Fødested - innspill?

Lykketrollet123

Betatt av forumet
Himmelbarn
Maiblomstene 2020
Jeg hadde første time hos jordmor denne uken, og hun lurte på om jeg hadde tenkt noe på fødested. Jeg bor i Nord-Norge, mens hele familien er sørpå. Det finnes en jordmorstyrt fødestue i kommunen, men jeg er ikke kvalifisert til å føde der siden jeg har revmatisme og er førstegangsfødene.

Jeg har selvfølgelig tenkt litt, men heldigvis er det en stund til jeg MÅ bestemme meg, og har egentlig følgende alternativer:

Alternativ 1: Nærmeste sykehus er nesten 3 timer biltur unna, over en fjellovergang der det fortsatt kan være vinterstengt i mai måned. Dette er et lite lokalsykehus og jeg har generelt dårlige erfaringer herfra. Jeg synes også det høres kjempeskummelt ut å ha nærmeste sykehus nesten 3 timer unna når jeg skal føde for første gang.

Alternativ 2: Reise til nærmeste store sykehus for å føde der. Det er snakk om en flytur, eventuelt 6 timers biltur dit. Dersom jeg velger dette må jeg reise og bo på pasienthotellet i minst 2 uker før termin. Må si det frister lite å være høygravid og alene i en fremmed by og vente på fødsel... Usikker på om mannen kan ta seg fri fra jobb for å vente på fødsel sammen med meg.

Alternativ 3: Reise sørover til familien og finne et fødested der. Der er det flere store sykehus, og nærmeste er ca 15 min fra foreldrene mine. Mannen kan jobbe derfra, så han har mulighet til å være med.

Andre som har hatt tilsvarende situasjon med lang vei til fødeavdeling? Hvordan løste du det?
 
Min søster valgte å bo hos mamma begge gangene (lignende situasjon som deg) og var fornøyd med det. Mannen hennes kom til mamma da det nærmet seg termin.
 
Hvordan ser du for deg tiden i etterkant av fødsel? Bare enda et moment å ta med i tankeprosessen. Vil du/dere ha spedbarnsperioden nede i sør hos foreldrene dine? Eller tenker dere å fly opp igjen kort tid etter fødsel? Blir det i så fall et stressmoment for dere, eller er det ingen problem?
Eller har dere sett for dere å starte perioden og rutinene med baby sammen alene i hjemmet deres i nord med en gang, og at det derfor sånn sett er bedre å føde der? Kan typen din evt bo på pasienthotellet med deg i ukene før fødsel ("hjemmekontor")?

Tøft valg! :confused:
 
Hvordan ser du for deg tiden i etterkant av fødsel? Bare enda et moment å ta med i tankeprosessen. Vil du/dere ha spedbarnsperioden nede i sør hos foreldrene dine? Eller tenker dere å fly opp igjen kort tid etter fødsel? Blir det i så fall et stressmoment for dere, eller er det ingen problem?
Eller har dere sett for dere å starte perioden og rutinene med baby sammen alene i hjemmet deres i nord med en gang, og at det derfor sånn sett er bedre å føde der? Kan typen din evt bo på pasienthotellet med deg i ukene før fødsel ("hjemmekontor")?

Tøft valg! :confused:

Ja, det er vanskelig når alle fasiliteter er så langt unna! Tenkte ikke over den problemstillingen når vi flytta nordover...
Kan jo selvfølgelig på mange måter tenke meg at det er mer komfortabelt å være hjemme i nord, samtidig tenker jeg egentlig å tilbringe mye av permisjonen i sør, med tanke på at jeg også har to venninner som får baby omtrent samtidig som meg der. Jeg merker også at det faktisk kan være fint å ha mamma som støtte den første tiden, med alt det nye som må læres med en liten baby. I tillegg kan mannen fint jobbe sørfra.
 
Min søster valgte å bo hos mamma begge gangene (lignende situasjon som deg) og var fornøyd med det. Mannen hennes kom til mamma da det nærmet seg termin.

