ta også opp spørsmålet med din jordmor på helsestasjonen.

Masse lykke til og gratulerer med graviditeten.
 
Back
Topp