Fødested

Cashmere

Blir kjent med forumet
Da jeg hadde dårlig erfaring med min første fødsel i Kristiansand, vurderer jeg nå å velge et annet sykehus, nemlig SiV (Tønsberg), hvor jeg har familie i nærheten.
De dårlige opplevelsene skyldes ikke bare én eller et par personer, men en kultur som er annerledes enn der jeg kommer fra, og som er slitsom å måtte forholde seg til i en sårbar og krevende situasjon som fødende.

Lurer på om noen har erfaringer med føden og/eller barsel på sykehuset i Tønsberg? :)

Andre som vurderer andre sykehus enn sitt nærmeste av ulike grunner?

Har svigerinne som fødte i Tønsberg, har ikke hørt noe negativt der hvertfall.

Hva med å be om å få føde i Arendal? [emoji4]. Tror ikke det er noe problem..

Selv om det og er på Sørlandet så kan det være kulturen er forskjellig [emoji4].

Last edited:
Jeg har født på Tønsberg og skal gledelig føde der igjen denne gangen. Vi kunne ikke vært mer fornøyd! Et så utrolig imøtekommende og hyggelig personale :Heartred fine rom, mulig med familierom hvis det er ledig, god mat og greit med besøk fra andre.

Dårlig opplevelse på sus(stavanger) men bare i barselstidå etterpå. Kjempefornøyd med personal under fødsel men skikkelig dårlig oppfølging på barselhotellet. Vurdere å reise hjem fort denne gangen. Er 2 gangs denne gangen så vet jo hva eg går til denne gangen. Sist va alt nytt og fikk lite hjelp

Takk for deling av erfaringer! Har temkt Arendal hele tida, men har et par mindre alvorlige mislykkede operasjonserfaringer derfra. Og hvis det uansett blir langt å reise så... Tønsberg har jeg bare hørt godt om, og jeg ble jo selv født der :)

Dårlig opplevelse på sus(stavanger) men bare i barselstidå etterpå. Kjempefornøyd med personal under fødsel men skikkelig dårlig oppfølging på barselhotellet. Vurdere å reise hjem fort denne gangen. Er 2 gangs denne gangen så vet jo hva eg går til denne gangen. Sist va alt nytt og fikk lite hjelp

Veldig kjedelig med dårlig opplevelse! Men du vurderer ikke annen plass allikevel?

Takk for deling av erfaringer! Har temkt Arendal hele tida, men har et par mindre alvorlige mislykkede operasjonserfaringer derfra. Og hvis det uansett blir langt å reise så... Tønsberg har jeg bare hørt godt om, og jeg ble jo selv født der :)

Den ser jeg [emoji4]. Hadde selv praksis i Arendal og synes det var tungt å være sykepleierstudent fra Kristiansand der, men det er mest pga den evige sykehusstriden [emoji85].
Ellers vet jeg mange er veldig fornøyde med SSA som fødested, særlig de som fikk første på SSK, men ble flyttet pga plass mangel [emoji4]. Er vist en finere avdeling der borte!

For meg er det ikke et alternativ da mannen jobber i ambulansen og har kranglet med en del av jordmødrene på SSA av administrative grunner... Det er faktorer jeg ikke vil skal forkludre min fødsel [emoji28].

Lykke til med valg av fødested!

Jeg skal føde på Ullevål. Valgte det fordi de har barselhotell og jeg ønsker at samboeren min kan være sammen med oss i tiden etter fødsel.

Dersom jeg må bli liggende på barsel vil han jo måtte reise hjem, så jeg håper jeg slipper det. Jeg synes egentlig det er merkelig at man ikke er garantert at mannen får overnatte. Vi snakker så mye om likestilling, og at far skal være en aktiv part den første tiden, men så blir han "sparket ut" fra sykehuset når barnet er ute.

Jeg skal føde på Ullevål. Valgte det fordi de har barselhotell og jeg ønsker at samboeren min kan være sammen med oss i tiden etter fødsel.

Dersom jeg må bli liggende på barsel vil han jo måtte reise hjem, så jeg håper jeg slipper det. Jeg synes egentlig det er merkelig at man ikke er garantert at mannen får overnatte. Vi snakker så mye om likestilling, og at far skal være en aktiv part den første tiden, men så blir han "sparket ut" fra sykehuset når barnet er ute.

Du kan jo søke om å føde på Bærum, der får far være på barsel :) Veldiggod erfaring derfra, og gleder meg til å komme tilbake.

Har du bestemt deg? :happy:

Du kan jo søke om å føde på Bærum, der får far være på barsel :) Veldiggod erfaring derfra, og gleder meg til å komme tilbake.

Åh, det visste jeg ikke. Tusen takk for tips :). Det må så absolutt diskuteres med min bedre halvdel.

Har du bestemt deg? :happy:

Nei, jeg har ikke det... Det begynner jo å nærme seg, så de må kanskje ha beskjed snart? Regner med det er jm som ordner/søker for meg? Jeg syns det virker litt drastisk å skulle velge et annet enn mitt lokale sykehus. Spesielt fordi vi ikke kan vite når fødselen skjer, og plutselig må kanskje far tilbake til jobb etter påskeferie i Tønsberg-området. (Jeg har termin 2. påskedag, så tenkte å feire påske der og føde samtidig..:laughing002). Samtidig var opplevelsen fra forrige gang i Kristiansand såpass traumatisk at jeg nesten er nødt til å vurdere det.

Interessant at flere her inne har erfaringer fra sørlandssykehusene. Noen som veit åssen det er med å få besøk i Tønsberg, forresten? Og overnatting for far?

Nei, jeg har ikke det... Det begynner jo å nærme seg, så de må kanskje ha beskjed snart? Regner med det er jm som ordner/søker for meg? Jeg syns det virker litt drastisk å skulle velge et annet enn mitt lokale sykehus. Spesielt fordi vi ikke kan vite når fødselen skjer, og plutselig må kanskje far tilbake til jobb etter påskeferie i Tønsberg-området. (Jeg har termin 2. påskedag, så tenkte å feire påske der og føde samtidig..:laughing002). Samtidig var opplevelsen fra forrige gang i Kristiansand såpass traumatisk at jeg nesten er nødt til å vurdere det.

Interessant at flere her inne har erfaringer fra sørlandssykehusene. Noen som veit åssen det er med å få besøk i Tønsberg, forresten? Og overnatting for far?
Far fikk overnatte sist gang:) vi fikk også besøk, tok med barnet ut på gangen. Der kan alle komme. Også mulig å ta med ungen ned i fellesområdet, men tror de ikke anbefaler det når RS-viruset herjer. Mins det er restriksjoner på det. På Tønsberg må du ikke søke, men så klart, de vil jo like å ha informasjon om den fødende på forhånd :)

Back
Topp