Ja er det jeg heller mot foreløpig, håper jeg ikke trenger å ta en beslutning helt ennå...
 
Med de alternativene, ville jeg personlig dratt til mamma:)
 
Ja, det er vanskelig når alle fasiliteter er så langt unna! Tenkte ikke over den problemstillingen når vi flytta nordover...
Kan jo selvfølgelig på mange måter tenke meg at det er mer komfortabelt å være hjemme i nord, samtidig tenker jeg egentlig å tilbringe mye av permisjonen i sør, med tanke på at jeg også har to venninner som får baby omtrent samtidig som meg der. Jeg merker også at det faktisk kan være fint å ha mamma som støtte den første tiden, med alt det nye som må læres med en liten baby. I tillegg kan mannen fint jobbe sørfra.

Er selv tilflytter til Nord-Norge, men har heldigvis sykehus i nærheten. Men kjenner på det at all familie bor i sør, og skulle gå gjennom spedbarnsperioden alene. Sammen med mannen, selvfølgelig :joyful: men uten støtte fra foreldre, søsken, etc.

Tror hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg dratt sørover. Spesielt siden mannen kan bli med!
 
Er selv tilflytter til Nord-Norge, men har heldigvis sykehus i nærheten. Men kjenner på det at all familie bor i sør, og skulle gå gjennom spedbarnsperioden alene. Sammen med mannen, selvfølgelig :joyful: men uten støtte fra foreldre, søsken, etc.

Tror hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg dratt sørover. Spesielt siden mannen kan bli med!

Ja, ser for meg at det kan bli vanskelig den første tiden uten familie som kan være barnepass og støtte. Heller veldig mot å reise sørover før fødsel og tilbringe mye av permisjonen der ja.
 
Vanskelig valg, og man vet jo aldri hvordan svangerskapet utvikler seg. Min lille kom 5 uker før tiden, og jeg var veldig mye på sykehus før den tid også. Sånn sett hadde det vært veldig behagelig å være i nærheten av familie, isteden for å måtte reise lange strekninger.

Min mor kom til meg (hun bor 10 timer unna) og var hos meg de 3 første ukene. Det var helt gull verdt. Så jeg hadde definitivt valgt en løsning hvor jeg hadde nettverket rundt meg. Men jeg hadde også hatt noen tanker om det var nok plass hos foreldrene dine til at man slapp å gå oppå hverandre.

lykke til med valget :)
 
Herregud, nå ble jeg plutselig veldig takknemlig for at jeg er så heldig å bo 30min unna ahus..
Syns det burde vært SÅ mye bedre tilbud til dere som bor sånn til som deg..
Jeg ville dratt sørover for å føde ja, uten tvil:happy:
Og når mannen din kan jobbe derfra så er det jo vinn-vinn..
 
Av de valgene du beskriver hadde jeg nok valgt å dra sørover :) du skal føle deg trygg når du skal føde, og om du ikke har god erfaring med det lille sykehuset vil du ikke føle deg komfortabel der på en av de største dagene i livet ditt. Å sitte alene i flere uker før fødsel virker heller ikke veldig appellerende... og siden det er 6 timer unna, hva om mannen ikke kommer fram i tide om fødsel plutselig er i gang og det går fort?
så sørover høres fornuftig ut, hvor mannen din kan være med og du har mye familie :Heartred
 
Innspill. Barselhotellet på sykehuset 6t unna koster 550kr natta for pårørende/far, derfor vi planlegger at han reiser hjem tidligere enn meg :p
Hjemme på barsel betaler far rundt 250 pr natt.
Du kan overføres til barsel på fødestua hjemme dag 2 etter fødsel om du ønsker.
 
Enig med de andre, å reise sørover til familie og nærmere et sykehus høres best ut. Særlig siden du har dårlig erfaring med det som er nærmest deg.
 
Tusen takk for alle gode innspill! Foreløpig heller jeg mot å reise sørover, men vi får diskutere det litt og se hva vi ender med til slutt:)
 
Back
Topp